Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Martin Prokop: Rallye je zajímavá

Martin Prokop

Fotogalerie

6 fotografií

Martin Prokop vstoupil do dějin motoristického sportu. Během Francouzské rallye se
stal prvním českým jezdcem, který startoval ve stovce podniků světového šampionátu.

(více v čísle 42/14)

Věděl jste, že vás čeká jubilejní rallye ve světovém šampionátu?

Statistiky nesleduji, ale tušil jsem, že by něco takového mělo přijít. Řekl mi to manažer v servisní zóně před startem a pak mě překvapili mechanici dortem.

Vzpomenete si ještě na první start v Monte Carlu 2005?

Byla to tehdy úžasná atmosféra, když přišel do mistrovství světa český kluk, se kterým nikdo nepočítal. Já byl samozřejmě ze všeho vyjevený, protože náš tým začínal hned v juniorském světovém šampionátu, který měl tehdy velkou váhu. Všichni se ke mně ale chovali, jako kdybych mezi ně patřil delší dobu.

Máte na svůj debut nějakou vzpomínku?

Před dvěma týdny jsem si pořídil zpátky přesně to auto, se kterým jsem tehdy startoval, a nechal ho polepit do shodného designu, jaký mělo. A to jsem ani netušil, že pojedu stou soutěž.

Co se změnilo od vaší premiéry v roce 2005?

Nebojím se kritizovat promotéra ani Mezinárodní automobilovou federaci, protože už řadu let nedokážou nic udělat s rallyeovým sportem. Zaspali dobu a neumějí využít současných technologií, ať jsou to televizní techniky, internet nebo sociální sítě. Dnes je tolik možností ukázat lidem, jak je rallye zajímavá, ale jejich jednání našemu sportu spíše škodí.

Co byste řekl o spolujezdcích, kteří s vámi startovali v MS?

Začalo to Petrem Grossem, který byl už době mých začátků ohromnou osobností. Vsadit na něj představovalo jistotu. Věděl, do čeho jde, a ohromně mi v té době pomohl. Zdeněk Hrůza a Michal Ernst startovali každý jednu sezonu a získali hodně zkušeností.

A co Jan Tománek, který s vámi absolvoval 67 podniků MS?

Jednoznačně největší persona vedle mě, nejdůležitější článek týmu. Prožili jsme toho hodně a strávili spolu spoustu času.

Neměl jste štěstí, že jste byl součástí éry Sebastiena Loeba v mistrovství světa?

Když už nejezdí rallye, člověk si tím spíše silně uvědomí, co to bylo za osobnost. Snad největší v dějinách.

Chybí automobilovým soutěžím?

Určitě! Spousta soupeřů po něm svého času šla, ale současně ho všichni uznávali a byl pro ně modlou. Teď jdou taky po Sebastienovi. Jmenuje se Ogier a zdaleka nemá mezi konkurenty takový respekt, jaký měl Loeb.

Máte představu, jak dlouho chcete ještě účinkovat v mistrovství světa?

V rallye se chystají nové homologace, jiná technická pravidla. Od roku 2017 mají přijít nová auta a u toho bych chtěl ještě být. Ale není to jen v rukou mých, ale především v přízni sponzorů.

 

Martin Prokop
Martin Prokop
Autor: Svět motorů

NEJTĚŽŠÍ RALLYE.

Po každém silně emotivním zážitku na rallye říkám, že to je nejnáročnější, co jsem kdy jel. Brzy to však přebije něco dalšího. Složitý byl rok 2009, kdy nás zlobila technika, ale i přesto se nám podařilo získat titul juniorských mistrů světa.

NEJVYŠŠÍ RYCHLOST.

Maximálky, jak říkají závodníci, jsem na rallye paradoxně dosáhl ještě před vstupem do MS. V roce 2004 to bylo 217 km/h na české rallye se Škodou Octavia WRC. Ve světě už nejsou tak vysoké rychlosti, ale složitější podmínky na trati a komplikované terény. Jet v Argentině půldruhé minuty v omezovači nebo ve fi nských lesích průměrem 130 km/h na třicet kilometrů dlouhé erzetě je něco jiného, než když totéž „dáváte“ na okruhu.

NEJDELŠÍ SKOK.

 Svého času se mi povedlo v Argentině nebo Portugalsku letět vzduchem přes padesát metrů. Ovšem na skoky je Finsko, kde se na rychlostních zkouškách létá jednoznačně nejčastěji.

NEJVĚTŠÍ NEHODA.

Myslím, že to bylo v Portugalsku 2007, kdy jsme šli ve vysoké rychlosti asi šestkrát přes střechu. Naštěstí se nám vůbec nic nestalo.

NEJVĚTŠÍ STRACH.

Na rallye toho člověk hodně zažije, ale většinou to přebije adrenalin. Nejhorší, co mám na rallye za sebou, byly havárie, u kterých jsem byl jako divák.

NEJVĚTŠÍ KAMARÁD.

Určitě Nasser Al Attiyah z Kataru. Postupovali jsme spolu jednotlivými kategoriemi až do WRC a dobře spolu vycházíme. Je obdivuhodné, jak se dokáže motivovat ke všemu, čeho chce dosáhnout. Vždyť získal i bronz na olympiádě ve střelbě. Mám k němu velký respekt.

NEJVĚTŠÍ SOUPEŘ.

Polák Michael Kosciuzsko, s nímž jsem bojoval v roce 2009 o titul. Bylo to dost vyostřené. Loni po rallye na Sardinii jsme se potkali na párty a hodně věcí si vyříkali. Od té doby ho řadím k lidem jako Al Attiyah.

NEJVĚTŠÍ ÚSPĚCH.

Jednoznačně juniorský titul mistrů světa v roce 2009 a čtvrtá místa v absolutním pořadí WRC v Argentině 2012 a Německu 2013.

NEJVĚTŠÍ ZÁŽITEK.

Když stojíte v noci nad Monte Carlem před startem do legendární zkoušky Col de Turini. Vidíte spoustu aut, diváků, soupeřů, všude ticho, mráz a trochu sviští vítr. To jsou momenty, které si člověk pamatuje do konce života.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
42 / 2014Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851