Rozhovor Christian Horner: Řídí mistry | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Rozhovor Christian Horner: Řídí mistry

Christian Horner

Fotogalerie

6 fotografií

Christian Horner byl průměrný závodník, kariéru udělal jako špičkový manažer
F1. Od roku 2005 vede stáj Red Bull Racing a oslavil s ní osm titulů mistra světa.

(více v čísle 48/14)

Šampionát formule 1 se koná od roku 1950. Počínaje sezonou 1958 je vyhlašován také Pohár konstruktérů, což je hodnocení týmů. Stáj Red Bull Racing získala v letech 2010 až 2013 světové tituly v MS jezdců (Sebastian Vettel) a současně čtyřikrát oslavila prvenství v klasifikaci týmů.

Newey zůstane s námi

Jaké to je, vést tým, který čtyři roky suverénně vyhrával šampionáty jezdců i konstruktérů?

Stresující, ale vzrušující. Určitě bych to znovu rád zažil.

Bylo obtížné zvládnout letošní sezonu poté, co jste získali za předchozí čtyři roky celkem osm titulů?

Měli jsme na začátku sezony čas na aklimatizaci, když se ukázala síla motorů Mercedesu. Připadali jsme si jako postižení, ale tři letošní Ricciardovy výhry jsou důkazem, že ještě umíme bojovat.

Proč jste si z týmu Toro Rosso vybrali Rusa Daniila Kvjata, a nikoliv Francouze Jeana Erika Vergneho?

Jean Eric je velmi dobrý řidič, proto jezdí ve formuli 1. Daniil má podle nás větší potenciál.

Red Bull Racing je týmem v přechodu. Končí Vettel, z mladého Ricciarda se stává nový vůdce, přijde mladík Kvjat. A co říkáte na odchod geniálního konstruktéra Adriana Neweyho?

Všechno platí – až na poslední bod. Adrian totiž změnil své dřívější rozhodnutí a bude přítomen na vybraných závodech.

Nebude však s vámi v každodenním kontaktu. Jak to ovlivní stáj?

Prošli jsme vzrušujícím vývojem a je radost vidět Daniela Ricciarda. Pro mnohé to byl nevyzrálý mladík, ale my jsme o jeho možnostech dobře věděli. Když k tomu připočtete, že budeme čerpat ze zkušeností Adriana, který postavil náš vůz RB11 pro příští rok, nemáme tak špatné vyhlídky.

Jak se připravujete na sezonu 2015?

Po posledním závodě v Abú Zabí budeme zkoušet některé nové díly. Navíc Renault dosáhl z našeho pohledu zajímavého pokroku v rámci povolených úprav motoru.

Můžeme čekat zásadní změny na voze RB11?

Půjde o evoluční úpravy, nic radikálního.

 

Řekl mi to po večeři

Co říkáte hlasům, že u McLarenu skončí Ron Dennis a podobný vítr prý vane také směrem k vám?

Cha cha. To je poprvé, co jsem něco takového slyšel. Mám závazek u stáje Red Bull Racing. Nemíním tam skončit ani odcházet jinam. Poradce týmu Helmut Marko prohlásil, že mu Vettel řekl o svém úmyslu odejít z týmu až při večeři před závodem v Japonsku. Kdy jste se to dozvěděl vy?

Sebastian mi to řekl o chvíli později a pak volal Dietrichu Mateschitzovi, majiteli Red Bullu.

Tušil jste, že to přijde?

Znám Seba už pěkných pár let. Po letní přestávce koncem srpna byl dost rozrušený. Zvláště v době kolem závodů v Belgii a na Monze. Bylo poznat, že se s ním děje něco vážného.

Takže jste měl jistotu, co přijde v Japonsku?

Určitě ne, ale nemusím být raketový vědec, abych si dal dvě a dvě dohromady. Byla to jednoduchá rovnice! Každému z týmu je líto, že odchází, ale je to pochopitelné. Jde za další výzvou.

Nakolik byl jeho odchod dán frustrací z této sezony a jak moc ho ovlivnil fenomén Ferrari?

Myslím, že se to dávalo postupně dohromady. Sebastian si prožil zřejmě nejtěžší sezonu kariéry. Nebýt frustrací, možná by konec u nás o rok odložil. Jeho odchod se však dal dříve nebo později očekávat, protože Ferrari je výzvou pro každého špičkového závodníka. Nesmíme také zapomínat, že byl vždy velkým obdivovatelem všeho, co dělal Michael Schumacher.

Zůstal by, kdyby letos nějaký závod vyhrál?

Nevím, musíte se zeptat jeho. Mohu mu jen poděkovat za roky skvělé spolupráce. Doufám, že uvidí zadní křídlo našich vozů co nejčastěji.

Jaké nejjasnější okamžiky byste vybral z působení Vettela u Red Bullu?

Vyhrál osmatřicet závodů, získal čtyři tituly mistra světa. Vybrat jeden moment není možné. Krásné bylo jeho premiérové vítězství pro Red Bull v Šanghaji 2009, první titul v závodě v Abú Zabí 2010, kde to málokdo čekal. Nemůžeme zapomenout na jeho stíhací jízdu v Sao Paulu 2012 nebo neuvěřitelnou loňskou sérii devíti vyhraných velkých cen.

Bude mít tým Red Bull stále ještě „instinkt zabijáka“?

Zůstala naše filozofie, cíle, vášeň.

Zvedněte ruce nad hlavu

Překvapilo vás, že Ferrari mělo v jednom období smlouvy s třemi mistry světa: Räikkönenem, Alonsem a Vettelem?

Možná že byli velmi inteligentní a předpokládali nasazení tří aut pro příští rok, když se o tom začalo mluvit v zákulisí formule 1. Třetí pilot by měl být nováčkem, ale těžko říci, kdo ze tří mistrů měl být nejslabším.

Je reálné, že příští rok budou týmy nasazovat tři vozy?

Doufám, že se Marussia a Caterham snad ještě seberou. Pokud tomu tak nebude, měli bychom připravit třetí auto, ale musíme to vědět nejpozději do konce listopadu. Logisticky by to bylo bolestivé a také o pětatřicet milionů eur (960 milionů korun) náročnější.

Co si myslíte o názoru, aby týmy s vyššími rozpočty finančně pomáhaly slabším stájím?

To by nebyl dobrý scénář. Stáje F1 jsou tady proto, aby mezi sebou soutěžily, ne aby se navzájem sponzorovaly. Máme také napjatý rozpočet, na který je vyvíjen obrovský tlak, přesto musíme pracovat jen v jeho intencích. Pokud chce držitel komerčních práv dát více peněz menším týmům, pak je to jeho volba a odpovědnost.
Jaký tedy máte vztah ke slabším týmům?

Jsou mi sympatické, vždyť jsem několik menších v jiných sériích řídil. Když Red Bull ve formuli 1 začínal, patřil také k malým. Náš podíl na příjmech F1 byl drobný v porovnání s tím, jaký je dnes.

Nedávno jste hovořil o tom, že řešením současné situace ve formuli 1 by byl návrat k osmiválcovým motorům 2,4 litru. To myslíte vážně?

Občas musíte zvednout ruce nad hlavu a přiznat, že jste udělali chybu. Bohužel se k těmto pohonným jednotkám asi nevrátíme. Racionálně vzato byly předchozí motory nejlepším řešením. Současné drahé agregáty jsou nepřijatelné. Malé ani velké týmy by již neměly být zatíženy dalšími náklady.

Jak budou pokračovat jednání o vývoji motorů nebo jejich zmrazení?

Problém je s Mercedesem, který neustále manévruje. Odejdeme z jednání s myšlenkou, že jsme se dohodli, a pak se to změní. Je to absurdní situace. Nemám tušení, jak to dopadne.

Christian Horner
Autor: Jiří Křenek a archiv

Záchod je vždy blízko

Ve světě formule 1 se začínají objevovat ženy. Bude na to reagovat Red Bull?

V našem juniorském programu závodí devatenáctiletá Beitske Visser z Nizozemska. Příští rok ji čeká druhá sezona ve formuli Renault 3.5. Uvidíme, jak si povede.

Jaké byste si jako jezdec zvolil startovní číslo?

Dvanáctka mi přinášela štěstí, když jsem jezdil motokáry. A také ji nemá žádný ze současných jezdců formule 1.

Máte rituál před začátkem závodu?

Ne, ale jsem rád, že v boxech je vždy blízko záchod.

Který okruh byste vrátil do kalendáře formule 1?

Italskou Imolu.

Nebýváte unavený z časového posunu při putování na závody?

Na to si asi nikdy nezvyknu. Pořád je ovšem příjemnější cestovat proti času než směrem na východ.

Co děláte o víkendech, když se nejede závod F1?

Cestováním na závody a samotné víkendy na velkých cenách bývám hodně zaneprázdněný. Tak se snažím trávit čas v přírodě.

Jaký máte názor na kapotované formule?

Souhlasím, že musíme hodně myslet na bezpečnost, ale formule 1 je založena na otevřených kokpitech a jízdě pod širým nebem.

Christian Horner
Autor: Jiří Křenek a archiv

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
48 / 2014 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851