Editorial: Paradox SUV
Milí čtenáři,
možná jste si všimli, že mezi novinkami na trhu v posledním roce dominují crossovery a SUV všech velikostí. Tahle móda vytrvale sílí víc než dekádu a soudě podle zástupu nových členů klanu se na tom nic nezmění ani do budoucna. Člověk znalý poměrů a mající srovnání se ptá proč. K přirozeným vlastnostem člověka patří touha zpříjemňovat si život a šetřit peníze. Přeneseno do světa aut to znamená jezdit vozem, který je malý zvenku a velký uvnitř, snadno a pohodlně se s ním parkuje, jede pohodlně, hezky zatáčí a má malou spotřebu.
(více v čísle 4/17)Milí čtenáři,
možná jste si všimli, že mezi novinkami na trhu v posledním roce dominují crossovery a SUV všech velikostí. Tahle móda vytrvale sílí víc než dekádu a soudě podle zástupu nových členů klanu se na tom nic nezmění ani do budoucna. Člověk znalý poměrů a mající srovnání se ptá proč. K přirozeným vlastnostem člověka patří touha zpříjemňovat si život a šetřit peníze. Přeneseno do světa aut to znamená jezdit vozem, který je malý zvenku a velký uvnitř, snadno a pohodlně se s ním parkuje, jede pohodlně, hezky zatáčí a má malou spotřebu.
Přesně taková SUV nejsou. Přesto po nich prahne čím dál víc řidičů ochotných připlatit si za něco, co nepotřebují. Za železo zvyšující jízdní odpory a spotřebu, těžkopádnější projev, menší interiér, než mají kombíky, a za nárazníky odřené z těsných parkovacích domů. Jistě, je tu argument bezpečnosti. V náruči BMW X5 se maminka s dětmi cestou do školky cítí dokonale chráněna a těžko proti tomu něco namítat. Co na tom, že parkuje přes dvě stání a tankuje za dvě fabie. Rozhodně nechceme vypadat jako zapšklí kritici nové módy, ale racionálním pohledem nám nepřipadá správné masové dávání košem tradičním osobákům, o jejichž osud začínáme mít obavy.
Na druhou stranu Svět motorů rozhodně nikdy nebude zapšklým kritikem módy, takže i ve svém čtvrtém speciálu roku 2017 je tím, co od něj očekáváte. Takže protože se teď v Česku prodává téměř stovka SUV všech velikostí i příchutí a zákazníci se v tom objemu rychle ztrácejí. Proto jsme na vaše četná přání sestavili kompletní katalog všech SUV na trhu přehledně: rozdělený do velikostních kategorií. A protože jde v případě tohoto časopisu o speciál, zamysleli jsme se u SUV také nad argumentem spásnosti pohonu 4x4. Pravdu o jeho fungování a smyslu se dočtete na straně 8. Že jej k životu zas až tolik nepotřebujeme, dokazuje rozmach městských crossoverů, jejichž nejnovější zástupce pak testujeme na straně 20. Příjemnou a bezpečnou cestu po asfaltu i mimo něj vám za celý redakční tým přeje
Jiří Baborský, odpovědný redaktor