Ford Fiesta ST: Konec starých časů?
V souvislosti s posledními modely od Fordu by měl Vladislav Vančura často pravdu. Fiesta ST je ale jak kníže Megalrogov
(více v čísle 19/13)Ne že bychom Fiestu ST podezírali z nějaké nekalé přetvářky, spíš jsme si za jejím volantem vzpomněli na dobu, kdy auta od Fordu přinášela nadstavbu v podobě netušených řidičských zážitků. A to kolikrát i u naprosto obyčejných, základních verzí. Dnes mnohdy pouhá romantická nostalgie. Třeba ve focusu si na závan starých časů musíte počkat až do vrcholného provedení ST.
Základní fiesta sice původní Fordova kritéria plní důsledněji než focus, ale i tak – opravdu „fordovsky“ funguje až model ST. Dokonale vyvážený podvozek, u kterého vás ani nenapadne naříkat, že ESP nejde vypnout. I sportovní mód nám přijde skoro nadbytečný, vždyť fiesta se neuvěřitelně drží i v naprostém extrému. Dobrzdíte do zatáčky (nepřehnal jsem to?), perfektním řízením nasměrujete fiestu na apex, přední náprava neuhne ani o píď, zvolenou stopu dokonale zkopírují zadní kola. Efekt známý třeba z Mégane RS, kde se přední kola zakousnou a zadek uklouzne, Fiesta ST nezná.
Bohužel však pozná každou nerovnost. S dodatkem RS bychom podobně tvrdý podvozek brali jako nutnost, ST jsme ale vždy vnímali jako lidštější verze, vhodné pro dojíždění do práce. Ne tak ale u nové Fiesty ST. Její použití bychom omezili na hladký asfalt a víkendové vyjížďky za dobrodružstvím.
Motor 1.6 EcoBoost je pro takové určení dobře zvolený. Plynulý zátah by někdo mohl mít za méně puristický, síla přeplňované šestnáctistovky je ale nezpochybnitelná. Stejně jako zvuk. Hlavně nádech z nízkých otáček šimrá v podbřišku.
Příjemně polechtá i vědomí, že Fiestu ST koupíte za slušných 459 150 Kč, s testovanou lepší výbavou ST+ potom za 486 150 Kč.
Technické údaje
MOTOR A PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ
Přeplňovaný zážehový čtyřválec. Rozvod DOHC, 4 ventily na válec. Pohon předních kol. Šestistupňová přímo řazená převodovka. Zdvihový objem 1596 cm3. Výkon 134 kW při 5700 ot./min, točivý moment 240 N.m při 1600-5000 ot./min. Nejvyšší rychlost 220 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h 6,9 s. Spotřeba město/mimo město 7,9/4,8 l/100 km. Emise CO2 138 g/km.
Kombinovaná spotřeba 5,9 l/100 km
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Rozvor náprav 2489 mm. Délka x šířka x výška 3975 x 1787 x 1456 mm. Provozní/užitečná hmotnost 1196/379 kg. Objem palivové nádrže 42 l. Pneu a kola 205/45 R17.
Objem kufru 290/960 l
ZÁRUKY A CENY
Celková záruka 2 roky, na lak 3, 12 let na neprorezavění karoserie. Cena testovaného provedení 540 850 Kč (automatické světlomety 5500 Kč, sada Ultra 4900 Kč, bezklíčkové startování 7400 Kč, tempomat 4900 Kč, vyhřívané čelní sklo 6000 Kč, navigace 10 000 Kč, oranžová Molten 16 000 Kč).
Základní cena 486 150 Kč
KONKURENTI
Abarth Punto SuperSport 1.4 MultiAir
Turbo/132 kW 513 000 Kč
Citroën DS3 Racing 1.6 THP/152 kW 788 900 Kč
Renault Clio RS 1.6 Turbo/147 kW 564 900 Kč
Škoda Fabia RS 1.4 TSI/132 kW DSG 504 900 Kč
Volkswagen Polo GTI 1.4 TSI/132 kW DSG
427 900 Kč
TESTOVALI JSME
Fiesta 1.0 EcoBoost SM 03/13
Fiesta 1.25 Trend SM 23/11
Fiesta 1.6 Ti-VCT Titanium 49/10
Fiesta 1.4 Trend SM 22/10
Fiesta 1.25 Van SM 28/09
Fiesta 1.4 Trend SM 24/09
Fiesta 1.25 Trend SM 44/08
HODNOCENÍ
+ Dokonalé jízdní vlastnosti
+ Silný motor s parádním zvukem
+ Velmi přesné řízení
+ Výborné řazení
- Velmi tvrdý podvozek