Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Dakar z pohledu financí: Drahý špás

Doprovodný kamion i s podvalníkem naloženým pneumatikami váží 25 tun

Fotogalerie

22 fotografií

Rallye Dakar není jen o soubojích odvážlivců a jejich strojů. Je to především kolotoč stovek milionů korun, které dostává pořadatel do své pokladny.

(více v čísle 6/15)

Sedmatřicátého ročníku Rallye Dakar, který vedl z Argentiny přes Chile a Bolívii zpět do Buenos Aires, se zúčastnilo 414 strojů v závodním režimu a s nimi i tisícovka doprovodných automobilů všech rozměrů. V bivaku se pohybovalo vždy kolem dvou tisícovek lidí, z devadesáti procent účastníků. Zbytek tvořily osoby zajišťující chod systému rallye.

Organizátorem celého kolosu je francouzská soukromá organizace A.S.O., která má kolem tří desítek kmenových zaměstnanců. Na zajištění průběhu soutěže v Jižní Americe se podílí okolo 25 000 lidí, ať již se jedná o dobrovolníky, policisty nebo příslušníky státní správy v jednotlivých zemích.

Kamion stojí přes milion

Češi byli nejpočetněji zastoupeni v kategorii kamionů. „Máme spočítáno, že účast auta přijde na milion čtyři sta tisíc korun. Stejnou sumu jsme zaplatili za působení asistenčního kamionu,“ říká Jan Kalivoda, manažer české stáje Tatra Buggyra Racing, v níž startoval Martin Kolomý. Výsledná suma představuje finanční objem 2 800 000 korun. V nákladech nejsou navíc započteny poplatky za další doprovodné automobily a jejich posádky.

Doprovodný kamion i s podvalníkem naloženým pneumatikami váží 25 tun
Doprovodný kamion i s podvalníkem naloženým pneumatikami váží 25 tun
Autor: Petr Lusk a Martin Kozák Foto Petr Lusk a Martin Kozák

Jeden kamion měla další česká stáj KM Racing, ale Bonver Dakar Projekt nasazoval tři Tatry Jamal. Celkové náklady týmu se sídlem v Ostravě se tak jen v základu vyšplhaly přibližně na osm a půl milionů korun.

Mimochodem za každého mechanika se na Dakaru platí částka čtvrt milionu korun. A je jedno, zda pracuje na motocyklu, čtyřkolce, automobilu nebo kamionu. Do dakarského rozpočtu musí účastníci započítat také cenu letenek, které se liší podle toho, odkud daný závodník cestuje.

Motorkář za 400 000 Kč

Bývalý úspěšný motokrosový jezdec Ervín Krajčovič úspěšně provozoval závodní tým Delta v mistrovství světa v motokrosu. Nyní se věnuje druhým rokem dakarskému dobrodružství, na kterém účinkuje jeho tým SP Moto. Letos v něm startovali David Pabiška a nováček Milan Engel. „Když všechno sečtu, přijde start jednoho závodníka na Dakaru s veškerými náklady včetně motorky na dva miliony korun,“ komentuje náklady.

Poplatek za účast závodníka v jedné stopě včetně stroje přijde v přepočtu na 413 000 korun. „Pro každého z kluků jsme vezli novou sadu pneumatik na každý den, což obnášelo dvaapadesát kusů gum celkově za dvě stě deset tisíc korun,“ vypočítává Krajčovič další jihoamerické výlohy.

Doprovodné vozy jeho týmu SP Moto projezdily v průběhu soutěže naftu za 60 000 korun. Za každého závodníka bylo třeba zaplatit 200 litrů benzinu (98 oktanů), litr přišel v průměru na 27 korun. Na delší a maratonské etapy dostávali jezdci palivo od pořadatelů zdarma. „Celkově sečteno potřeboval náš tým se vším všudy na letošní ročník Dakaru šest milionů korun,“ uzavírá Krajčovič.

Byznys za doprovody

Poplatky za startující posádky činí významnou část příjmu organizátorů, ale skutečným zlatým dolem jsou sumy, které inkasují za asistenční a doprovodné vozy. Pokud například jede v malém karavanu čtyřčlenná posádka, zaplatí za vůz 140 000 Kč a za každého člena 334 000 Kč. V součtu to tak činí 1 476 000 korun. K dispozici můžete mít třeba obytný autobus, ale jenom za něj musíte zaplatit 390 000 korun.

Jak už bylo řečeno, v koloně soutěže byla tisícovka vozů nejrůznějších kategorií, rozměrů i hmotností. Pokud bychom začali sčítat stroje a jejich osazenstvo, dostali bychom se k astronomickým částkám. Konečnou sumu zná asi jen opravdu několik lidí z organizačního štábu A.S.O. Podle orientačních redakčních podkladů vybrali pořadatelé na letošním ročníku celkovou částku, která se pohybuje kolem jedné a čtvrt miliardy korun.

A k tomu je zapotřebí připočítat sumy, které A.S.O. pobírá od vlád zemí, jejichž územím soutěže vede. Podle dostupných informací nabídlo Peru částku ve výši 102 milionů korun, ale to bylo francouzským organizátorům málo.

Novinářem za statisíce

Podávat zpravodajství z průběhu samotné soutěže také není lacinou záležitostí. Poplatek za novinářskou akreditaci totiž činí 92 000 Kč, za vůz pak 103 000 korun. Pokud sedí v autě většinou tříčlenná posádka, vyinkasuje za ni organizátor dohromady 379 000 korun.

„Ovšem i takový press car musí být vybaven ochranným rámem, závodními sedačkami, navigací, satelitním telefonem a iritrackem, což je souprava bezpečnostního vybavení určeného pro přežití,“ vysvětluje zkušený fotograf Petr Lusk, který právě absolvoval šestý ročník Rallye Dakar.

A co novináři (a nejenom oni) v průběhu soutěže jedí a pijí? V bivaku se podává klasická snídaně, lehký oběd a večeře, jejíž převážnou část tvoří steaky. Kromě toho si každý může kdykoliv přijít pro svačinu, což bývají obvykle těstoviny nebo pizza. Z nápojů je k mání v drtivé většině nealko a také nealkoholické pivo.

Dakar z pohledu financí
Dakar z pohledu financí
Autor: Petr Lusk a Martin Kozák Foto Petr Lusk a Martin Kozák

Pokud se kdokoliv z účastníků soutěže zraní, pořadatel mu zaručuje lékařské ošetření do výše 125 000 korun. Od všech přihlášených bez rozdílu vyžaduje potvrzení o pojištění pro případ vážnějšího úrazu. „Doktoři se opravdu starají. Když měl Milan Engel v předposlední etapě těžký pád, kontrolovalo ho důkladně skoro hodinu několik lékařů,“ hodnotí své postřehy motocyklový manažer Krajčovič.

Cestovní kancelář Dakar

Organizátoři jihoamerického dobrodružství nezanedbávají ani další komerční stránku celé akce. Nabízejí exkluzivní účast na startu či v cíli soutěže za 13 500 korun na osobu.

Dakar z pohledu financí
Můžete si ovšem vyrazit také na tematický výlet po trase rallye, kde vás každý z dvanácti dnů přijde na 174 000 korun. Předpokladem k účasti je zájem alespoň deseti osob, aby mohl zájezd vyrazit. K mání je také kratší, třídenní verze, která přijde 43 500 Kč. V ceně máte započtenou přepravu klimatizovanými terénními vozy, stravu a noclehy ve velkých stanech.

A také existují exkluzivní jednorázové cesty letadlem z Buenos Aires do Iquique v Chile, kde byl den odpočinku, což stojí 85 000 Kč. Podívat se můžete také do Uyuni v Bolívii v ceně 95 000 Kč, kde se nacházel cíl maratonské etapy. Můžete se spolehnout, že všude vás čekají připravené stoly s občerstvením a jihoamerickým vínem. Jak je vidět, na Dakaru se dá zpeněžit cokoliv.

Nesmíme samozřejmě zapomínat, že od vybrané sumy je třeba odečíst náklady organizátorů. Ať už se jedná o transport závodní techniky lodí z Francie do Argentiny nebo zpět po skončení rallye. Dále počítejte sumy na dopravu celého zázemí do cíle každé etapy, provoz doprovodných letadel a helikoptér, lékařské zajištění a řadu další položek. To samozřejmě také něco stojí, ale A.S.O. takové informace tají. Jedno je však jisté – organizovat Rallye Dakar v Jižní Americe se určitě vyplatí.

Stačí zlomek času a z rallyeového speciálu se stane hromada trosek
Stačí zlomek času a z rallyeového speciálu se stane hromada trosek
Autor: Petr Lusk a Martin Kozák Foto Petr Lusk a Martin Kozák

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
6 / 2015Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851