Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Systémy čtení dopravních značek: Dej si pohov, cedule hlídám

Systémy čtení dopravních značek

Fotogalerie

4 fotografie

Během našich testů se začaly množit rozpačité zkušenosti redaktorů se systémy
čtení dopravních značek. Přibývají i vaše dotazy, tak jsme si na problém posvítili.

Myšlenka celého systému je prostá a chvályhodná – auto dokáže přečíst dopravní značky omezující rychlost a zakazující předjíždění, upozornění zobrazí na displeji palubního počítače. Řidič tak má v každém okamžiku informaci o tom, co zrovna může, a co naopak nesmí. Podle zákona se má samozřejmě plně věnovat řízení, sám by měl tedy nejlépe vědět o všech značkách v provozu. Ale po pravdě – kdo z nás neměl za volantem „okno“. Je tu pořád ještě sedmdesátka, nebo platí zase padesátka?

Čtení dopravních značek obstarává kamera za čelním sklem, která současně slouží i dalším asistentům jako udržování v jízdním pruhu
Čtení dopravních značek obstarává kamera za čelním sklem, která současně slouží i dalším asistentům jako udržování v jízdním pruhu
Autor: Svět motorů

Podnět z praxe

Jak už to v životě chodí, realita není natolik bezvadná jako původní záměr. V případě systémů detekujících dopravní značení jsme se o tom opakovaně přesvědčili při testování aut všech možných značek a cenových kategorií. Zatím se v redakci Světa motorů nenašel nikdo, kdo by byl s funkcí asistentu stoprocentně spokojený a dobrovolně za něj připlatil.

Zaměřili jsme se tedy důkladně na princip, porovnali nabídku jednotlivých značek a opakovaně systém vyzkoušeli v provozu. Zatímco zástupci automobilek nabízejících systém si jej chválí, zaznamenali jsme i jasný hlas opozice. „Podle našich inženýrů ještě není čtení dopravního značení na takové úrovni, aby fungovalo stoprocentně. A když něco nefunguje bezchybně, Lexus to nenabízí,“ vysvětlil nám David Valenta z českého zastoupení japonské značky. ¨

Jak mohou auta číst?

Stejně jako člověk potřebuje ke čtení oči, vůz potřebuje kameru. Elektronika je u každé automobilky naprogramována trochu jinak, byť vývoj systémů zajišťuje v podstatě jen pár dodavatelů: Bosch, Continental nebo Magna.

Základní funkcí je vždy čtení a hlášení rychlostních omezení, lepší asistenty umějí i zákaz předjíždění, nebo dokonce dodatkové tabulky. U dražších modelů s integrovanou navigací se pak využívají mapové podklady, což pomáhá v situacích, kdy značení na silnici chybí. Z mapy lze vyčíst, že auto vjelo do obce na dálnici a podobně.

Důvody, proč automobilky systém sledování dopravních značek nabízejí, jsou zřejmé – vysoká rychlost je častou příčinou smrtelných dopravních nehod. Podle studie organizace European Road Safety Observatory představuje významný faktor až u 30 % bouraček s úmrtím. A v neposlední řadě stojí překročení rychlosti spoustu peněz na pokutách. Nikdy tedy není na škodu, když má řidič informaci o aktuální povolené rychlosti z více zdrojů, a navíc permanentně k dispozici.

Výstupem je zobrazení značky na displeji palubního počítače, grafi cká podoba detailnost informací se u jednotlivých aut liší.
Výstupem je zobrazení značky na displeji palubního počítače, grafi cká podoba detailnost informací se u jednotlivých aut liší.
Autor: Svět motorů

Maturita ze čtení

S několika běžně prodávanými vozy vybavenými čtením značek jsme vyrazili do ulic a soustředili se výhradně na funkci tohoto asistentu. V jednotlivých rámečcích na další straně si můžete přečíst, jak si konkrétní respondenti vedli.

Máme-li nabyté zkušenosti stručně shrnout, výrobce automobilů nepotěšíme – v českých podmínkách, kde platnost rychlostního omezení často ukončuje jen křižovatka, vyjetí z obce nebo opuštění dálnice, čtení značek zmatkuje. Nelze se na něj spoléhat a brzy vás přestane bavit. Co je platné, že z nějakých 80 % a především mimo obce systém funguje velmi dobře, když potom dokáže ve městě chybovat často až neuvěřitelným způsobem a řidiče jen mate.

Samotná myšlenka je dobrá, a jestli se jednou sjednotí dopravní značení v různých státech Evropy, zdokonalí se používané technologie a navigace bude běžnou součástí automobilu, pak možná řekneme tomuto systému ano. V současné podobě bez ohledu na výrobce však prohlašujeme spíše ne. Je to příliš často chybující zbytečnost. Co se ale musí všem testovaným vozům bez výjimky přiznat, je rychlost a přesnost systému – symbol se na displeji palubního počítače objeví prakticky na metr přesně, jakmile ceduli mineme. A to i ve tmě, běžném dešti nebo za sněžení.

Co vše auta dělají za nás

Razantní nástup elektroniky do automobilů přinesl celou řadu systémů a funkcí, které by ještě v devadesátých letech vypadaly jako z knížky Julese Verna. Tady je stručný výčet toho, co vše dnes může automobil mít:

■ automatická parkovací brzda

■ detektor alkoholu

■ elektrické dovírání dveří

■ hlídání tlaku v pneumatikách

■ kontrola zapnutí bezpečnostních pásů

■ nouzové volání při nehodě

■ automatické ovládání stěračů a světlometů

■ samočinné parkování

■ sledování únavy řidiče

■ stabilizace vozu při riziku smyku

■ systém nočního vidění

■ udržování rychlosti a bezpečné vzdálenosti

■ udržování auta v jízdním pruhu

■ varování před kolizí, samočinné zastavení

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
07 / 2013Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851