Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Jean Todt: Dobrovolník

Jean Todt

Fotogalerie

5 fotografií

Jean Todt stojí pátým rokem v čele Mezinárodní automobilové federace (FIA). Začínal jako navigátor v rallye, později byl manažerem ve formuli 1 a teď řídí významnou organizaci. Tvrdí o sobě, že svoji práci dělá jako dobrovolník.

(více v čísle 15/14)

Mocný muž poskytl nedávno obsáhlý rozhovor britským a německým médiím. Vybrali jsme pasáže, které zasahují aktuální dění v motoristickém sportu.

Hybridy mají budoucnost

Co je pro formuli 1 v současné době nejdůležitější?

Bezpochyby revoluce, kterou představují nové pohonné jednotky. Svět F1 je absolutním vrcholem motoristického sportu a musí brát v úvahu změny, které se dějí ve světě. Když jsem si prošel výstaviště na ženevském autosalonu, všichni výrobci hovořili o hybridních technologiích, elektromotorech, vodíku. To všechno reprezentuje budoucnost automobilového průmyslu. FIA, která je řídícím orgánem světového motorismu, má povinnost a odpovědnost za to, že motoristický sport bude dostupnější na všech úrovních.

S manželkou Michelle Yeoh a synem Nicolasem
S manželkou Michelle Yeoh a synem Nicolasem
Autor: Jiří Křenek

Nebojíte se negativních reakcí na svá rozhodnutí?

Pokud chci být úspěšný, musím emoce racionalizovat. Umět je ovládat a být pragmatický. Pracoval jsem v takovém prostředí u Ferrari. Byla tam spousta očekávání a emocí. A když se nám je v závodním týmu podařilo ovládat, umožnilo to dosáhnout hodně úspěchů. Snažili jsme se pracovat racionálně, ne emocionálně. Nebylo to snadné a možná to byla nejtěžší věc, kterou jsem kdy musel zvládnout.

Všichni chtějí stropy

Členové týmů a piloti si stěžují na zvuk motorů a množství nových funkcí ve vozech, které jsou poruchové. Co na to říkáte?

Potíže se objevují pokaždé, to považuji za normální. Věřte mi, že v průběhu sezony se vše usadí a kvalita zase zvítězí. Nemyslím si, že stáje, které byly v posledních letech vpředu, začaly najednou ztrácet. Nový šampion je však v tuto chvíli nepředvídatelný a to se mi líbí.

Z čeho máte v současné době největší obavu?

Motoristický sport stojí obrovské množství peněz, takže prvořadým cílem je snižování nákladů. Musí některé týmy formule 1 zaměstnávat až osm set lidí? Dobrou práci by podle mě dokázaly odvést s polovinou nebo třetinou zaměstnanců. Je mi osmašedesát let a tuhle práci dělám dobrovolně. Rád bych se dočkal období, kdy bude závodění s motocykly a automobily cenově dostupnější.

Loni v Chorvatsku gratuloval Janu Kopeckému (vlevo) k titulu mistra Evropy
Loni v Chorvatsku gratuloval Janu Kopeckému (vlevo) k titulu mistra Evropy
Autor: Jiří Křenek

Proto hodláte zavést rozpočtové stropy pro stáje F1?

Chtějí to všichni. FIA však musí mít jejich přání písemně a pak to bude závazné. Představitelé jednotlivých týmů chodí za mnou nebo Berniem Ecclestonem, který se stará o formuli 1. Prosí nás, abychom rozpočtové stropy konečně zavedli. Doneslo se mi, že Sauber a Williams mají problémy. Lotus prý dokonce neplatil svému pilotovi. Mnozí křičí o pomoc a my ve FIA musíme těmto výkřikům naslouchat. Formule 1 leží na jednotce intenzivní péče. Do konce června musí být tento problém vyřešen, nemáme času nazbyt.

Opravdu to chcete stihnout tak rychle?

Pokud se nám podaří dotáhnout všechna jednání do cíle, mělo by být fi - nanční omezení v podobě rozpočtových stropů zavedeno již od začátku roku 2015.

Pořád fandím čtyřválcům

Jak by se daly snížit náklady na nové pohonné jednotky?

Bývaly časy, kdy týmy měly jeden motor a převodovku zvlášť na tréninky, další na kvalifi kaci a třetí agregát na závod. Když můj předchůdce ve funkci Max Mosley přišel s návrhem na omezení počtu motorů, sklízel hodně kritiky. Loni jich měly týmy pouze osm na sezonu a zvládly to.

V červnu 2012 navštívil Prahu v rámci kongresu FIA
V červnu 2012 navštívil Prahu v rámci kongresu FIA
Autor: Jiří Křenek

Otázka však zněla, zda dokážete zredukovat fi nance potřebné na fungování nových motorů v F1.

Současné pohonné jednotky si vyžádaly vyšší náklady, než bylo naše původní očekávání. Možná jsme měli být na dodavatele přísnější, ale s tím teď nic neuděláme. Hledáme ovšem způsob, jak problém vyřešit.

Proč chtěla FIA původně zavést ve formuli 1 čtyřválcové motory místo současných šestiválců?

Byla to naše představa, ale návrh vzbudil nespokojené reakce u výrobců. Neměl jsem problém říct OK, lidé dávají přednost šesti válcům, ale i tak si pořád myslím, že čtyři by byly lepší volbou. Nedávno jsem navštívil Porsche, které letos vstoupí do světového šampionátu vytrvalostních vozů se čtyřválcem. Potvrzuje to moji myšlenku, že náš původní návrh nebyl hloupý.

Můžete potvrdit, že čtyřválce do F1 nezavedete?

Potřebujeme stabilitu. Do roku 2020 motory určitě měnit nebudeme. Vezměte si, že nová pravidla umožnila návrat Hondy do formule 1 v roce 2015. Jinak by nikdy nepřišla zpět. A doufám, že se přidají další výrobci.

Před deseti lety šéfoval u Ferrari Michaelu Schumacherovi
Před deseti lety šéfoval u Ferrari Michaelu Schumacherovi
Autor: Jiří Křenek

Body v F1 jako na silnici

Jaký máte názor na udělování dvojnásobného počtu bodů v posledním závodě sezony v Abú Zabí?

Lidé, kteří to kritizovali, nepochopili hlavní myšlenku pravidla. Sám z něj nejsem nadšený, ale na druhou stranu je mi jasné, že tímhle způsobem můžeme vyvolat větší zájem o závěr šampionátu. Pokud se totiž v jakémkoliv sportu už nemůže nic přihodit, zájem diváků klesá.

Existovala shoda mezi lidmi, kteří o tom rozhodovali?

Ve Strategické skupině formule 1 jsme o tom diskutovali, protože několika lidem se to nezdálo jako dobrý nápad. Nakonec však akceptovali názor většiny a podpořili jednomyslné rozhodnutí. Pokud se pravidlo neosvědčí, můžeme ho zase zrušit. Svět formule 1 se však bude točit dál, ať už tenhle systém funguje nebo ne.

Prospěje bezpečnosti, když budete přidělovat jezdcům formule 1 trestné body?

Vycházíme z racionálního základu. Když uděláte na silnici chybu, zaplatíte za ni. Pokud máte trestných bodů příliš, přijdete o řidičský průkaz. Otevírám však na toto téma diskusi pro všechny. Na konci roku se rozhodneme, zda s tímto pravidlem budeme pokračovat.

Dokážete vysvětlit pokles sledovanosti F1 v televizi?

Nemyslím si, že je spravedlivé porovnávat údaje z různých let. Proč například výrazně klesají prodeje faxů? Protože máme e-maily. Ve světě je obecně menší zájem o televizní vysílání. Dnes je iPad, iPhone a další věci, které nabízejí nové možnosti. Vždyť například já se v televizi dívám pouze na závody, kvalifi kaci sleduji na iPadu.

Co říkáte názoru Jacquese Villeneuva, že F1 je příliš umělá?

Respektuji právo každého člověka svobodně se vyjádřit. Mohu k tomu říct pouze tolik, že lidé často hovoří o něčem, čemu vůbec nerozumí.

Plánujete zjednodušení světového motorsportu?

On žije vlastním životem. Nemůžeme nikomu zakázat, aby provozoval svoji sérii rallye, cestovních vozů nebo formulí. Naší povinností je dělat sport dostupnějším, aby do něj přicházeli noví závodníci. Podařilo se nám dát systém různým sériím formule 3, kde se objevuje řada nadějných jezdců. Současně se snažíme udělat dostupnější rallye vytvářením nových kategorií.

Nezapomínáte na faktor bezpečnosti jako takový?

Musíte vzít na vědomí, že jsem velkým zastáncem bezpečnosti v silničním provozu. Nemohu lidem říct, že zlepšíme bezpečnost na silnicích, ale nebudeme se o ni zajímat na okruzích. Musí to být naopak. Závody mají být vzorem a ukázat, čeho všeho je možné dosáhnout.

VIZITKA

Jean Todt

Narozen: 25. února 1946 v Pierrefortu (Fr.)

Manželka: Michelle Yeoh (51), syn Nicolas (36)  

Spolujezdec v rallye (1966-1981, jezdci Ove Andersson, Hannu Mikkola, Achim Warmbold, Jean- -Pierre Nicolas, Guy Fréquelin)

Ředitel Peugeot Talbot Sport (1985–1987, čtyři vítězství na Rallye dakar, 1 výhra 24 hodin Le Mans)

Manažer týmu F1 Scuderia Ferrari (1993–2007, 6 titulů mistra světa jezdců, 7 prvenství v Poháru konstruktérů)

Generální ředitel Scuderia Ferrari (2007-2009)

Prezident FIA (od 2009)

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
15 / 2014Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!

Předplatné

Objednejte si roční předplatné Světa motorů včetně speciálů a získáte KÁVOVAR TCHIBO!

Výhody předplatného:

  • Roční předplatné jen za cenu 1293 Kč
  • Ušetříte!
  • Přístup do elektronického archivu časopisu
  • Časopis přímo do vaší schránky
Objednat
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851