Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

15. 6. 2013
Martin Machala

Opel Mokka 1.4 16V Turbo Cosmo: Jsem krásná!

Opel Mokka 1.4 16V Turbo Cosmo

Fotogalerie

12 fotografií

Ne že by ostatní vlastnosti Opelu Mokka byly vysloveně podružné, design novinky je ale jednoznačně největším lákadlem.

Je to podobné jako s hezkou holkou. Ta to má v životě taky daleko lehčí. Jednou se jeden můj známý zeptal velmi krásné slečny na její zaměstnání. „Co bych dělala, jsem hezká!“ odpověděla upřímně.

 A Opel Mokka se výborně prodává už teď, aniž by se v něm kdokoli pořádně svezl – viz 100 objednávek. Jasný důkaz, že jde o lásku na první pohled. Přečká krátkodobé poblouznění i zkoušky běžného života?

 Vnitřní krása

 Mokka dokáže uhranout. Z kategorie opelu podobných SUV určitě nejvíc. Yeti najednou působí jako jednotvárná krabice. Trochu předběhneme událostem, když napíšeme, že design karoserie považujeme za nejsilnější stránku mokky. Ale tak nějak nám připadá, že skupina zákazníků, respektive zákaznic bažících po Opelu Mokka opravdu dá hlavně na vzhled, styl a jistou míru offroadové aury. A co přijde v následujících řádcích, přestanou vnímat. Možná si ještě poslechnou pochvalu interiéru – tady už sice nemluvíme o prvoplánové kráse, ale spíš o uspořádání jednotlivých prvků.

Pro nás aktuální jednička mezi interiéry značky Opel.
Pro nás aktuální jednička mezi interiéry značky Opel.
Autor: Svět motorů

 Pro přístrojovky od Opelu jsme v poslední době používali pomalu zautomatizované formulace o „různorodé směsici malých tlačítek“, která zbytečně „odvádějí pozornost řidiče“. Měli jsme pravdu v astře a hlavně insignii, v Zafiře Tourer jsme použili už smířlivější tón a v případě novinky se prostor ke kritice limitně blíží nule. Pár modelů to trvalo, ale nakonec se vyznáme na první dobrou i v opelu. V Opelu Mokka, ovšem.

Vnitřní krása vol. II

Tentokrát se zaměříme na praktickou stránku interiéru. Uznáváme, že tady by se slečna zákaznice (omlouváme se za šovinistické vymezení mokky, její sféru vlivu ale vidíme jasně) mohla začít nudit. Zkusíme se proto vyjádřit stručně a srozumitelně.

Příplatkové sedačky (+10 000 Kč) schvalují němečtí ortopedi. Bez legrace. Sedí se na nich každopádně dobře.
Příplatkové sedačky (+10 000 Kč) schvalují němečtí ortopedi. Bez legrace. Sedí se na nich každopádně dobře.
Autor: Svět motorů
Milá slečno, na předních sedačkách tě žádná tlačenice nečeká. Musíš si však uvědomit, že mokka jenom vypadá jako tatínkova antara. V menším SUV budeš mít prostoru spíš jako maminka v corse. A jestli tě někdy kamarádka svezla vzadu v yetim, s takovou volností nepočítej. Mokka je tam skromnější. A bohužel i sedačky se rozměrově blíží variabilně smrsklým sedátkům ve škodovce.
Zavazadlový prostor s objemem 356 litrů sice na yetiho nestačí, běžným potřebám slečny majitelky ale vyhovovat bude.
Zavazadlový prostor s objemem 356 litrů sice na yetiho nestačí, běžným potřebám slečny majitelky ale vyhovovat bude.
Autor: Svět motorů

 V případě kufru by bylo jenom dobře, kdyby si mokka vzala yetiho za vzor. Opel ale základním objemem 356 litrů překonává vlastně jenom menší Suzuki SX4 (270 l). Mitsubishi ASX společně s francouzskými deriváty nabídne 416 l, yeti slibuje podle polohy zadních sedaček 405-510 litrů. Zajímá to ale vůbec někoho? Mokka je přece hezká…

Klidná „síla“

 Přeplňovaná čtrnáctistovka většinu zákazníků uspokojí už tím, že si v technických údajích nárokuje výkon 103 kW. To je přece vzhledem k délce 4,3 metru a hmotnosti čtrnáct metráků víc než dost!

Přeplňovaná čtrnáctistovka neoslní výkonem, spotřeba je vyšší.
Přeplňovaná čtrnáctistovka neoslní výkonem, spotřeba je vyšší.
Autor: Svět motorů

 Řekněme, že jenom dost. Čtyřválec 1.4 Turbo se totiž od začátku prezentuje spíš jako nenápadný, jakoby lehce přiškrcený motor. A platí to i v malém modelu Mokka. Ani tady nikdy nezažijete pocit těžko zvladatelné síly, která by méně zkušené řidičky ohrožovala na životě. Přátelský je už pozvolný nástup točivého momentu přecházející ve vyšších otáčkách do ztracena. Pásmo nad pěti tisíci je zbytečná oblast, z pohledu dynamiky nepřinášejícího nic nového.

 Střední a nižší pásmo otáček doporučujeme využívat i kvůli spotřebě. Opelem udávané kombinaci 6,4 litru nevěřte ani za mák! V praxi budete rádi, když pojedete za osm.

 Jak si vedou osmnáctky

„Jsem hezká, a tak potřebuju velká kola!“ prohlásila mokka a už od prostřední výbavy si vydupala osmnáctipalcové disky. Velké ráfky jsou samozřejmě naprostou nezbytností, bez níž by žádná mokka neměla opustit továrnu. Jistě, taková „obrkola“ potom jistým způsobem ovlivňují cestovní komfort, ale znovu se musíme ptát: Zajímá to někoho? Vždyť jsou hezká! Tvrdší podvozek daleko od pohodlí yetiho pak vedle těchto působivých ráfků snad ani nelze označit za negativum.

 V zatáčkách pak taková charakteristika přece omezuje boční náklony. A že je prý tužší naladění nevýhodou? Pche! Stejně bychom ale od mokky čekali v zatáčkách o něco jistější jízdní projev. Od volantu nám přišlo, že řídíme auto vysoké jak široké. Ne kvůli náklonům, ale jisté neposednosti, jako by mokka chtěla pořád někam uskakovat. Poměr výška vs. šířka je přitom příznivější než u yetiho, opel však předpoklad nepodloží reálnými výsledky. Škodovka se v oblouku drží líp.

 Pro doplnění se verze s přeplňovanou čtrnáctistovkou vždy pojí s pohonem všech kol. Ten je realizován elektromagnetickou spojkou, která na zadní nápravu původem z merivy může poslat až padesát procent točivého momentu. Jestli se zadní kola vzhledem k předpokládanému dívčímu využití mokky nějakých newtonmetrů někdy dočkají, těžko říct. Každopádně možnost 4x4 tady je a zakroucené nájezdy na parkoviště obchodních center opravdu občas bývají namrzlé. 

Opel Mokka 1.4 16V Turbo Cosmo
Opel Mokka 1.4 16V Turbo Cosmo
Autor: Svět motorů
Další SUV

 Přínos Opelu Mokka čísly a fakty nevysvětlíte. Že se ale bude prodávat velmi dobře, to je víc než pravděpodobné. Kombinace nefalšovaného vzhledu SUV s městskými rozměry může být pro nejednu slečnu podobně neodolatelná jako povánoční sleva na kabelku Louis Vuitton.

 Mokku navíc koupíte za konkurenceschopný peníz. První cena verze 1.4 16V Turbo/103 kW 4x4 lehce pod půl milionem by mohla na první pohled odrazovat, v kontextu nejbližších soupeřů se však jedná o rozumnou nabídku. Podobně výkonný yeti s pohonem všech kol stojí nejmíň 543 900 Kč, Nissan Juke pak skoro šest set tisíc. U něj se ještě musíte smířit s výhradně bezestupňovou převodovkou. A trojice ASX, C4 Aircross a 4008 se v benzinové čtyřkolce neprodává.

 Takto nakonfigurovaná mokka tak vychází z konkurenčního porovnání jako nejlepší volba. To platí i pro testovanou nejdražší výbavu Cosmo za 544 900 korun. 

Technické údaje

MOTOR A PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ

Zážehový přeplňovaný čtyřválec. Rozvod DOHC, 4 ventily na válec. Pohon předních kol, elektronicky připojitelný pohon zadních. Šestistupňová přímo řazená převodovka. Zdvihový objem 1368 cm3. Výkon 103 kW při 4900 ot./min, točivý moment 200 N.m při 1850-4900 ot./min. Nejvyšší rychlost 195 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h 9,8 s. Spotřeba město/mimo město 8,0/5,5 l/100 km. Emise CO2 149 g/km.

Kombinovaná spotřeba 6,4 l/100 km

ROZMĚRY A HMOTNOSTI

Rozvor náprav 2555 mm. Délka x šířka x výška 4278 x 1777 x 1658 mm. Provozní/užitečná hmotnost 1429/354 kg. Objem palivové nádrže 54 l.

Pneu a kola 215/45 R18, litá.

Objem kufru 356/1372 l

ZÁRUKY A CENY

Celková záruka 2 roky, na lak 3, 12 let na neprorezavění karoserie. Cena testovaného provedení 688 600 Kč (adaptivní světlomety + navigace

49 200 Kč, rozpoznávání dopravních značek 16 000 Kč, vyhřívané přední sedačky a volant 8000 Kč, ergonomické přední sedačky 10 000 Kč…).

Základní cena 544 900 Kč

KONKURENTI

Nissan Juke DIG-T/140 kW CVT 4x4 Ministry of Sound 594 200 Kč

Škoda Yeti 1.8 TSI/118 kW 4x4 Trumf Ambition 569 900 Kč

HODNOCENÍ

+ Atraktivní design

+ Přehledný interiér

+ V porovnání s konkurenty slušná cena

- Spotřeba motoru

- Horší komfort na nerovnostech

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
01 / 2013Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851