Poctivou údržbou ke svobodě
Kolega Petr Barták nosí už čtyři roky jedny boty. To jsou novináři vážně tak špatně placení? Ne, to jen Petrovy boty jsou výjimečné. Za ty čtyři roky vůbec nezestárly. Jen nedávno jel Petr z práce dřív, aby se zastavil u svého ševce, který mu obuv znovu podrazil. Takzvaný Mravenec z Dolních Počernic je švec samouk, kterého kdysi hrozně štvalo, jak špatně se dnes vyrábějí boty. Že se v nich potí nohy, je v nich v zimě zima a v létě horko, a hlavně se za půl roku rozpadnou. A tak se zařídil po svém.
„Začne tím, že ti přesně obkreslí nohu. Probere s tebou model, nechá vybrat kůži a po několika zkouškách vzniknou boty, v nichž se tvoje noha cítí jako v rukavici. Můžu v nich pochodovat na vandru tři dny v kuse a nemám s nohama žádný problém,“ vypočítává Petr výhody svých bot. Mravenec takové ušije zhruba za osm tisíc, a než vám je předá, hodinu vás bude školit, jak se o ně máte starat. Petr pořízením drahých bot paradoxně už ušetřil opravdu hodně peněz. Když nepoleví v pravidelném krémování, můžou mu vydržet třeba do konce života.
S auty je to opačně. Už dávno neplatí to, co třeba ještě počátkem devadesátých let. Tedy že levný Opel Kadett začal za tři roky reznout a po deseti se rozpadl úplně, zatímco drahý Mercedes- Benz W 124 je krásný doteď. Pokud dnes vůbec na trhu dokážeme najít auto, které vydrží napořád, nebude to v naleštěných autosalonech nových vozů. Emisní a bezpečnostní předpisy donutily výrobce zdvojnásobit počet součástí, zákazník však odmítl zaplatit víc peněz – a tak ty součásti musí leckdy být skoro z bláta.
Auto na celý život nenajdete ani v předních řadách bazarů. Každý diesel od roku 2010 má filtr pevných částic, vstřikování common rail, turbodmychadlo a obvykle i dvouhmotový setrvačník. Peníze na opravu toho všeho neměl ani první majitel, natož kupující ojetiny.
Pokud jde tedy ještě vůbec koupit auto, které nemá emisní systémy dražší, než je samo, a které dokážete svépomocí udržovat třeba navěky, je ze zadní řady levných vozů. Takovým, konkrétně dvaceti nejprodávanějším do 100 000 Kč v AAA Auto, jsme zasvětili toto vydání úspěšného speciálu Ojetiny. Nejen škodovky přelomu tisíciletí, ale třeba i první Ford Focus či Renault Thalia s vynikající benzinovou čtrnáctistovkou jsou vozy, které vždycky opravíte za pár korun, a když se o ně budete dobře starat, ani nic nechtějí. A jsme jako ten švec: než vám profily ojetin předáme, nejdřív vás vyškolíme, jak se o takové kvalitní auto co nejlépe starat. V osmnáctistránkovém materiálu to předvádíme na královně levných a kvalitních aut, Škodě Fabia. Ale většina těch věcí platí obecně – četba se tak vyplatí každému, kdo se nechce smířit s rostoucími nutnými výdaji dnešního života. Z některých z vás se tak možná stanou automechanici samouci, kteří se vykašlali na nenažraný systém a zařídili se po svém. Já už takový jsem.
Martin Vaculík
redaktor a automechanik, obojí samouk