Jaguar F-Type: Návrat mezi elitu
Jaguar těží ze závodní historie, pořádné sportovní auto mu ale dlouho chybělo. Už ho má. F-Type značka potřebovala jako sůl.
(více v čísle 22/13)Značka Jaguar bývala synonymem sportovní jízdy. SS100, XK120, C-Type, D-Type, E-Type a pak skoro čtyřicet let nic. Respektive luxusní limuzíny a gran turisma, ale auto pro srdcaře žádné.
Odemykáme, ze dveří se vysouvají kliky a my můžeme vklouznout do opticky těsného, přitom dostatečně prostorného dvoumístného kokpitu. Designéři mysleli na každý detail, v kvalitě zpracování těžko najít mouchy. Pedál spojky bychom hledali marně, bez ohledu na verzi je standardem osmistupňový automat ZF s pádly pod volantem a voličem, který se po vychýlení vždy vrátí do původní polohy.
Začneme od vrcholu pyramidy – pětilitrovým osmiválcem. Z toho, co následovalo po stisku startovacího tlačítka, se nám ještě teď klepou kolena. Řev příplatkového výfuku patří k tomu nejbrutálnějšímu, co jsme kdy slyšeli vycházet z útrob auta. Štěká, prská, bublá, burácí, pod každým mostem nás to nutilo podřadit a prudce přidat. Uf, tohle nemá daleko do legendárních italských symfonií z Modeny.
Německá dálnice nezná rychlostní limity, a tak se můžeme přiblížit maximálním 300 km/h. V interiéru nastává slušné povětří, však už ve 130 km/h do jaguaru dost fouká – samozřejmě kvůli tomu si člověk kupuje roadster. Na druhou stranu během dlouhé cesty, která nedělá pohodlnému vozu problém, to už může trochu obtěžovat.
Při takto rychlé jízdě se staženou střechou začíná být jaguar nervózní. Vinu na tom má i hydraulické řízení, jehož naladění není ideální. Je strmé a rychlé, ale k rukám řidiče neposílá tolik informací o dění pod koly, kolik bychom od sportovní zadokolky čekali. Zato motor naplnil naše očekávání beze zbytku. Táhne jako smyslů zbavený, převodovka mění rychlosti, sotva se prsty dotknou pádla. Do driftu se zadní kola hrnou, jen na něj pomyslíte. Osmiválec je na takové hraní stavěný, standardně má aktivní diferenciál, zatímco šestiválcový F-Type S má mechanický samosvor.
S tím jsme v exkluzivní předpremiéře okusili nový okruh Bilster Berg, jemuž se přezdívá Malý Nürburgring. Na klikaté trati s velkým převýšením se ukázala prostřední motorizace jako optimální – dostatečně výkonná, hravější, s ne tak hulvátským, ale pořád velmi parádním zvukem. A také o padesát kilogramů lehčí. Bohužel hmotnost a z ní pramenící chování v zatáčkách by mohly být u celohliníkového vozu podstatně lepší. Čekali jsme špičku v segmentu, místo toho je základní F-Type s 1597 kilogramy o 200 kg těžší než Porsche Boxster.
Ano, má navíc automat a vozí kardan, hmotnost je ale zkrátka znát. Jaguar tedy není vzorem mrštnosti. Nic to ale nemění na faktu, že je rychlý, zábavný a jízda v něm je plnotučným zážitkem, jaký britskému výrobci vyloženě chyběl v nabídce.
Hodnocení
+ Skvělé motory
+ Bleskově řadící automat
+ Famózní zvuk osmiválce
+ Jízdní vlastnosti a cestovní komfort
- Vysoká hmotnost
- Nervózní řízení ve vysokých rychlostech
- Vadnoucí brzdy
- Do interiéru fouká až moc