Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Budoucnost F1: Zavřít, nebo ne?

Uzavřené kokpity

Do světa formule 1 se vrátilo téma, zda uzavřít kokpity nekrytých vozů. Názory rozdělují veřejnost i závodníky.

(více v čísle 39/15)

Polemika začala loni v říjnu, kdy při Velké ceně Japonska formule 1 těžce havaroval francouzský pilot Jules Bianchi. Vrátila se znovu před pár týdny, kdy v závodě amerických formulí Indycar odtlétnuvší kus jiného vozu trefil do hlavy Brita Justina Wilsona. Ten následkům zranění podlehl.

Chtějí střechu nad hlavou

Mezi obhájce zásadní proměny monopostů patří oba piloti týmu McLaren Honda. „Dříve se mi takové řešení nelíbilo, ale teď tvrdím, že bychom měli mít nad sebou nějaký baldachýn. Je nutné akceptovat události, ke kterým v posledních letech došlo,“ tvrdí Jenson Button.

Totéž si myslí jeho parťák Fernando Alonso. „Bohužel se nacházíme v době smrtelných nehod. Současné technologie umožňují bez velkých problémů zvládnout odpovídající systém zakrytí kabiny,“ míní španělský pilot.

Mark Webber odjel 215 závodů v F1 a teď je továrním pilotem Porsche, kde na rozdíl od formule jezdí v kapotovaném voze. „Za deset let budou taková auta samozřejmostí,“ tvrdí Australan.

Na straně zastánců stojí také Alexander Wurz, prezident GPDA (Asociace jezdců Grand Prix). „Doufám, že všichni časem přijmou skutečnost, že sport je evoluční záležitostí. I když uzavřeme kokpity, budeme schopni udržet nejhezčí vozy formule 1,“ míní rakouský expilot F1.

Nechce být sterilizovaný

Německý pilot Nico Hülkenberg ze stáje Force India letos vyhrál s uzavřeným sportovním vozem Porsche závod 24 hodin Le Mans. Jezdil tedy s otevřeným hledím i pod střechou, podobně jako Webber. „Kabinám tvrdím jednoznačně ne! Mají klady i zápory, ale monoposty by měly být doménou otevřených kokpitů. Taková je DNA formulí. Neměli bychom je sterilizovat,“ tvrdí Němec.

Vedoucí jezdec aktuálního pořadí mistrovství světa Lewis Hamilton je podle svých slov rozpacích, ale přiklání se k názoru nic neměnit. „Kdybych měl mít nad sebou okno nebo padák, připadal bych si divně,“ tvrdí obhájce titulu. Současně připomíná: „Možná bychom mohli najít řešení, podle něhož nebude kokpit zcela zakrytý.“

Stojí na obou stranách

Také mezi českými jezdci jsou tradicionalisté i příznivci kapotovaného řešení. „Ze závodnického hlediska říkám ne kapotě. Formule je formulí, když jedete v otevřeném prostoru a cítíte vítr, déšť i rychlost,“ tvrdí Tomáš Enge. Jediný Čech, který absolvoval závody F1, přidává podobnou myšlenku jako Hamilton. „Zamlouvá se mi řešení Mercedesu, které poskytuje jezdci určitou ochranu, ale kokpit není zcela zakrytý,“ dodává Enge.

Opačný názor má Josef Král, který v roce 2010 testoval vůz F1 týmu HRT Racing. „Jsem zastáncem kapotovaných formulí, přestože jsem nikdy nejezdil s krytem nad hlavou,“ říká Král. „Před dvěma lety prošly kritikou ošklivé špičky vozů (nosy) F1, od minulého roku jsou na mušce turbomotory. Myslím si však, že si lidé zvyknou na kapotované formule, které budou mít odkrytá kola,“ dodává.

Úrazy hlavy v závodech F1

1974. V 10. kole závodu v americkém Watkins Glenu podjel Rakušan Helmut Könnig svodidla, která mu strhla přilbu a zlomila vaz.

1977. Na okruhu v jihoafrickém Kyalami přebíhali dva muži trať s malým hasičským přístrojem. Jednoho z nich trefil britský jezdec Tom Pryce, hasičák zasáhl pilota do hlavy a zabil ho.

2009. Henryho Surteese (syna bývalého mistra světa motocyklů i F1) usmrtilo v závodě formule 2 v britském Brands Hatch kolo, které ulétlo z jiného vozu.

2009. Felipeho Massu zasáhla na maďarském okruhu Hungaroring do přilby pružina, která vypadla z vozu jedoucího před ním. Brazilec těžké zranění přežil a znovu aktivně působí v F1.

2014. Na mokrém asfaltu vyletěl z tratě Francouz Jules Bianchi a po nárazu do jeřábu, jenž odklízel jiný havarovaný vůz, utrpěl těžká zranění hlavy. Zemřel o devět měsíců později. 2015. Při závodě amerických formulí Indycar trefil Justina Wilsona do přilby kus vozu, který havaroval před ním. Brit druhý den na následky úrazu skonal.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
39 / 2015Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!

Předplatné

Objednejte si roční předplatné Světa motorů včetně speciálů a získáte Sadu seker Avenberg!

Výhody předplatného:

  • Roční předplatné jen za cenu 1170 Kč
  • Ušetříte 186 Kč
  • Přístup do elektronického archivu časopisu
  • Časopis přímo do vaší schránky
Objednat
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851