Stárnutí auta i člověka | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Stárnutí auta i člověka

Martin Vaculík

Vážení čtenáři,

po roce vás zase vítám u speciálního vydání Světa motorů zaměřeného na ojetá auta. Tentokrát se chceme vzepřít heslu, že všem se člověk nezavděčí. Ze statistik společnosti AAA Auto coby největšího českého obchodníka s ojetými vozy jsme si nechali vytáhnout, jaké modely se nejvíce prodávají v šesti cenových relacích: do 50 000, 100 000, 150 000, 200 000, 250 000 a 300 000 Kč. V každé kategorii přinášíme recenze pěti nejprodávanějších modelů. Dohromady je to třicet typů, z nichž by si měl vybrat každý.

(více v čísle 2/17)

Vážení čtenáři,

po roce vás zase vítám u speciálního vydání Světa motorů zaměřeného na ojetá auta. Tentokrát se chceme vzepřít heslu, že všem se člověk nezavděčí. Ze statistik společnosti AAA Auto coby největšího českého obchodníka s ojetými vozy jsme si nechali vytáhnout, jaké modely se nejvíce prodávají v šesti cenových relacích: do 50 000, 100 000, 150 000, 200 000, 250 000 a 300 000 Kč. V každé kategorii přinášíme recenze pěti nejprodávanějších modelů. Dohromady je to třicet typů, z nichž by si měl vybrat každý.

Recenze tentokráte nejsou žádnými sebranými spisy. Dali jsme si záležet, aby odpovídaly zcela aktuálnímu poznání, které se vyvíjí. Třeba motor 1.2 TSI od Volkswagenu, hojně zastoupený i v tuzemských škodovkách, byl svého času postrachem. Chrastící rozvodové řetězy, zapalovací kabely vystavené na odiv či okus kunám a selhávající regulace turbodmychadla způsobovaly už u nových vozů tolik problémů, že ojetinám každý věštil jen nejčernější budoucnost. A hle, se zesílenými řetězy, „husími krky“ kolem kabelů a přepracovanými ovladači turbodmychadel jsou motory 1.2 TSI o pár let později naprosto vzorné – rozhodně vzornější než třeba předchozí šestnáctistovky MPI se 75 kW, které nám začínají pěkně baštit olej. Právě proto je majitelé tlačí do bazarů.

Se stárnutím auta i člověka se vyvíjejí též další věci. Když jsem byl mladší, nebylo mi nic odpornějšího než octavia první generace. Auto s mamutími převisy karoserie a vlečenou nápravou vzadu, která v extrému postaví kola na vnější hranu a náhle ztratí přilnavost. Taková zastaralá věc, co už měla dávno zmizet v propadlišti dějin. Naopak jsem chválíval Ford Focus, kde kolo vždy zůstávalo vůči silnici kolmo. Dnes ale vidím provozní realitu. Na víceprvkových nápravách mají všichni nastavovací šrouby srostlé v rezavé koule a pokusy o jejich povolení skončí roztrženými silentbloky a výměnami celých ramen. V servisech tak na to radši nesahají a kola vyvrácená do nesmyslných odklonů jedou po hraně i v přímce – o někdejší zázračné přilnavosti nemůže být řeč. Proto nepatřím k těm, kdo se mohou z návratu třetí generace octavie k vlečené nápravě uvztekat.

Zkrátka když člověk píše o ojetinách, vidí věci v mnohem širších kontextech a leccos je nakonec zcela jinak, než se zprvu zdálo. Pokud vás auta zajímají i z praktické stránky, čtěte dále. Nakonec o mnohem praktičtější pohled, než byl léta v motoristické žurnalistice zvykem, se snažíme i v týdeníku Svět motorů. A že to oceňujete, poznáváme na stoupajícím nákladu v době, kdy tištěným médiím prý hrozí zánik. Jako před časem těm vlečeným nápravám…

Spolehlivé motory a podvozky bez vůlí vám přeje

Martin Vaculík Odpovědný redaktor

Vyšlo v časopisu

Svět motorů Ojetiny
2 / 2017 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851