F1 v Monte Carlu: Odpověď
Nico Rosberg vyhrál s vozem Mercedes závod formule 1 v Monte Carlu. A vrátil se na první místo v mistrovství světa.
Němec odpověděl na čtyři předchozí vítězství týmového kolegy Lewise Hamiltona. Rosberg vyhrál letos podruhé, ale poprvé v této sezoně porazil Brita v přímém souboji na dráze. Úvodní podnik v Austrálii nelze počítat. Tam sice Rosberg zvítězil, ale Hamilton vzdal již v pátém kole pro technické problémy.
(Ne)udělal to schválně
Po předchozím závodě ve Španělsku poražený Rosberg prohlásil: „Zlomit mě psychicky? Myslím, že s tím bude mít Lewis problém.“ A jak je vidět, dobře věděl, o čem mluví. I když…
Vzhledem k proslulým úzkým uličkám v Monackém knížectví je pro úspěch v závodě klíčová co nejlepší pozice na startu. A tu lze získat díky úspěšnému výsledku v kvalifikaci. Právě zde se objevil zajímavý moment.
Rosberg zajel v závěru tréninku nejrychlejší čas, ale v dalším okruhu to „přepískl“ s brzděním a skončil v únikové zóně pravé zatáčky Mirabeau. Traťoví komisaři vyvěsili žluté vlajky a všichni piloti museli podle výkladu sportovních řádů zpomalit. To se týkalo i Hamiltona, který měl rozjeté rychlé kolo a chtěl atakovat Rosberga.
Náramně to připomínalo moment z roku 2006, kdy Michael Schumacher najel „nešikovně“ do předposlední zatáčky okruhu a tam začal také couvat. Jeho tehdy největší soupeř Fernando Alonso (Renault) musel zpomalit. Sportovní komisaři před osmi lety odsunuli Schumiho na poslední místo na startu. Letos uvěřili Rosbergovi, že šlo o náhodu. „Viděl jsem údaje z telemetrie, tak si myslím své,“ tvrdil Hamilton.
Lauda: Podej mu ruku!
Každopádně hodili horký brambor do náruče Mercedesu, aby si to vyřešili sami. V německé stáji s britským sídlem si věděli rady. Třeba také proto, že mají jediného člověka rozhodujícího o strategii závodu.U McLarenu, kde Hamilton pět let jezdil, však měl každý pilot svého. V Monaku totiž zavolali při vyjetí safety caru Rosberga do boxů dřív než Hamiltona, který se po výměně pneumatik vrátil na druhé místo.
V Monte Carlu se naplno projevila rivalita Lewise Hamiltona a Nika Rosberga, a to nejen v kvalifi kaci a závodě, ale i zpětně. Vyšlo totiž najevo, že si Hamilton v předchozím podniku ve Španělsku pomohl k vítězství nastavením, což bylo v rozporu s týmovou dohodou. „Nico to udělal dříve než já,“ bránil se britský pilot. Myslel tím letošní Bahrajn.
„Už se to nestane,“ řekl Toto Wolff k možnosti závodníků podle své vůle měnit nastavení pohonných jednotek. „Jezdci nejspíš zkouší, jak daleko mohou zajít. Ale to je přece normální,“ dodává šéf stáje Mercedes.
„Napětí roste, o tom není pochyb,“ přiznal Lauda. „My musíme zajistit, že se nám napětí nevymkne z rukou. Pokud se už nebudou zdravit, je něco špatně. Já jsem před třiceti lety Prosta také nenáviděl, ale alespoň jsem ho ráno pozdravil,“ prozrazuje Niki Lauda.
Trojnásobnému mistrovi světa a nyní nevýkonnému řediteli Mercedesu vadí něco jiného. „Když Lewis odmítl potřást Nikovi po závodě rukou, není to v pořádku,“ dodává Lauda, který shodou okolností Hamiltona k Mercedesu přivedl.
Rosbergové, to je rodina
„Náš vztah nemůže být nijak extra vřelý, jsme konkurenti. Nemůžete očekávat, že si budeme padat kolem a na druhém místě nyní ztrácí na Rosberga čtyři body.
„Je to pro mě důležité vítězství. Lewis začínal mít navrch a já ho potřeboval zlomit,“ prohlásil Rosberg poté, co v Monaku obhájil loňskou výhru. S otcem jsou v historii formule 1 jedinou dvojicí otec-syn, která dokázala v Monte Carlu vyhrát. Pětašedesátiletému Kekemu se to podařilo v roce 1983.
O tom, že je Lewis Hamilton vynikajícím jezdcem a má i dost sebevědomí, se všeobecně vědělo. Nico Rosberg nyní potvrdil, že vedle svých nesporných řidičských schopností má rovněž dostatek mentální síly. O to víc se můžeme těšit na další souboje obou pilotů Mercedesu již 8. června v Montrealu.
Výsledky a další podrobnosti najdete v SM, č. 23/2014