Škoda Octavia Combi 1.2 TSI: Jeden, dva, tři… | SvetMotoru.cz
Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Škoda Octavia Combi 1.2 TSI: Jeden, dva, tři…

Škoda Octavia Combi 1.2 TSI

Fotogalerie

27 fotografií

Kdyby vás někdy zlobila nespavost, počítejte místo oveček litry v kufru nové Octavie Combi. Usnete naprosto spolehlivě!

(více v čísle 22/13)

Třetí generaci octavie zná čtenář Světa motorů podrobně, slušné povědomí má také o provedení Combi. Až v důkladném prvním testu kombíku však dokážeme odpovědět třeba na otázku z nejaktuálnějších, jestli a do jaké míry se u Octavie Combi podařilo odtlumit zadní vlečenou nápravu, která hlavně u vznětových motorizací liftbacku opravdu citelně tluče. A pozor! V octavii poprvé testujeme základní motor nabídky, zážehovou přeplňovanou dvanáctistovku TSI s výkonem 63 kW. Bude stačit i kombíku s délkou skoro 4,7 metru?

 

Ne, první český test Octavie Combi opravdu nebude jenom o zavazadlovém prostoru.

 

Cena a výbava
Cena a výbava
Autor: Svět motorů

 

 DOJEM

 

Dotaženo

 

Octavii Combi jsem poprvé viděl na začátku března v ateliéru na Strahově. Zalíbila se mi okamžitě, liftback mi najednou přišel jakýsi neukončený, v zadní části navíc z některých pohledů těžkopádný.

 

Základní přísný škodovácký koncept s jednoduchými ostrými liniemi působí v podání kombíku elegantněji, dotaženěji. Zároveň nehrozí, že byste si Octavii Combi spletli s rapidem. U liftbacku bohužel jev velice častý. K jednoznačnému odlišení nestačí ani vrcholná specifi kace Elegance s pochromovanými doplňky, Octavia liftback je stále s levnějším modelem až příliš lehce zaměnitelná. Jednoznačnou osobitost zaručí až karoserie kombi. To je další výrazný rys našeho testu Octavie Combi – vůbec poprvé si na našich stránkách můžete prohlédnout jinou verzi než nejdražší top výbavu Elegance. Ano, takto podobně, tedy bez chromovaných příkras, bude vypadat většina českých Octavií Combi. Snad ještě bez bixenonů a typická fleetová kombíková octavia je na světě! Bez příplatkových světlometů však mladoboleslavská novinka nabude zepředu vyloženě rapidovský výraz. Málokteré auto potřebuje k vytvoření plakátového dojmu tolik ceníkových položek. Kola, chrom, bixenony, metalíza… Octavii musíte k reprezentativnímu vzhledu dostrkat.

 

Škoda Octavia Combi 1.2 TSI
Škoda Octavia Combi 1.2 TSI
Autor: Svět motorů

 

V interiéru jsme si žádného rozdílu proti dříve testovaným luxusním verzím nevšimli. Míra příplatků totiž naši Octavii Combi Ambition přetvořila v podstatě na vrcholnou verzi Elegance. V tomto směru nelze na škodovce

Základní nápad sdílený  s rapidem, kontrast  kvality plastů ale jednoznačný. Celkovému  dojmu však hodně  pomáhá velký displej  příplatkové navigace
Základní nápad sdílený s rapidem, kontrast kvality plastů ale jednoznačný. Celkovému dojmu však hodně pomáhá velký displej příplatkové navigace
Autor: Svět motorů

 

najít výraznější nedostatek. Zpracování jedničkové, kvalita plastů více než odpovídající i střední třídě, ergonomie špičková jako vždy… Kdybychom však šli po opravdových detailech, mohli bychom se zastavit u podsvícení přístrojové desky. To v případě škodovky kombinuje bílé přístroje a grafi ku ventilace s ostatními ovladači a tlačítky v zelené barvě. Kolega Golf využívající výhradně bílé barvy dělá větší parádu. Přimlouvali bychom se také za jiné řešení ovládání tempomatu. Titěrná kolébka na páčce pod volantem je dost citlivá, při snaze o pauzu někteří redaktoři tempomat pravidelně úplně vypínali.

 

 PROSTOR A POHODLÍ

 

Litr k litru…

 

Za síťový program se připlácí jen u základní verze Active (+1300 Kč), jinak je ve standardu.
Za síťový program se připlácí jen u základní verze Active (+1300 Kč), jinak je ve standardu.
Autor: Svět motorů

 

… až jich máte celkem 610! Vnímavý čtenář si teď jistě všiml, že jsme oddíl Prostor a pohodlí načali netradičně zavazadlovým prostorem. V případě nové Octavie Combi se však jedná o pochopitelnou výjimku. Základní objem kufru nového kombíku je naprosto deklasující nejen v nižší střední, ale také střední třídě. Výše zmíněných 610 litrů představuje opravdu hodně silné lákadlo. Navíc nejde jenom o marketingově lehce využitelnou veličinu, hned po otevření pátých dveří (vyklápějí se dostatečně vysoko) vynikne do nejzapadlejšího koutu krásně využitelný tvar kufru. Octavia Combi své litry neschovává, ale všechny dává k dispozici. A kdyby jich při nějaké příležitosti bylo málo, sklopením zadních opěradel se dostanete až na 1740 l. Nádherné číslo ale relativizuje fakt, že se k němu probojujete právě jen přes sklopená opěradla. To už nemůžeme mluvit o bezpodmínečně dokonalé využitelnosti. Převážení neskladných předmětů totiž komplikuje dost výrazný schod, zadní opěradla se navíc nepoloží do úplné roviny. Že je můžete sklopit přímo ze zavazadlového prostoru, považujeme za polovičaté řešení. Zatažením za páčku se totiž pouze odjistí zámky, samotné sklopení potom zůstane na vás. K čemu taková nadbytečná páčka?

 

Jakousi kapsu  za opěradly byste mohli využít třeba pro  odložení kabátu.
Jakousi kapsu za opěradly byste mohli využít třeba pro odložení kabátu.
Autor: Svět motorů

 

Další tisícovku bychom ušetřili nezaškrtnutím položky „Multifunkční kapsa“. Jedná se o jakousi prověšenou roletku, na kterou si můžete odložit třeba choulostivou část oděvu. Kdo by si taky chtěl ušpinit kravatu od Versaceho… My jsme však naše tričko Světa motorů bez obav odložili na oboustranný koberec.Tahle věc má smysl! Z jedné strany snadno omyvatelná guma, z druhé klasická tkanina. Za patnáct stovek výborný a účelný pomocník. Takzvaný cargo element, tedy zarážku na suchý zip zabraňující posuvu předmětů, spíš doporučíme. Může se hodit. U testovaného kusu jsme si nevyzkoušeli ukotvení nepoužívané roletky.

 

Její uložení v prostoru před zadním nárazníkem je totiž spjaté s mezipodlahou, za kterou se v případě testované výbavy Ambition připlácí 4500 Kč, u vrcholné specifi kace Elegance vám bude stačit o tři stovky míň. Kdo počítá s častějším převozem rybářských prutů, měl by zapřemýšlet o sklopném opěradle spolujezdce. Za 1900 Kč, prosím!

 

 Víc pro hlavu

 

V základních rysech se rozměry interiéru liftbacku a kombíku samozřejmě prakticky neliší. Znovu tak můžeme zopakovat, že v nižší střední třídě octavia třetí generace odpovídajícího vyzyvatele nenajde. Na předních sedačkách (proti předchůdci měkčích a výrazně širších) souseda při řazení obtěžovat nebudete, na šířku se novinka vyšvihla i vzadu. Konečně škodovka, která pasažéry nenutí sedět blízko sebe.

Hlavně  vzadu se skoro ztratíte. Kombíku navíc  citelně přibylo centimetrů nad hlavou
Hlavně vzadu se skoro ztratíte. Kombíku navíc citelně přibylo centimetrů nad hlavou
Autor: Svět motorů

 

Místo na kolena, to je vůbec nejoblíbenější disciplína třetí generace. Čtrnácticentimetrová mezera za redaktorem 180 cm vysokým, to by nám úplně stačilo i v takovém superbu. A v „céčkovém“ segmentu? Hodnota až prostopášná. Kombík se od liftbacku odklonil vlastně jen při měření místa pro hlavy zadních cestujících. U kombíků typická věc – díky menšímu sklonu střechy nabídnou pro hlavu jistý bonus. Octavia Combi se polepšila o čtyři centimetry. Takže, nadmíru prostoru pro kolena, volnost nad hlavou, to by mohla být skoro prezidentská limuzína! Tedy kombi…

 

Kdyby se sedělo o něco výš, pak možná. S koleny skoro u hrudníku si však vzadu moc nepohovíte, podlaha navíc nutí paty tlačit hodně dopředu. Tady je platforma MQB nekompromisní.

 

 MOTOR A ZPŘEVODOVÁNÍ

 

Stačí základ?

 

Dvanáctistovka TSI s výkonem 63 kW,jen pětistupňová převodovka a kombík vyhlížející střední třídu… Výchozí podmínky nikterak jednoduché pro základní motorizaci.Dovedeme si představit, že výrazný cenový odskok od silnější verze dvanáctistovky TSI bude pro 63 kW opravdu silným argumentem. Na druhé straně by mohly vyvstat obavy, jestli nepůjde o poddimenzovanou jednotku. Čtyřválec 1.2 TSI/63 kW nás ale nakonec přesvědčil, že v ceníku nefi guruje jenom proto, aby se Octavia Combi mohla prodávat od 364 900 Kč.

Nejslabší motorizace 1.2 TSI/63 kW se bát nemusíte, jede slušně. A jela by ještě líp, kdyby ji podpořila  šestistupňová převodovka. Takto se musí potýkat se spořivě dlouhou čtyřkou a pětkou.
Nejslabší motorizace 1.2 TSI/63 kW se bát nemusíte, jede slušně. A jela by ještě líp, kdyby ji podpořila šestistupňová převodovka. Takto se musí potýkat se spořivě dlouhou čtyřkou a pětkou.
Autor: Svět motorů

 

Konkrétně. Začneme ve městě. Tady nelze základnímu motoru vyčítat vůbec nic. Zásoba nejvyššího točivého momentu 160 N.m pod patnácti sty otáček mrzoutským řečem o slabém agregátu bezpečně předchází, pružnost na první tři stupně základní jednotku rozhodně neodhalí. V porovnání se silnější verzí jsme si však všimli o něco výraznějšího turboefektu. Zatímco dvanáctistovka TSI s výkonem 77 kW je od 1500 otáček naprosto hladká, 63 kW se v tomto pásmu rozbíhá pomaleji. Maximum točivého momentu jako by se posunulo až někam ke dvěma tisícům.

 

Ani za městem, v místech, kde je povoleno jet nejvýš devadesátkou, na nejslabší motor nabídky neměníme názor. Proti atmosférickým šestnáctistovkám nadprůměrný příděl newtonmetrů je pořád víc než dostatečnou protivahou opticky nedůstojnému výkonu 63 kW. V šedesáti podřadíte na trojku, šlápnete na plyn a za chvilku jste na limitu 90 km/h.

 

Ano, to je další rozdíl proti silnější variantě. Se 77 kW a zejména 175 N.m na trojku podřazovat nemusíte, čtyřka se k devadesátce vytáhne v pohodě sama. Tady se začíná projevovat jediný zásadnější problém základní motorizace: pružnost na čtvrtý a pátý stupeň. Při našem měření se citelný rozdíl projevil už při akceleraci z 60 na 100 km/h na čtvrtý převodový stupeň. S výsledným časem 12,1 s ztratila Octavia 1.2 TSI/63 kW na silnější verzi dvě a půl sekundy. A na pětku z 80 na 120 km/h to bylo už skoro sedm sekund… Samotný motor by takový rozdíl neudělal, viníkem je hlavně pouze pětistupňová převodovka. Šestikvalt by se slabší dvanáctistovce hodil víc než kde jinde. První čtyři stupně hezky za sebou, potom delší pětka a nakonec spořivá šestka. Bohužel. U 1.2 TSI/63 kW se šetří už na čtyřku a pětku. Když se však k dálničnímu limitu motor vyšplhá, stotřicítku na tempomat udrží i v mírnějších stoupáních.

Naměřené hodnoty
Naměřené hodnoty
Autor: Svět motorů

 

Spotřeba? O pár deci vyšší než u TSI se 77 kW. Sama Škodovka v ofi ciálních technických údajích přiznává kombinaci o 0,2 litru vyšší. To potvrzuje naše zkušenost. Testované TSI je citlivější na styl jízdy, jakmile začnete ke 160 N.m spěchat, palubní počítač prakticky okamžitě deci dvě přidá. S lehce citlivějším přístupem se však k šesti litrům dostanete i se 63 kW, na dálnici se naše spotřeba pohybovala mezi 7 až 7,5 litru.

 

 JÍZDA

Tluče pořád

 

Škoda Octavia Combi 1.2 TSI
Škoda Octavia Combi 1.2 TSI
Autor: Svět motorů

 

První zahraniční jízdy s Octavií Combi naznačily, že by se stran zadní nápravy a jejího horšího odtlumení mohl kombík proti liftbacku zlepšit.

 

Test v českých podmínkách však podobné naděje utnul v zárodku. Od zadní nápravy se ozývají ty samé pazvuky jako v liftbacku, spolucestující vzadu se znovu musí smířit také s horším komfortem. Na nerovnostech přicházejí výrazné rázy, které mohutná hmota zadních partií jen podporuje. Největší slabina třetí generace octavie bohužel přetrvává i v provedení Combi.Se zážehovými motorizacemi se však vůz projevuje přece jenom klidněji. Vznětové jednotky jsou v tomto směru ještě méně ohleduplné. U octavie daleko horší zpráva než u podobně rozdvojeného rapidu. Větší škodovka se jako fl eetový model narodila hlavně pro naftu.

 

Konkurenti
Konkurenti
Autor: Svět motorů

 

Stabilitě v zatáčkách i citlivě nastavenému stabilizačnímu systému však patří jednoznačná pochvala. Kombík proti liftbacku pocitově nezmohutněl, nová octavia je velmi lehce a bezpečně ovladatelná i s jednoduchou vlečenou nápravou.

 

Tady se levnější provedení negativně neprojevuje, obavy o odpovídající jízdní vlastnosti se ukázaly jako bezpředmětné. Octavia vybavená vlečenou nápravou naráží na jiný, pro koncového uživatele daleko podstatnější problém – zmíněný cestovní komfort.

 

V dalších hodnotících kritériích – řízení a řazení – se už drží koncernových zvyklostí. Elektrický posilovač pracuje vzorně, přesné řazení s krátkými drahami je stále etalonem.

 

 

Nejslabší motorizace 1.2 TSI/63 kW se bát nemusíte, jede slušně. A jela by ještě líp, kdyby ji podpořila  šestistupňová převodovka. Takto se musí potýkat se spořivě dlouhou čtyřkou a pětkou.
Nejslabší motorizace 1.2 TSI/63 kW se bát nemusíte, jede slušně. A jela by ještě líp, kdyby ji podpořila šestistupňová převodovka. Takto se musí potýkat se spořivě dlouhou čtyřkou a pětkou.
Autor: Svět motorů

 

ZÁVĚR

Škoda Octavia Combi 1.2 TSI
Škoda Octavia Combi 1.2 TSI
Autor: Svět motorů

 

Kdyby nebylo nedostatečně odtlumené zadní nápravy, neměla by Octavia Combi slabšího místa. Nadprůměrně prostorný interiér, obrovský zavazadlový prostor plný šikovných zlepšováků, kvalitní plasty, výborné zpracování, jisté jízdní vlastnosti, perfektní řízení a řazení. Příjemně překvapila také základní dvanáctistovka TSI s výkonem 63 kW, která snese i octavii obtěžkanou dvěma pasažéry a nějakou tou porcí zavazadel. Teď ještě doladit vlečenou nápravu a o Octavii Combi si budou k ježíšku psát čtyři manažeři z pěti.

 

 

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
22 / 2013 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851