Obsah speciálu Diesel 1/2014
Vyšlo první letošní vydání Speciálu Světa motorů Diesel. Co v něm najdete?
(více v čísle 1/14)TOP
4 Novinky: Porsche Macan, Ford Transit, diesely BMW pro Toyotu a přelomová konstrukce EGR ventilů. Proč jsou filtry pevných částic nutné: Čemu vadí kouř z dieselů? A proč vadí víc než před lety? Úvod do zdravotních rizik.
8 Proč filtry zlobí a co s nimi: Revoluční poznatky o závadách filtrů pevných částic. Nabídka levnější druhovýroby se rozšiřuje. Přicházejí nové metody čištění.
TECHNIKA
12 Diesel proti hybridu v Toyotě Auris: Zhruba za stejné peníze lze koupit dvoulitrový diesel i hybridní benzinovou osmnáctistovku. Co funguje lépe?
16 Diesel proti CNG v Opelu Zafira: Srovnání přeplňovaných šestnáctistovek na naftu a stlačený zemní plyn.
20 Škoda Octavia 2.0 TDI proti TDI RS: Za verzi RS u nové octavie připlatíte 50 000 Kč. Dle našich zjištění se to jednoznačně vyplatí.
24 Škoda Octavia 2.0 TDI 4x4: Čtyřkolka má nyní u octavie i tu výhodu, že s ní dostanete lepší zadní nápravu.
26 Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI DSG: Kratší karosářskou variantu Škody Rapid jsme vyzkoušeli v nejdražší kombinaci s dieselem a automatickou převodovkou.
28 Citroen C3 1.4 HDI: Pionýr malých turbodieselů je stále v nabídce. A patří k nejspolehlivějším.
30 Volkswagen Touareg 4.2 V8 TDI: Jeden z posledních přežívajících vznětových osmiválců rozhodně stojí za to.
31 Mercedes-Benz B 160 CDI: Motor od Renaultu je pod kapotou mercedesů stále častější.
32 Citroen Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDi: Důkladně jsme se zaměřili nejen na samotný model, ale hlavně na francouzské pojetí systému AdBlue.
36 Peugeot 308 1.6 e-HDI: Na novém Peugeotu 308 jsme obdivovali předlouhé převody ve spojení s šestnáctistovkou 1.6 e-HDI.
38 Opel Astra ST Biturbo: Těsně pod benzinovým OPC stojí v řadě Opelu Astra dieselová verze Biturbo. Může mít i stejnou přední nápravu!
40 Nové malé turbodiesely: Představujeme zbrusu nové agregáty značek Mazda, Renault a Volkswagen.
UŽITEK
44 Mercedes-Benz Sprinter Euro 6: Sprinter pro Euro 6 nejen adoptoval vstřikování močoviny, ale dostal i celou řadu nové techniky.
45 Závodní motor Buggyra: Agregát z české konstrukční dílny jezdí i Rallye Dakar.
46 Ford Ranger 3.2 TDCi AT6: Šestistupňový automat je robustní a k pětiválci velice sedí.
HISTORIE
48 Mercedes-Benz 260 D: Poctivý mercedes je považován za první osobní diesel. Řídili jsme jej a byl to skvělý zážitek.
Dr. DIESEL
52 Praskající klikové hřídele: Na vině jsou levnější spojky s pevnými setrvačníky.
54 Vše o motoru VW 2.0 TDI: Dvoulitrového TDI se kupující ojetin stále většinou bojí. Mají proč?
58 Levnější opravy vstřikovačů Denso: I japonské vstřikovače lze úspěšně opravovat levnějšími univerzálními postupy.
62 Rozvody na 1.9 TDI-PD: Výměna rozvodového řemene je nejdražší položkou předepsané údržby. A jde toho na ní dost pokazit. Ani mnohé díly nemají odpovídající kvalitu.