Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Karel Loprais: Monsieur Dakar

Karel Loprais

Fotogalerie

3 fotografie

Karel Loprais vyhrál šestkrát legendární dálkový maraton Rallye Dakar. Stal se jedním z neúspěšnějších závodníků v historii českého motoristického sportu.

(více v čísle 13/17)

Všude, kam přijde, bývá dodnes středem pozornosti. Má velkou zásluhu na tom, že se lidé o slavnou soutěž neustále zajímají. Stala se jeho životním osudem.

Spojený s Tatrou

V roce 1967 nemohl nikdo tušit, kdo nastupuje do tehdy již světoznámé automobilky Tatra v Kopřivnici. Osmnáctiletý Karel Loprais začal jako dělník, po pár letech byl automechanikem a začátkem sedmdesátých let se z něj stal zkušební řidič.

Když se Tatra rozhodla pro účast na Rallye Dakar, dostal se mezi vybrané zájemce. „Měl jsem za sebou dlouholetou praxi zkušebního řidiče, znalosti auta a jedenáctiměsíční pobyt v Libyi,“ vzpomíná dnes. Značka nasadila dva kamiony 6x4, což byla tehdy už přežitá konstrukce. V rukou kopřivnických mužů však dokázala konkurovat. Paradoxně byl týmovou jedničkou Zdeněk Kahánek, Karel měl plnit roli dvojky.

Obě tatrovky bojovaly o vítězství, ale nakonec skončily v bažinách u vesnice N´Djago, kam je zavedla chyba pořadatelů v itineráři. S nimi tam zůstaly v bažině také oba liazy. Všechny kamiony však nakonec dojely do cíle, byť bohužel po časovém limitu.

O rok později už byl Loprais druhý a v závodě roku 1988 si dojel s vozem T815 4x4 pro první z šesti slavných vítězství. Jednalo se o jeho nejtěsnější triumf ze všech. Druhý liaz za ním totiž dojel do cíle o pouhých 9:27 minuty.

Nepomohlo ani kafe

O tři roky později zažil nejmarnější chvíle na Rallye Dakar. Do poslední etapy ročníku 1991 nastupoval s náskokem dvou hodin a do cíle chybělo pouhých osmadvacet kilometrů. Ještě třicet minut před koncem byl první, motor však nevydržel. Na vině byl propálený píst. „Nalévali jsme tehdy do motoru všechno, co bylo v kabině i na korbě kamionu. Olej, pití, mleté kafe, ale stejně nám to nepomohlo. Dostali jsme penalizaci a nakonec byli čtvrtí. Od té doby vím lépe než kdokoliv jiný, že si můžete oddechnout až u cílové rampy,“ líčí Loprais smutné zkušenosti.

Pokud se jedná o příjemnější zážitky, může jmenovat další výhry na Dakaru v letech 1994, 1995, 1998, 1999 a 2001. „Při posledním vítězství jsem řídil tatrovku s označením Puma. Z pocitu šoféra to byl jednoznačně nejlepší závodní kamion, který kdy Tatra vyrobila,“ tvrdí Karel Loprais.

O dva roky později přišly jeho nejtěžší, a jak se později ukázalo, fatální chvíle na slavné soutěži. V roce 2003 skočil na terénní nerovnosti. Desetitunový kamion se v rychlosti 100 km/h šestkrát přetočil. Loprais utrpěl zranění páteře, ale po třech letech se na Dakar vrátil. V ročníku 2006 mu dělal navigátora synovec Aleš (syn mladšího bratra Milana). V jedné etapě musel Karel tvrdě brzdit, aby zabránil střetu s nepozorným motocyklistou. Výsledkem byl tvrdý dopad na levé přední kolo a zranění obratlů se vrátilo. Posádka odstoupila čtyři etapy před cílem.

Naštěstí už ho to tolik nemrzelo. O pokračování dakarské tradice Lopraisů totiž bylo rozhodnuto. Aleš Loprais dokázal dojet na třetím místě v ročníku 2007, jenž jako poslední proběhl v Africe. Jeho strýc Karel mu po přestěhování soutěže do Jižní Ameriky sekundoval několikrát jako řidič novinářského vozu.

Posledních pět let však už má dění pod kontrolou z rodinného domu ve Frenštátě pod Radhoštěm s manželkou Danuší. Synové Tomáš a Leo se věnují automobilům. „Rodina a zdraví znamenají hodně. Pokud jsou v pořádku, všechny problémy se řeší samy,“ dodává Karel Loprais.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
13 / 2017Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!

Předplatné

Objednejte si roční předplatné Světa motorů včetně speciálů a získáte KÁVOVAR TCHIBO!

Výhody předplatného:

  • Roční předplatné jen za cenu 1170 Kč
  • Ušetříte 186 Kč
  • Přístup do elektronického archivu časopisu
  • Časopis přímo do vaší schránky
Objednat
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851