Výměna částí závodního auta: Zapojí i kuchaře! | SvetMotoru.cz
Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Výměna částí závodního auta: Zapojí i kuchaře!

Výměna částí závodního auta

Fotogalerie

4 fotografie

Když se závodní auto nebo motocykl nedobrovolně zastaví, nemusí to ještě znamenat konec nadějí. Zajímalo nás, co lze všechno vyměnit a jak dlouho to trvá.

(více v čísle 19/14)

Každé odvětví motoristického sportu má svoje předpisy a pravidla. Automobily však mají jedno společné: nikdy nesmí být zasažen základní rám (šasi) závodního speciálu.

Když motor váží tunu

Tahače jsou hmotností 5500 kilogramů bezkonkurenčně nejtěžší závodní vozy na světě. To ovšem neznamená, že by mechanikům týmu Buggyra trvala výměna klíčových komponentů příliš dlouho. „Motor, který váží 1050 kilo, dokázali prohodit za dvaačtyřicet minut, ale to makali úplně všichni včetně kuchaře,“ vzpomíná technický ředitel stáje Robin Dolejš. K situaci došlo minulý rok na německém Nürburgringu, kde musel být vyměněn agregát ve voze Rusa Jurije Jegorova.

U Buggyry s sebou vozí malý soustruh i frézu, aby si mohli některé komponenty upravit
U Buggyry s sebou vozí malý soustruh i frézu, aby si mohli některé komponenty upravit
Autor: Marek Paulíček, Martin Kozák, archiv

Zručnost mechaniků z Roudnice nad Labem je pověstná, vždyť třeba převodovku o hmotnosti 350 kilogramů oživí za osmnáct a turbodmychadlo dokonce jen za patnáct minut. „Pokud je během závodu nějaký problém, díl se mění okamžitě a příčiny poškození řešíme později nebo až na dílně,“ říká inženýr a dodává: „Musíme být připraveni na všechno, takže v náhradních dílech s sebou vozíme jedno rozložené auto včetně rezervního motoru.“

A že může dojít až na extrémní opravu, dokládá příklad z italského Misana 2011, kdy Davidu Vršeckému najel na zadní kolo Němec Uwe Nittel a vzápětí zdemoloval tahač. Výsledek? Utržené závěsy kabiny, která byla zdemolovaná na pravé straně, zlikvidovaná zadní náprava a poškozené pérování na té přední, zničené plasty a ještě několik dalších, „drobnějších“ šrámů. „To jsem zažil doufám poprvé a naposledy. Vzpomínám, že mechanici nešli tehdy spát a opravovali celou noc,“ popisuje opravu Dolejš.

Zázemí týmu Cardion AB Motoracing bylo loni v USA v ohrožení kvůli požáru v sousedním boxu
Zázemí týmu Cardion AB Motoracing bylo loni v USA v ohrožení kvůli požáru v sousedním boxu
Autor: Marek Paulíček, Martin Kozák, archiv

Může jezdec předejít nějaké závadě na autě? „Určitě. Například, když vrtule turba škrtá o komoru, umí David zajet do depa, ještě než dojde k fatálnímu poškození,“ tvrdí Dolejš. A takové turbodmychadlo přijde minimálně na osmdesát tisíc, převodovka na dobrých čtyři sta tisíc korun.

Sám sobě mechanikem

Do nejsložitější situace se může dostat jezdec rallye, který by měl být kromě svého řidičského kumštu také zručným mechanikem. Nepohybuje se totiž na okruhu, kde má po ruce mechaniky. Při přejíždění po cestách mezi jednotlivými rychlostními zkouškami absolvuje během jedné rallye mistrovství světa přes tisíc kilometrů. A pokud má vůz nějaký problém, musí si se spolujezdcem pomoci sami.

„Existuje hodně postupů při práci na autě, které lze duplikovat. Rezervní systémy propojit a resetovat. Člověk je musí znát a umět s nimi pracovat,“ vysvětluje Prokop a dodává: „S navigátorem umíme vyměnit spojovací tyč řízení nebo ramena náprav. Trénujeme to na dílně při každé příležitosti,“ popisuje Prokop málo známou část svého závodění.

V průběhu soutěže nesmí být provedený zásah do bloku motoru, který je zaplombovaný. Převodovku, turbodmychadlo a diferenciály lze vyměnit pouze jednou v průběhu tří- nebo čtyřdenní soutěže. „Ostatní můžeme prohazovat podle libosti, a to se pak dějí velké věci, když se pustí do práce naši kluci. V takových chvílích na ně bývám patřičně hrdý,“ nemůže si Prokop vynachválit práci mechaniků Jipocar Czech National Teamu.

Zázemí české stáje I.S.R. Racing, ze kterého vyjíždějí opravdu rychlé formule
Zázemí české stáje I.S.R. Racing, ze kterého vyjíždějí opravdu rychlé formule
Autor: Marek Paulíček, Martin Kozák, archiv

Ovšem ne každá oprava je u Fiesty WRC snadná. „Pokud se jedná o opravu alternátoru nebo výměnu plovoucích brzdových kotoučů, to bývá zpocený i tovární mechanik,“ míní Prokop.A proč si to myslí? Třeba proto, že u alternátoru může vypouštět olej pouze jeden člověk. Brzdový kotouč má třicet šroubků a uvolňovat nebo je zpět montovat může také jeden člověk. Ve stresu třiceti minut, vymezených na servis, to bývá noční můra i zkušených továrních mechaniků od Fordu.

Všechny potřebné informace si může Prokop zkontrolovat na telemetrii (senzory snímají všechny potřebné součásti auta). S mírným zpožděním má k dispozici rovněž údaje od všech jezdců, kteří používají stejný typ vozu jako on. „Všechno se snažíme okamžitě analyzovat, abychom pochopili, v čem mohl nebo může vzniknout problém,“ dodává Prokop.

Renault doveze všechno

Český tým I.S.R. Racing startuje ve formulovém seriálu World Series 3.5 by Renault od roku 2010. Při svém debutu obsadil druhé místo, v další sezoně pak třetí. V jeho barvách jezdil Daniel Ricciardo, současný týmový parťák Sebastiana Vettela ve stáji Red Bull Racing ve formuli 1. Loni nasazoval I.S.R. Racing Rusa Sergeje Sirotkina, který je aktuálně testovacím pilotem týmu Sauber F1.

„Jako všechny týmy v šampionátu, i my máme řadu omezení, protože závodíme v seriálu, ve kterém jezdí vozy s motory od jednoho výrobce, a stejné je to samozřejmě i v případě šasi (karoserie) nebo pneumatik,“ vysvětluje Igor Salaquarda, šéf české stáje.

Výměnu motoru lze provést pouze v případě, když prokazatelně vykazuje poruchu nebo nižší výkon. Svolení k takové pracovní operaci mohou dát pouze technici od firmy Zytek, kteří zodpovídají za osmiválce o objemu motoru 3396 cm3 a výkonu 390 kW (530 koní).

„Motor vymontujeme a dáme nový se vším všudy za čtyři hodiny. Pokud se třeba stane, že jezdec při nehodě ulomí obě přední kola, trvá to našim mechanikům kolem tří hodin, aby byl vůz znovu pojízdný,“ vysvětluje Salaquarda. Podle jeho slov nemusí tým vozit na jednotlivé závody tuny náhradních dílů, protože všechno potřebné přivážejí kamiony firmy Renault. „Pokud je nějaký díl na konci životnosti nebo je poškozený, stačí zajít v depu k Renaultu a potřebný díl si koupit,“ dodává Salaquarda.

A že závodění v seriálu, odkud se chodí do formule 1, není laciná záležitost, dokládá i fi nanční příklad. Tým I.S.R. Racing potřebuje na jeden vůz pět až šest sad brzdových kotoučů na sezonu. Jeden takový komplet přijde v přepočtu na 330 000 korun.

U Hondy se méně opravuje?

Karel Abraham, jediný český jezdec v MotoGP, která je královskou třídou mistrovství světa silničních motocyklů, přesedl letos na produkční stroj značky Honda RCV214.

„Po předchozích zkušenostech s italskými motorkami v případě Hondy mnohem méně opravujeme,“ říká čtyřiadvacetiletý závodník a pokračuje: „Výměnu dílů dělíme na situace, jestli padám, nebo ne. Pokud je pád těžký, musíme vyměnit třeba i rám. Motor dáváme nový většinou jen po určitém počtu ujetých kilometrů. Jejich počet je předepsaný a jeho životnost, stejně jako u dalších dílů, sleduje speciálně jeden člen našeho týmu. V průběhu tréninku na motorce často měníme nějaké díly s ohledem na co nejlepší nastavení motorky.“

Martin Prokop se netají: „Na práci mechaniků jsem hrdý!“
Martin Prokop se netají: „Na práci mechaniků jsem hrdý!“
Autor: Marek Paulíček, Martin Kozák, archiv

Český tým Cardion AB Motoracing vozí na každý závod čtrnáct velkých beden s veškerým vybavením, které jeho členové a hosté potřebují. Každá váží kolem čtyři sta kilogramů a ve třech z nich jsou náhradní díly na motocykl. Může samotný jezdec zabránit případné poruše na svém závodním speciálu? „Stává se to, ale jen málokdy. Většinou k tomu dochází při nějaké závadě na motoru,“ říká Abraham na adresu vodou chlazeného čtyřtaktního čtyřválce o objemu 999,5 cm3.

Závodní technika v MotoGP je samozřejmě hodně drahou záležitostí. „Otevřeně však říkám, že jde o oblast, o kterou se nemusím starat. Mojí povinností je závodit a zajet vždy co nejlepší výsledek,“ dodává Abraham.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
19 / 2014Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851