Opel: Šestnáctky máme nejsilnější! | SvetMotoru.cz
Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Opel: Šestnáctky máme nejsilnější!

1.6 CDTI

Fotogalerie

6 fotografií

Po letech různého ožužlávání stávajících konstrukcí se Opel plácl přes kapsu a vyvinul zcela novou vznětovou šestnáctistovku. Benzinová konečně dostala přímý vstřik.

(více v čísle 19/13)

B lížící se rok 2014 a s ním příchod emisní normy Euro 6 nutí výrobce k masivním inovacím. Zároveň by však samotné čisté emise těžko byly dostatečným lákadlem pro zákazníka – tomu je třeba nabídnout jiné benefi ty. Opel to u nových šestnáctistovek zkouší nejvyššími výkonovými parametry v objemové třídě. U zážehové jednotky 1.6 SIDI výkonem 147 kW (postaru 200 koní!) a 300 N.m, u vznětové 1.6 CDTI pak 100 kW a 320 N.m.  

Technické údaje motory Opel 1.6
Technické údaje motory Opel 1.6
Autor: Svět motorů

 

 1.6 CDTI

 

1.6 CDTI

 

Tento diesel je zcela nový. S předchozí stejnojmennou konstrukcí převzatou od Fiatu nemá vůbec nic společného. Hlavními konstrukčními znaky jsou: hliníkový blok místo ocelového rozvody hnané řetězem

Pohon rozvodů běží velmi tiše. Vačkové  hřídele spojují kola, jejichž dvě půlky jsou  vůči sobě odpruženy a vymezují tak vůle.
Pohon rozvodů běží velmi tiše. Vačkové hřídele spojují kola, jejichž dvě půlky jsou vůči sobě odpruženy a vymezují tak vůle.
Autor: Svět motorů
místo řemenu pohon rozvodů přesunutý na stranu setrvačníku, kde jsou menší torzní kmity (ale zároveň horší přístup, když se něco pokazí, o čemž vědí své třeba u BMW) dvoustupňové olejové čerpadlo (snižuje odběr, když není potřeba tolik mazat) elektronicky řízené (odpojitelné) trysky spodního ostřiku pístů odpojitelná vodní pumpa
V řemenici vodní  pumpy najdete  elektromagnetickou spojku.  Dokud je motor  studený, zůstá- vá odpojená.
V řemenici vodní pumpy najdete elektromagnetickou spojku. Dokud je motor studený, zůstá- vá odpojená.
Autor: Svět motorů
(při zahřívání motoru) žhavicí svíčky se senzory expanzních tlaků umožňují rozpoznat, kdy nafta skutečně začíná hořet, a načasovat vstřik tak, aby ve válci odevzdala nejvíce energie. V lehčích vozidlech vystačí s NOx katalyzátorem, v těž ších dostane vstřikování močoviny do výfukového potrubí (SCR). To byl i případ zafiry, v níž jsme se svezli. Extrémně těžké převody (jistě kvůli homologační spotřebě) nám však moc nedaly pocítit, že točivý moment 320 N.m má tento motor stejný jako dvoulitrové TDI od VW. Ve velkém vnitřním prostoru minivanu se též dunění agregátu převalujícího se v nízkých otáčkách rozléhalo více, než abychom mohli mluvit o nějaké přelomové tichosti. Dojem se vylepšil v levém pruhu dálnice, kdy bylo znát, že 100 kW tam opravdu je. Lepší reakce v nízkých otáčkách má přinést chystaná verze s dvojitým přeplňováním. V každém případě nový hliníkový diesel nahradí nejen šestnáctku od Fiatu, ale i 1.7 CDTi od Isuzu, což už byl hrubián k pohledání.

 HODNOCENÍ

+ Lehká hliníková konstrukce
+ Vysoký výkon při jízdě po dálnici
- Překvapivě nevýrazné spodní pásmo
(zřejmě vinou těžkých převodů)
- Dunivější projev v nízkých otáčkách

 1.6 SIDI
1.6 SIDI

Tento motor není zcela nový, jde o evoluci agregátu 1.6 Turbo. Jemu bývalo vyčítá no, že nemá přímý vstřik benzinu. Proto trpěl takzvaným efektem palivového fi lmu. Když zavřete škrticí klapku, vysráží se část paliva na stěnách kanálů – takže ochudí směs. A jakmile ji otevřete, vlétne do válců a směs obohatí. Emisím se to nelíbí, takže nezbude než zpomalit pohyby škrticí klapky. Motor pak na plynový pedál reaguje se zpožděním. Navíc nepřímo vstřikovaný benzin vyplýtvá část své schopnosti ochladit okolí odpařováním už v sacích kanálech. Se sklony k detonacím, když pořádně zafouká turbo, proto není čím bojovat. Kompresní poměr motoru musel být snížen na 8,8:1, což znamenalo pokles účinnosti při malé zátěži. Nový agregát slibuje (při 30procentním nárůstu výkonových parametrů) i o 13 % příznivější spotřebu. Přechod na přímý vstřik umožnil zvýšení komprese na 10,5:1 u verze Eco

Za perfektní  odhluč- nění vděčí  benzinový  turbomotor  vyvažovacím  hřídelím  a dvouhmotovému  setrvačníku
Za perfektní odhluč- nění vděčí benzinový turbomotor vyvažovacím hřídelím a dvouhmotovému setrvačníku
Autor: Svět motorů
Turbo (125 kW) či 9,5:1 u provedení Performance Turbo (147 kW). Ano, opravdu se dvě výkonové varianty motoru 1.6 SIDI liší i hardwarově – kromě komprese ještě turbodmychadlem. Jako první dostal nový motor kabriolet Cascada – ten už se vyrábí. My jsme se svezli jím poháněnou astrou, která přijede co nevidět. Hodně je cítit zejména točivý moment – 300 N.m znamená naprostý rekord. Pokud si koupíte 1.8 TSI od koncernu VW, máte kvůli slabé převodovce točivý moment jen 250 N.m. Motor opravdu letěl, ani verze Performance dole moc neváhala. Zvuk v akceleraci je sytý, neboť takové expanzní tlaky již samozřejmě rozechvějí agregát i vše kolem. V ustálené rychlosti však běží velmi klidně, a to zásluhou dvojice vyvažovacích hřídelí. U šestnáctistovky jde opět o unikum.

HODNOCENÍ

+ Vysoký výkon i točivý moment
+ Proti minulosti mnohem rychlejší reakce
- Část skvělých parametrů stráví nadváha současných opelů

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
19 / 2013 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851