Renault Captur 1.5 dCi Dynamique: Když už, tak už | SvetMotoru.cz
Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

3. 6. 2013

Renault Captur 1.5 dCi Dynamique: Když už, tak už

Renault Captur 1.5 dCi Dynamique

Fotogalerie

16 fotografií

Renault patří nejvytrvalejším hledačům nových pojetí automobilu. Nechybí ani v novém segmentu pidicrossoverů - a vzal to pěkně z gruntu.

(více v čísle 22/13)

Espace, Scénic, Modus… Víckrát v historii zkoušel Renault prošlápnout cestu úplně novému druhu osobního auta. Všechny takové pokusy by se daly označit módním slovem crossover, kříženec: snažily se spojit techniku a půdorys běžného vozu s prostorem o třídu větším.

Ne vždycky to klaplo. Konkrétně u modusu snaha o praktičnost narazila na to, že zhýčkaní západoevropští zákazníci vlastně nic praktického nevyužijí a ani nepotřebují. Zatímco levnější příbuzný Nissan Note se celkem ujal u lidí hledících na korunu, stylovou variantu Renaultu jeho cílová skupina odpískala. Ano, modus byl pohodlný a mohli jste ho mít ve skvělé výbavě. Ale jedincům ochotným utratit půl milionu za takhle malé auto trochu moc připomínal dodávku.

Nový stylový úlet se proto ani nesnaží apelovat na rozum a nejrozličnější vzhledové vychytávky emotivně balí do drsňáckého kukuče horolezce v bagančatech. To teď frčí. A k tomu to jméno: Captur! Lov, kořist!

 

Renault Captur 1.5 dCi Dynamique
Renault Captur 1.5 dCi Dynamique
Autor: Svět motorů

Jak jsme si přesedli

Průkopnickou roli tentokrát Renault přenechal Nissanu. Výstřední juke nadhodil téma městského exota už před třemi lety, loni se přidal Opel Mokka. O co později ale captur přichází na trh, o to důkladněji je jeho strategie promyšlená.

Novinka využívá stavebnice, v níž se jeden skelet s různými úpravami používá pro zcela odlišné modely. Jeho základ používají clio a sandero – s tím rozdílem, že v dacii sedí posádka podstatně víc vpředu, aby se za ni vešel větší kufr. Captur zachovává pozici cestujících dál vzadu jako clio, z čehož pramení bezpečný pocit dlouhé přídě. Samotná karoserie je ale o šest centimetrů delší, z toho dva připadají na prodloužení rozvoru. S ním se posunul i zadní sedák, což přidalo prostoru v kritické oblasti kolen. Dále máme k dobru tři centimetry nad hlavou, díky mohou být sedadla uložená trochu výš. A čím výš a vzpřímeněji sedíme, tím méně krčíme kolena, takže místa na nohy je celkově vzato o hodně víc. Dozadu se pohodlně posadí dva dospělí, vpředu zmizel sportovní efekt jízdy vleže.

 

Závratná výška

Renault Captur 1.5 dCi Dynamique
Renault Captur 1.5 dCi Dynamique
Autor: Svět motorů

Ale teď přijde něco, co jste vážně nečekali. Zatímco světlá výška clia dosahuje pouhých jedenácti centimetrů, captur má pod podlahou rovných dvacet! Tím překonává naprosto všechna běžná SUV od Kie Sportage (172 mm) po Suzuki SX4 (185 mm) a pouští se do teritoria Subaru Forester nebo Mercedesu třídy G. Že by se chystal do drsné přírody a opuštěných lomů? Bezpečně ne, vždyť jednoduchý podvozek ani nedovolí dlouhé zdvihy kol: vzadu tomu brání spojení ramen zkrutnou příčkou, vpředu nelze do ostřejšího úhlu lámat poloosy. Lesní cestu captur samozřejmě projede snáz než nízké clio, ale zároveň nemá šanci překonat možnosti sandera. Skutečný smysl tak velkorysé světlosti tkví v tom, že vysoká podlaha dále zvyšuje pozici celé karoserie. Takový vůz vypadá suverénněji, na ulici udělá větší haló, snáz se do něj nastupuje a nabídne jiný pohled ven. Splní tedy všechny povinnosti crossoveru, zatímco drahá technologie výroby skeletu zůstává stejná.

A co kufr? Výrobce udává objem o celých 77 litrů větší než u clia. V praxi to vypadá tak, že zavazadlový prostor je o tři centimetry delší a horní plato leží o pět čísel výš. Na pohled je to o dost menší rozdíl než v tabulkách. Výhodu ovšem znamená zadní lavice posuvná o 17 centimetrů. Takový rozdíl už může rozhodnout třeba o naložení kočárku.

 

Kufr má 377 litrů
Kufr má 377 litrů
Autor: Svět motorů

Pračka, šuplík, kukátko

Divoké kombinace barev dávají jasně najevo, že capturu jde o vnější dojem. Střecha může kontrastovat se zbytkem karoserie, případně ji lze nechat polepit fólií s originálními vzory. Paket Look zahrnuje barevně odlišené lišty dveří a rámečky na náraznících i masce, pestré odstíny najdeme dokonce i na sedmnáctipalcových ráfcích. U vyšších výbav můžete z různých barevných kombinací vybírat také v interiéru.

Renault Captur 1.5 dCi Dynamique
Renault Captur 1.5 dCi Dynamique
Autor: Svět motorů

Volant, ovladače i rádio známe z clia a sandera, palubní deska je ale vzhledem k odlišné poloze sedadel o něco hlubší. Designéři pokročili směrem k pojetí auta jako obývacího pokoje, což je koneckonců odvěký sen Renaultu. Výborný nápad představují snímatelné potahy sedadel. Stačí rozepnout zip, zatáhnout a doma hodit do pračky. Méně obdivu sklidil výsuvný šuplík před nohama spolujezdce. Vejde se do něj hodně, to ano. Když se ale k uloženým věcem potřebujete dostat, musí spolujezdec na chvíli vystoupit.

Renault Captur 1.5 dCi Dynamique
Renault Captur 1.5 dCi Dynamique
Autor: Svět motorů

A jak je to s tím výhledem, když sedíme tak vysoko? Přiměřeně, přiměřeně - jako ve většině SUV. Sledování okolního provozu je snazší. Vysoké a nepřehledné jsou ale boky karoserie i zaoblená příď, zklamání znamenají tlusté přední sloupky. Souhlasíme s tím, že výhled řidiče je pro konstruktéry moderních aut těžkou úlohou, ale šroubováním karoserie do výšky se to podle nás nevyřeší.

 

Diesel ve svém živlu

Svezení v capturu je překvapivě uhlazené. Naladění per a tlumičů působí velmi harmonicky, menší nerovnosti toleruje a na otevřených silnicích umí posádku s francouzskou vláčností pohoupat. I v zatáčkách se vysoký stroj cítí jistě. Zvýšenou starost o udržení stopy prozradí zjevný předstih, s kterým zasahuje stabilizace. Její zákroky jsou ale dávkované jemně a řidiče neruší. Jedinou překážku dokonalosti na našem exempláři představují sedmnáctipalcová kola, která si moc nerozumí s většími dírami. Na šestnáctkách by mělo být všechno v pořádku, i když je nedostanete v barvě zapadajícího slunce.

Dieselová patnáctistovka plní svou práci dobře. S 1250 kilogramy capturu si lehce pohrává a většinou při tom jen decentně vrní. Limitujícím faktorem je pětistupňová převodovka s dlouhými přeskoky, kvůli nimž motor musíme víc vytáčet. Šestá rychlost bude k dispozici až s dvouspojkovým automatem, jenž nabídku doplní později.

Spotřeba se ve smíšeném provozu pohybuje kolem šesti litrů. Čekali jste méně? Pak si znovu připomeňte značnou světlou výšku vozu, která dramaticky ovlivňuje odpor vzduchu.

 

Renault Captur 1.5 dCi Dynamique
Renault Captur 1.5 dCi Dynamique
Autor: Svět motorů

Každému podle chuti

Z technického hlediska Renault Captur nepřináší nic nového, obchodně to ale může být šikovný tah. S minimálními náklady vznikl vůz schopný zasáhnout široké spektrum zákazníků. Starším se do něj pohodlně nasedá, mladí si ho mohou vyšperkovat podle gusta. Budete-li u Renaultu hledat za podobné peníze něco praktického a prostorného, pořídíte rozhodně lépe s Méganem Grandtour. Jestli ale potřebujete hledět na svět z výšky, vyjde vás captur levněji než jakékoli malé SUV. A jak jsme se mohli během testu přesvědčit, s pestrobarevným zevnějškem capturu vyvoláte na ulicích daleko větší senzaci než s Nissanem Juke, Opelem Mokka a Peugeotem 2008 dohromady.

Renault Captur 1.5 dCi Dynamique
Renault Captur 1.5 dCi Dynamique
Autor: Svět motorů

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
22 / 2013Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851