McLaren 12C: Mechanický pomeranč | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

10. 6. 2013

McLaren 12C: Mechanický pomeranč

McLaren 12C

Fotogalerie

7 fotografií

McLaren… Ikona, vedle které ferrari vypadá jako velkosériová tuctovka. Budou podobně exkluzivní i zážitky za volantem?

(více v čísle 23/13)

Prozatím jediný silniční mclaren jsme exkluzivně vyzkoušeli na okruhu Slovakia Ring. Svezli jsme se jak v uzavřené verzi, tak v provedení Spider. Ano, vážení čtenáři, Svět motorů řídil McLaren 12C!

 Nenápadně

 Zaparkovaný v paddocku v oranžové barvě vypadá McLaren 12C vlastně docela tuctově. V jednoduše tvarové karoserii byste dvojitě přeplňovaný osmiválec 3,8 litru s výkonem 625 koní na první pohled nehledali. Interiér blížící se strohostí a účelností kokpitům závodních speciálů už navnadí víc. Cosi o výlučnosti modelu napoví taky nastupování. Nejde ani tak o efekt nahoru otevíraných dveří, to považujeme skoro za klišé. Mluvíme o výrazně stísněném vstupu, za kterým stojí karbonový monokok. V sériové automobilové produkci jedinečné řešení, hlavně výstup je však dobré si natrénovat. Aby pak v Pařížské nedocházelo k trapným situacím… O podobných věcech jsem přestal přemýšlet, když se poprvé ozval úžasně dunivý osmiválec. A to mi konečně došlo, že těch 625 koní tam určitě bude.

McLaren 12C
Autor: David Rajdl a McLaren

 

Spider? Minimální rozdíl!

U sportovních vozů většinou otevřenou verzi zavrhujeme – kvůli zvýšené hmotnosti
a horší tuhosti karoserie. McLarenu 12C Spider se však tato výtka netýká. Při
konstrukci karbonového monokoku se totiž s variantou Spider od začátku počítalo,
takže žádné další vyztužovací práce nebyly potřeba. Hmotnost mírně narostla
jen mechanismem ovládání střechy, přírůstek čtyřiceti kilogramů považujeme
za zanedbatelný.

 

Spíš nenápadně

 Samotná jízda nebyla vysloveně zklamáním. Zmíněný výkon a vůbec fakt, že jde o mclaren, to si člověk do deníčku zapíše. Od anglického supersportu jsem však čekal daleko větší živelnost, bezprostřednost a surovost. Vůz funguje možná až moc sterilně. Před zatáčkou zabrzdíte, na výjezdu přidáte plyn a jede se dál. Autu nemáte objektivně co vytknout, úžasné je hlavně dokonalé vyvážení, převodovka řadí rychle, přitom jemně, nedotáčivost se nedostavuje, přetáčivost až na řidičův pokyn. Motor zatahuje díky dvojitému přeplňování naprosto plynule, vlastně jako takové megasilné TSI. K tomu, abyste na okruhu zajeli rychlý čas – a nemáte závodní licenci – ideální auto. Ani jej na místo nemusíte přitáhnout na vleku, McLaren 12C je až na obtížnější vystupování v provozu překvapivě použitelný. Jenže zážitky v takto bezvadně pracujícím celku jsou zprostředkované ve stylu ride-by-wire. Jako by vás mclaren k rychlé jízdě ani nepotřeboval. Řízení je sice citlivé a přímé, ale dost lehké. Nebýt na okruhu Slovakia Ring jednoho výrazného převýšení, které pokaždé zpřeházelo vnitřnosti, člověk by si za volantem 12C ani neuvědomil, že jede hrubě přes 200 km/h a zatáčky projíždí na limitu přilnavosti.

Mclaren pro všechny!

 Zatímco u bestiálního McLarenu F1 bylo lepší před usednutím za volant uzavřít životní pojistku, model 12C podobná opatření nevyžaduje. U aktuálního anglického supersportu vlastně ani nemusíte být kdovíjakým řidičem, abyste mohli bez obav dát plný plyn. Z pohledu globálních prodejů nesporně ospravedlnitelný tah (Angličané plánují s dvěma modelovými řadami dosáhnout roční produkce pět tisíc aut!), hrubozrných zážitků se však nedočkáte. Ty jsou filtrovány skrz perfekcionalismus precizního stroje. Opravdovým sítem tak nebudou řidičské schopnosti, ale základní cenovka lehce pod šesti miliony korun. 

Technické údaje McLaren 12C
Technické údaje McLaren 12C
Autor: Svět motorů

Vzduchová brzda…

… aneb Aktivní aerodynamika. Princip je jednoduchý – při prudkém brzdění
z rychlostí nad 95 km/h se vzadu vyklopí křídlo. Elektromotory se postarají
o vztyčení pod úhlem dvaatřiceti stupňů, do mezních devětašedesáti
pak křídlo doklopí nápor vzduchu.
Maximální úhel můžete zafixovat na patnácti stupních, stačí zmáčknout
tlačítko na přístrojovce. Praxe? Že systém opravdu pomáhá zlepšit stabilitu a zkracuje brzdnou dráhu, to musím testovacím jezdcům McLarenu věřit. Na Slovakia Ringu jsem si ověřil jenom to, že 12C brzdí famózně. V prvé řadě díky příplatkovým
keramickým brzdám. A že k tomu přispěla i vzduchová brzda, to by se s jistou znalostí zákonů aerodynamiky dalo koneckonců předpokládat.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
23 / 2013 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851