Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

7. 6. 2013

Kia Carens 1.6 GDI: Tak mě tu máte! ak mě tu máte!

Kia Carens 1.6 GDI

Fotogalerie

36 fotografií

Čekali jsme na něj docela dlouho, ale dočkali se. Čtvrtá generace kompaktního MPV Kia Carens je tady. A má se čile k světu.

(více v čísle 18/13)

Automobilka Kia se může pyšnit ucelenou řadou moderních a pohledných vozidel, na kterých je poznat rukopis designéra Petera Schreyera. Jedinou nedotčenou skupinou byly velkoprostorové vozy. To nyní změnil zcela nový kompaktní carens, který dokáže přepravit až sedm cestují- cích a rozměrově patří do průměru segmentu. My jsme na začátek otestovali základní benzinovou šestnáctistovku s pětimístným uspořádáním, protože si myslíme, že pro běžného uživatele pů- jde o velké lákadlo.

 

 DOJEM: Stylově velký 

 Hned na začátku musíme říct, že se nám nový carens hodně líbí. Kia se zdržela všech experimentů a stylem navázala na povedený hatchback Cee’d. Hlavním rozpoznávacím znakem jsou čisté linie a vyvážené proporce. Krátké převisy, dlouhý rozvor a relativně nízká stavba dodávají kie kompaktní výraz. Žádná nabubřelost ani nepřirozené zvětšení některého z rozměrů, jako známe od některých konkurentů. Zpředu je hned jasné, která značka má tento vůz na svědomí. Vykousnutá maska chladiče nebo světlomety protažené daleko do boků odkazují na cee’d, stejně jako prolis v dolní části dveří. Výraz sice není tak agresivní jako u jiných modelů, ale k rodinnému automobilu se hodí. Vysokými boky spíš hlásá robustnost a solidnost, což podtrhují i svisle orientované mlhovky z velkého SUV Sorento (od výbavy Comfort) ve spodní části předního nárazníku. Prémiový výraz zajišťují LED diody v předních světlometech pro denní svícení, které jsou ve standardu už od základní verze. Snad jen záď je taková nijaká a bez nápadu. Kia Carens jasně zapadá do fi remní linie. Spíše připomíná nafouknutý cee’d SW – a to není špatné.

 

Kia Carens 1.6 GDI
Kia Carens 1.6 GDI
Autor: Svět motorů

 Prémiový pocit

 Výborný pocit máme i z interiéru, který díky některým měkčeným plastům, výbornému zpracování a líbivému designu působí útulně a kvalitně, což doplňuje velmi slušné odhlučnění. Palubní desce dominuje vodorovný panel táhnoucí se od jednoho konce k druhému. Do něj jsou uprostřed vloženy výdechy ventilace a autorádio. Je sem vsazen i přístrojový štít s velkým rychloměrem a otáčkoměrem. Malý displej palubního počítače uprostřed nám připadá tak trochu ztracený v prostoru. Další dominantu celého interiéru představuje standardní multifunkční volant. Hlavně tvarování jeho kruhového středu je na Kiu velmi inovativní, přestože lehce připomíná volanty Audi. Z ergonomického hlediska musíme pochválit logické rozmístění přístrojů a ovladačů. K šílenství nás ale přiváděla drobnost, kterou má většina kií společnou. Rozjedete se, auto se zamkne. Zastavíte, vypnete motor, otevřete dveře, vystupujete a chcete si vzít tašku na zadních sedadlech. Jenže všechny ostatní dveře zůstanou zamčené. Takže musíte zmáčknout tlačítko na palubce, vyndat klíče ze zapalování nebo dálkově všechny dveře odemknout. Maličkost, ale se skromným rozsahem nastavování volantu musíme zhoršit známku za ovládací prvky.

Naměřené hodnoty
Naměřené hodnoty
Autor: Svět motorů

 

 PROSTOR A POHODLÍ: Ideální prostředí

 Hlavním důvodem, proč si zákazníci tolik oblíbili kompaktní MPV, je nabídka vnitřního prostoru při zachování malého půdorysu. Nový carens je sice o 20 mm kratší a o 15 mm užší než předchozí generace, ale nabídne stejně místa. Výrazně prostornější je při porovnání kabiny s modelem cee’d SW, proti kterému je zase o 20 mm delší, a dokonce o 25 mm širší. S celkovou délkou 4525 mm se však řadí mezi nejmenší vozy segmentu, které mohou být vybaveny třetí řadou sedadel. Rozvor prodloužený o 10 cm má vliv nejen na kompaktní výraz, ale také využití interiéru. Uvnitř jsme se cítili dob ře hned, jakmile jsme do vozu usedli a blíže ho prolezli. Jaké však bylo překvapení, když jsme dokončili měření. Zjistili jsme, že v podélném směru patří carens k průměru, i když 18 cm na kolena u 174 cm vysokého fi guranta je stále super hodnota – samozřejmě když jsou posuvná sedadla v zadní pozici. Znamená to, že se dovnitř pohodlně naskládají i dvoumetroví dlouháni. Vždyť i nad hlavou je prostoru dost, a to přes fakt, že je carens jasně nejnižším kompaktním MPV na trhu. A nadprůměrná šířka interiéru zaručuje, že se dozadu vejdou tři dospělí cestující. Novinka Kie sice v žádném ohledu nevyniká, ale ani neztrácí. Řidič kolem sebe najde dostatek odkládacích schránek a přihrádek. Ve standardu je dokonce loketní opěrka s úložným prostorem. Chytré řešení představuje dvojice velkých schránek v podlaze před zadními sedadly. Pochválit musíme rozměry předních sedadel a jejich pohodlí. Zejména dlouhý sedák je dobrou oporou pro stehna. Spokojeni jsme byli také s profi lem a výrazným bočním vedením, které v zatáčkách ukotví tělo, ale zbytečně nesvírá. Tři samostatná sedadla ve druhé řadě sice nemají plnohodnotné rozměry, dospělým středních postav však zajistí dostatek pohodlí. Příjemné je, že jsou všechna stejná. Takže je jedno, na jakém místě sedíte. I prostřední místo je plnohodnotné – to u spousty konkurentů není samozřejmostí.

 

Cena a výbava
Cena a výbava
Autor: Svět motorů
Nakládáme

 

Sklopením sedadel vznikne rovná plocha.  U všech verzí lze sklopit i opěradlo spolujezdce a získáte tak rovinu dlouhou 264 cm
Sklopením sedadel vznikne rovná plocha. U všech verzí lze sklopit i opěradlo spolujezdce a získáte tak rovinu dlouhou 264 cm
Autor: Svět motorů
Kromě velikosti kabiny znamená podnět ke koupi MPV také objem kufru. Velká rodina s sebou přece vozí spoustu věcí. Pokud porovnáme uváděných základních 536 litrů s konkurencí, zařadí se carens někam do průměru. To samé platí o maximální přepravní kapacitě 1694 l – vlastně je to jen o malinko víc, než nabízí cee’d SW. Navíc se v případě pětimístné verze do tohoto čísla započítává prostor pod podlahou, ukotvenou stejně vysoko jako u sedmimístného provedení. U něj jsou v tomto místě složena sedadla třetí řady. Nad podlahou tak ve skutečnosti zůstává 492 litrů – to je údaj sedmimístné verze. Široký i hluboký je kufr dost, jen mezi podlahou a stahovací roletkou zbývá pouhých 41 cm. Možná proto je relativně vysoko nakládací hrana. Další postřehy vypadají pozitivně. Roletku lze uchytit do dvou poloh nebo úplně schovat do připravených držáků pod podlahou. Zadní víko se vyklápí dostatečně vysoko a šířkou vstupního otvoru bude carens hledat konkurenci jen těžko. Líbilo se nám podélné posunování jednotlivých sedadel ve třetí řadě, možnost naklápět opěradlo a jednoduché sklápění, po němž vznikne rovná podlaha. Jako bonus si kia přichystala sklápění opěradla sedadla řidiče. Změřili jsme, že vzdálenost k palubní desce je potom 264 cm.

 MOTOR A ZPŘEVODOVÁNÍ: Příjemné překvapení

Nový carens můžete mít s třemi čtyř válci: benzinovými 1,6 a 2,0 l nebo turbodieselem 1,7 l. My jsme na začátek sáhli po nejlevnější motorizaci, protože i podle předpokladů ofi ciálního dovozce má jít o nejprodávanější verzi. V době, kdy většina automobilek

Atmosférickým zážehovým motorům ještě neodzvonilo. Šestnáctistovka s výkonem 99 kW nás potěšila hlavně kultivovaností a příznivou spotřebou.
Atmosférickým zážehovým motorům ještě neodzvonilo. Šestnáctistovka s výkonem 99 kW nás potěšila hlavně kultivovaností a příznivou spotřebou.
Autor: Svět motorů
preferuje zážehové jednotky dopované turbodmychadlem, se zdá být atmosférická šestnáctistovka překonanou technologií. Zejména pod kapotou vysokého MPV. Carens nám ale dokázal, že i tento agregát své opodstatnění má. Základní verze disponuje velmi slušným výkonem 99 kW, i když až na hranici 6300 otáček. Do tohoto spektra se běžný motorista rozhodně nepodívá, ale nám se zamlouvala charakteristika. Motor totiž příjemně zatahuje už od 1200 otáček a má se čile k světu až někam do tří a půl tisí ce. Pak přichází lehké utlumení výkonu a ztracená síla se zase probudí od 4500 do 5000 otáček. Potom agregát vadne a v 6750 zasáhne omezovač. Z toho plyne, že nemá cenu zážehovou šestnáctistovku vytáčet přes 3500 otáček, což je hodnota, při níž carens na šestku jede rychlostí 130 km/h. Budete si užívat pohodové rodinné cestování v tichém prostředí, protože nad tuto hranici se motor projevuje i zvukově. Samozřejmě se atmosférický agregát kie v dynamice a zejména pružném zrychlení nemůže rovnat s přeplňovaný mi motory (benzinovými i naftovými), pomalejší náklaďák nebo dodávku přesto v klidu zvládne. Když ale nepreferujete pálení gum při každém sešlápnutí plynu, mile překvapí. A potencionální kupci MPV takoví rozhodně nejsou. Další příjemné zjištění na nás čekalo po dokončení testovacího okruhu. Palubní počítač totiž ukazoval průměrnou spotřebu 6,9 l/100 km, což je minimální rozdíl proti údajům výrobce – to se dnes často nevidí. Přitom jsme jeli celkem svižně, ale snažili se řadit podle nápovědných šipek na displeji. To znamená, že jsme se přes 2200 otáček dostali až na šestku. Odstup jednotlivých stupňů šestistupňového manuálu považujeme za ideální a slušná je také přesnost celého ústrojí.

JÍZDA: Polykač kilometrů

 

Jelikož se carens staví do role rodinného vozu, je jeho hlavní prioritou nabídnout posádce co nejvíce pohodlí. Podvozek vychází z cee’du, ale v rámci úspory místa
přišel o víceprvkovou zadní nápravu a musí si vystačit s vlečený mi rameny. Přesto je nastaven příjemně komfortně a absorbuje nejen menší, ale i větší nerovnosti. Žádné

Závěrečné hodnocení
Závěrečné hodnocení
Autor: Svět motorů
výrazné odskakování v zatáčkách ani tvrdé nárazy jsme u vozu obutého do šestnáctipalcových pneumatik nezaznamenali. Jen příjemné tlumené zadunění. Pokud bychom vlastnosti carensu porovnali s kombíkem cee’d, vyjde nám novinka jako výrazně pohodlnější. To má ale také úskalí. Jistotou jízdní ho projevu se s cee’dem nemůže rovnat. Posádka si musí zvyknout na výrazněj ší náklony vyšší karoserie v zatáčkách a také menší přilnavost. V porovnání s ostatními kompaktními MPV si ale vede velmi dobře. Vyhýbací manévr mezi kužely zvládl s naprostým přehledem, ESP zasahuje jemně a téměř neznatelně. Vůz se nikam nehrne, chová se neutrálně a v klidu se posune zvoleným směrem. Jediné, co nás nemile překvapilo, je směrová stabilita při dálničních rychlostech. Připadalo nám, že podvozek trošku plave a je potřeba volantem neustále korigovat směr jízdy. S tím souvisí trochu odtažité řízení, které sice lze nastavit do tří módů již ve standardu, ale uměle tuhne ve středové poloze.

 

ZÁVĚR

 

Takže jak si Kia Carens vedla? Rozhodně na nás udělala výborný dojem. Líbivý a jednoduchý design se spojil s kompaktním výrazem, takže z pohledu stylu můžeme klidně hovořit o jednom z nejhezčích MPV nižší střední třídy na trhu. Interiér nabízí dostatek prostoru a vyzařuje z něj kvalita. Pohodlné cestování zajistí dobrá sedadla a komfortní nastavení podvozku. Základní výbava je dostatečně bohatá. Lehké výhrady máme k velikosti kufru, řízení, stabilitě jízdy i pružnosti zážehové šestnáctistovky, přesto se nám carens hodně zamlouval.

Kia Carens 1.6 GDI
Kia Carens 1.6 GDI
Autor: Svět motorů

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
18 / 2013Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!

Předplatné

Objednejte si roční předplatné Světa motorů včetně speciálů a získáte Sadu seker Avenberg!

Výhody předplatného:

  • Roční předplatné jen za cenu 1170 Kč
  • Ušetříte 186 Kč
  • Přístup do elektronického archivu časopisu
  • Časopis přímo do vaší schránky
Objednat
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851