MotoGP Peníze a doprava: Kila milionů | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

MotoGP Peníze a doprava: Kila milionů

Kamiony musí být v paddocku naleštěné, aby důstojně reprezentovaly značku a sponzory

Fotogalerie

9 fotografií

Mistrovství světa silničních motocyklů je kolotočem spousty peněz a zajímavých
informací. Chcete do nich s námi nahlédnout?

(více v čísle 4/15)

Za přispění kolegů ze švýcarského magazínu Speedweek a českého serveru Motodenik.cz jsme zkusili zmapovat tok peněz v MotoGP. Zjišťovali jsme, kolik co stojí a jak pracuje logistika dopravy po pěti kontinentech.

Dorna platí i inkasuje

Všechno začalo v roce 1992, kdy Bernie Ecclestone prodal práva na mistrovství světa silničních motocyklů španělské společnosti Dorna. Firmu v hodnotě 10 000 liber „pustil“ za 52 milionů dolarů! Nechal po sobě ovšem takové zmatky, že je noví majitelé museli napravovat několik let.

V současné době má Dorna smlouvu s Mezinárodní motocyklovou federací (FIM) do sezony 2025. Na každý podnik osmnáctidílného mistrovství světa posílá 150 zaměstnanců. Jejich sehraný tým ulehčuje práci místnímu pořadateli a pro účastníky šampionátu je zárukou špičkové profesionální práce.

Navíc každý tým v kategorii Moto2 dostane na sezonu 180 000 dolarů (4,32 milionu korun), v MotoGP inkasují stáje po 650 000 dolarech (15,6 milionu) na jezdce. Současně Dorna garantuje pro každou Grand Prix 1,2 milionu dolarů dohromady pro všechny účastníky závodu.

Promotér však na druhou stranu také inkasuje. Například peníze za takzvaný zalistovací poplatek, což je zápis do kalendáře. Zatímco v případě Brna se tato suma pohybuje kolem 70 000 000 korun, německý Sachsenring zaplatí kolem sta milionů a Katar i Argentina v přepočtu po 280 000 000 Kč. V součtu poplatků od pořadatelů vybere na sezonu částku minimálně 60 milionů eur (1,7 miliardy korun).

Dorna si současně nechá zaplatit od firem, které mají práva na název Velká cena, v angličtině pak GP (Eni, Tissot, Red Bull, Bank of Qatar, Bwin, Hertz, Monster, TIM, Aperol). Dále pobírá finance za práva na PC hry, balíčky pro webovou stránku Motogp. com s livestreamem a živými přenosy.

Výše těchto příjmů je však nečitelná, stejně jako poplatky z televizních práv. Německý Sport 1 platí tři roky vždy po 3,5 milionu eur ročně (100 milionů korun), Eurosport to vyjde laciněji. Sky musí v Itálii za tři roky položit na stůl 18 milionů (půl miliardy korun), hodně hluboko do peněženky sahají také Pay-TV Movistar a BTSports (Velká Británie).

Španělský promotér se ovšem zasloužil o jednotné pneumatiky Dunlop pro třídy Moto3 a Moto2, motory Honda pro Moto2, stejné pneumatiky Bridgestone pro MotoGP. Gumy obdrží týmy pro své potřeby zadarmo. Ještě před deseti lety musely privátní týmy platit Michelinu 50 000 eur (1,4 milionu korun).

Tři jumba pro 350 tun

Závody mistrovství světa silničních motocyklů, pro které se podle královské třídy vžilo označení MotoGP, to nejsou jenom skvělé výkony jezdců, krásné slečny a nablýskané týmové kamiony. Za kulisami se skrývá obdivuhodná logistika.

Pro lepší přehled je třeba rozdělit ji na závody po Evropě a zámořské.

Pokud jde o mezikontinentální, musí například tři Boeingy 747 na každý závod přepravit celkem 350 tun materiálu včetně motocyklů. Loni v neděli odpoledne skončil závod v australském Phillip Islandu a v úterý přes poledne už bylo všechno v boxech okruhu Sepang, ležícího u malajského města Kuala Lumpur. „Pokud máme naspěch, jsou kontejnery schopné expedice devadesát minut od okamžiku, kdy náš závodník projede cílem,“ říká pro ilustraci jeden z mechaniků německého týmu v kategorii Moto2.

Nakládání drahých závodních strojů do útrob jumba, které pojme kolem 120 tun speciálního motocyklového materiálu
Autor: Václav Duška a archiv

„V každé zemi využíváme místní nákladní dopravu, která odveze týmové kontejnery z letiště do paddocku a nazpět. V Japonsku to je Nippon Express, v Austrálii Gibson Freight, v Malajsii firma od Michaela Loe,“ vysvětluje manažer IRTA (Sdružení závodních týmů) Geoff Dixon a dodává: „Zabezpečují nám kompletní přepravu z okruhu na letiště a opačným směrem v místě určení. Zařizují celní formality, znají domácí zákony i jazyk. Je to celkově velice praktická záležitost.“ V případě výše zmíněné říjnové série závodů se platí při letecké přepravě 21 eur (600 korun) za kilogram. V rámci přepravy na jiné zámořské podniky přijde jedno kilo na 53,64 eura (1500 korun).

Bydlení a létání za miliony

Pro tři říjnové závody, které se jedou víkend co víkend postupně v japonském Motegi, australském Phillip Islandu a malajském Sepangu, jsou připravena tři obří jumba (Boeing 747). Jedno je určeno pro vybavení týmů MotoGP, druhé stájím Moto2 a Moto3, třetí patří promotérovi (Dorna). Ve všech třech letadlech se dohromady vydává na cestu až 900 takzvaných leteckých boxů, přičemž každý pojme kolem 350 kilogramů materiálu.

Letecký pohled přibližuje situaci v době, kdy se koná závod na Masarykově okruhu
Autor: Václav Duška a archiv

Tým Moto3 si musí vystačit se 600 až 700 kilogramy všeho potřebného na jezdce (až 1400 kil za dva). V Moto2 je tato hranice stanovena na 1600 kg, ale za jednoho (nejvýše 3200 za dva). Ovšem tovární stáje Honda nebo Yamaha převážejí mezi zámořskými závody dokonce až 17 000 kilogramů svého vybavení včetně motorek.

Dorna platí týmům při dopravě na zámořské závody část nákladů nad uvedený hmotnostní limit, to podle výsledků z předchozí sezony. Může to být až do 1700 kilogramů volné „nadváhy“ na závod a tým. Na jeden zámořský podnik to může představovat úsporu až 3500 eur (100 000 korun). I tak utratí tým kategorie Moto2 ročně za letenky a ubytování pro své členy kolem 6,5 milionu korun. K tomu až 4,5 milionu za naftu pro kamiony a dálniční poplatky.

Když velká auta cestují

Po Evropě se týmy dopravují na jednotlivé velké ceny samozřejmě kamiony. Každý tovární nebo satelitní tým jich používá alespoň šest, přičemž polovina z nich vozí motocykly, veškeré náhradní díly a věci potřebné pro závod. Další tři pak dopravují konstrukce a vybavení pro takzvané hospitanty. Jedná se o mobilní restaurace, jež poskytují v průběhu víkendu zázemí hostům, jezdcům, mechanikům a novinářům.

Když „přijede“ závod se všemi třemi kategoriemi (Moto3, Moto2 a MotoGP) do zázemí jakéhokoliv okruhu na starém kontinentu, představuje to kolem 160 kamionů. Pokud by se postavily za sebou, byla by kolona dlouhá tři kilometry.

Samotný příjezd do depa začíná v neděli, tedy týden před závodem. V úterý ráno se rozeběhne stavba hospitanty a odpoledne mohou do paddocku zamířit kamiony s motocykly a náhradními díly. Teprve poté začnou mechanici vybavovat přepravní boxy pro potřeby závodu. Zázemí celého cirkusu mistrovství světa má rozlohu 40 000 čtverečních metrů. V něm se pohybuje v průběhu víkendu kolem 2000 přechodných obyvatel.

Kamiony „žijí“ v Česku

Zajímavostí je, jak týmy řeší parkování svých trucků na dobu, kterou tráví mimo evropský kontinent. Například v první polovině července absolvují závod na německém Sachsenringu. Za další tři týdny vyrážejí na šampionát do amerického Indianapolisu a hned další víkend je na programu Brno. Atraktivně polepené kamiony přijedou tedy v půli července na parkoviště spedičních firem v České republice, kde si je členové týmů vyzvednou o tři týdny později a vyrazí s nimi směrem na Masarykův okruh.

Podobně je tomu, když třetí víkend v září skončí podnik MS ve španělském Aragonu. Kamiony odvezou jejich řidiči do Valencie, kde tato monstra počkají do začátku listopadu na poslední Grand Prix sezony.

Letecký pohled přibližuje situaci v době, kdy se koná závod na Masarykově okruhu
Autor: Václav Duška a archiv

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
4 / 2015 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851