Kia Carens 1.6 GDI: Tak mě tu máte! ak mě tu máte!
Čekali jsme na něj docela dlouho, ale dočkali se. Čtvrtá generace kompaktního MPV Kia Carens je tady. A má se čile k světu.
(více v čísle 18/13)Automobilka Kia se může pyšnit ucelenou řadou moderních a pohledných vozidel, na kterých je poznat rukopis designéra Petera Schreyera. Jedinou nedotčenou skupinou byly velkoprostorové vozy. To nyní změnil zcela nový kompaktní carens, který dokáže přepravit až sedm cestují- cích a rozměrově patří do průměru segmentu. My jsme na začátek otestovali základní benzinovou šestnáctistovku s pětimístným uspořádáním, protože si myslíme, že pro běžného uživatele pů- jde o velké lákadlo.
DOJEM: Stylově velký
Hned na začátku musíme říct, že se nám nový carens hodně líbí. Kia se zdržela všech experimentů a stylem navázala na povedený hatchback Cee’d. Hlavním rozpoznávacím znakem jsou čisté linie a vyvážené proporce. Krátké převisy, dlouhý rozvor a relativně nízká stavba dodávají kie kompaktní výraz. Žádná nabubřelost ani nepřirozené zvětšení některého z rozměrů, jako známe od některých konkurentů. Zpředu je hned jasné, která značka má tento vůz na svědomí. Vykousnutá maska chladiče nebo světlomety protažené daleko do boků odkazují na cee’d, stejně jako prolis v dolní části dveří. Výraz sice není tak agresivní jako u jiných modelů, ale k rodinnému automobilu se hodí. Vysokými boky spíš hlásá robustnost a solidnost, což podtrhují i svisle orientované mlhovky z velkého SUV Sorento (od výbavy Comfort) ve spodní části předního nárazníku. Prémiový výraz zajišťují LED diody v předních světlometech pro denní svícení, které jsou ve standardu už od základní verze. Snad jen záď je taková nijaká a bez nápadu. Kia Carens jasně zapadá do fi remní linie. Spíše připomíná nafouknutý cee’d SW – a to není špatné.
Prémiový pocit
Výborný pocit máme i z interiéru, který díky některým měkčeným plastům, výbornému zpracování a líbivému designu působí útulně a kvalitně, což doplňuje velmi slušné odhlučnění. Palubní desce dominuje vodorovný panel táhnoucí se od jednoho konce k druhému. Do něj jsou uprostřed vloženy výdechy ventilace a autorádio. Je sem vsazen i přístrojový štít s velkým rychloměrem a otáčkoměrem. Malý displej palubního počítače uprostřed nám připadá tak trochu ztracený v prostoru. Další dominantu celého interiéru představuje standardní multifunkční volant. Hlavně tvarování jeho kruhového středu je na Kiu velmi inovativní, přestože lehce připomíná volanty Audi. Z ergonomického hlediska musíme pochválit logické rozmístění přístrojů a ovladačů. K šílenství nás ale přiváděla drobnost, kterou má většina kií společnou. Rozjedete se, auto se zamkne. Zastavíte, vypnete motor, otevřete dveře, vystupujete a chcete si vzít tašku na zadních sedadlech. Jenže všechny ostatní dveře zůstanou zamčené. Takže musíte zmáčknout tlačítko na palubce, vyndat klíče ze zapalování nebo dálkově všechny dveře odemknout. Maličkost, ale se skromným rozsahem nastavování volantu musíme zhoršit známku za ovládací prvky.
PROSTOR A POHODLÍ: Ideální prostředí
Hlavním důvodem, proč si zákazníci tolik oblíbili kompaktní MPV, je nabídka vnitřního prostoru při zachování malého půdorysu. Nový carens je sice o 20 mm kratší a o 15 mm užší než předchozí generace, ale nabídne stejně místa. Výrazně prostornější je při porovnání kabiny s modelem cee’d SW, proti kterému je zase o 20 mm delší, a dokonce o 25 mm širší. S celkovou délkou 4525 mm se však řadí mezi nejmenší vozy segmentu, které mohou být vybaveny třetí řadou sedadel. Rozvor prodloužený o 10 cm má vliv nejen na kompaktní výraz, ale také využití interiéru. Uvnitř jsme se cítili dob ře hned, jakmile jsme do vozu usedli a blíže ho prolezli. Jaké však bylo překvapení, když jsme dokončili měření. Zjistili jsme, že v podélném směru patří carens k průměru, i když 18 cm na kolena u 174 cm vysokého fi guranta je stále super hodnota – samozřejmě když jsou posuvná sedadla v zadní pozici. Znamená to, že se dovnitř pohodlně naskládají i dvoumetroví dlouháni. Vždyť i nad hlavou je prostoru dost, a to přes fakt, že je carens jasně nejnižším kompaktním MPV na trhu. A nadprůměrná šířka interiéru zaručuje, že se dozadu vejdou tři dospělí cestující. Novinka Kie sice v žádném ohledu nevyniká, ale ani neztrácí. Řidič kolem sebe najde dostatek odkládacích schránek a přihrádek. Ve standardu je dokonce loketní opěrka s úložným prostorem. Chytré řešení představuje dvojice velkých schránek v podlaze před zadními sedadly. Pochválit musíme rozměry předních sedadel a jejich pohodlí. Zejména dlouhý sedák je dobrou oporou pro stehna. Spokojeni jsme byli také s profi lem a výrazným bočním vedením, které v zatáčkách ukotví tělo, ale zbytečně nesvírá. Tři samostatná sedadla ve druhé řadě sice nemají plnohodnotné rozměry, dospělým středních postav však zajistí dostatek pohodlí. Příjemné je, že jsou všechna stejná. Takže je jedno, na jakém místě sedíte. I prostřední místo je plnohodnotné – to u spousty konkurentů není samozřejmostí.
Nakládáme
MOTOR A ZPŘEVODOVÁNÍ: Příjemné překvapení
Nový carens můžete mít s třemi čtyř válci: benzinovými 1,6 a 2,0 l nebo turbodieselem 1,7 l. My jsme na začátek sáhli po nejlevnější motorizaci, protože i podle předpokladů ofi ciálního dovozce má jít o nejprodávanější verzi. V době, kdy většina automobilek
JÍZDA: Polykač kilometrů
Jelikož se carens staví do role rodinného vozu, je jeho hlavní prioritou nabídnout posádce co nejvíce pohodlí. Podvozek vychází z cee’du, ale v rámci úspory místa
přišel o víceprvkovou zadní nápravu a musí si vystačit s vlečený mi rameny. Přesto je nastaven příjemně komfortně a absorbuje nejen menší, ale i větší nerovnosti. Žádné
ZÁVĚR
Takže jak si Kia Carens vedla? Rozhodně na nás udělala výborný dojem. Líbivý a jednoduchý design se spojil s kompaktním výrazem, takže z pohledu stylu můžeme klidně hovořit o jednom z nejhezčích MPV nižší střední třídy na trhu. Interiér nabízí dostatek prostoru a vyzařuje z něj kvalita. Pohodlné cestování zajistí dobrá sedadla a komfortní nastavení podvozku. Základní výbava je dostatečně bohatá. Lehké výhrady máme k velikosti kufru, řízení, stabilitě jízdy i pružnosti zážehové šestnáctistovky, přesto se nám carens hodně zamlouval.