Mercedes-Benz CLA 220 CDI: Pěkná, pěkná, pěkná…
Už víme, o kom Janek Ledecký zpíval! Sice se mu tam občas vloudily nějaké nohy nebo oči, určitě se ale jednalo o píseň předpovídající příchod Mercedesu CLA.
Ve Světě motorů se svezeme ledasčím, ale takovou vlnu zájmu okolí, jakou vzedmul Mercedes CLA, si tedy nepamatujeme. Svůj obdiv vyjadřoval nedaleko Václavského náměstí i jeden bezdomovec, který při pohledu na novinku od Mercedesu málem zapomněl poprosit o desetikorunu.
Vzpomínky na Saint-Tropez
Dvě čísla nazpět jsme na Azurovém pobřeží s CLA poprvé naplno pochopili, na co všechno se musí řidič tohoto mercedesu připravit. Sdílní Francouzi se předháněli v nejrůznějších poklonách a vyznáních lásky třícípé novince. Znalost francouzštiny nebyla podmínkou, upřímné nadšení bořilo jazykové bariéry. Nad vnějším designem CLA zkrátka panovala všeobecná a absolutní shoda. Minimálně za letošek rozhodně nejkrásnější novinka!
Interiér nezklamal, ale přece jenom poskytoval méně vzrušujících podnětů. Proti atraktivnímu zevnějšku se zkrátka přístrojová deska prosazuje těžko, navíc ji známe z áčka i béčka. Tedy z modelů, které tvoří technický základ CLA. Pěkná, pěkná, pěkná… Čtyřdveřová novinka se ale uvnitř odlišila barevnou kombinací, k níž patří také kůží obšitá přístrojová deska se žlutými švy. Pro efekt výborné, švy se však odrážejí v čelním skle.Vhodná kombinace?
Samotný vznětový čtyřválec 220 CDI je výborný motor a v takovém céčku ho můžeme označit za ideál. V CLA si však jeho pozicí nejsme jisti. V prvé řadě nám ke stylovému kupé-sedanu nesedí z ideologických důvodů (podobné rozpaky přivodila nafta 250 CDI v roadsteru SLK). Trochu nás trápí také výhradní spojení se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou, ve které vidíme hlavního původce méně výrazné dynamiky – 125 kW a 350 N.m (kvůli dvouspojce sníženo ze 400 N.m) jsme si představovali v živějších barvách. Převodovka se ale nenechá rozhodit. Nikam nepospíchá, volbu správného převodu vždy zváží a samotná změna trvá skoro stejně dlouho jako u klasického automatu. Žádná dvouspojková kadence. Jistý návyk vyžaduje i rozjezd, v podání převodovky s označením 7G-DCT poněkud váhavý. Test vznětové verze 220 CDI jenom potvrdil naše zkušenosti nabyté v okolí Saint-Tropez – do CLA patří zážehový motor, nejlépe šestnáctistovka s výkonem 115 kW (označená 200) spolupracující se šestistupňovým manuálem. Čtyřválec 220 CDI nás neobměkčil ani spotřebou v rozmezí šesti a půl až sedmi litrů.
Pro tvrďáky!
U CLA můžete volit mezi komfortním a sportovním podvozkem. Ve Francii jsme vyzkoušeli oba s tím, že na osmnáctipalcových kolech je dost tvrdá i pohodlná varianta. O tři týdny později jezdíme po Praze Mercedesem CLA vybaveným sportovním podvozkem a zmíněnými osmnáctipalcovými koly. Vzpomněli jsme si na Johna Lennona, který v písni A day in the life počítal díry v Blackburnu, Lancashire (byly jich čtyři tisíce). My po týdnu za volantem Mercedesu CLA pro změnu víme, kolik děr najdete v pražském úseku Chodov-Holešovice. Je jich přesně 85. A mohly být sebemenší, v CLA se před námi neschovaly! Sportovní podvozek s velmi omezeným komfortem se však na kvalitním povrchu ukázal jako opravdu jistý partner. Přidřepnutý mercedes se do zatáčky pouští s vervou, jako by ho na přední nápravě netížil vznětový čtyřválec.
Pro koho?
Takto designově disponovaný vůz se bude výborně prod
Technické údaje
MOTOR A PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ
Přeplňovaný vznětový čtyřválec. Rozvod DOHC, 4 ventily na válec. Pohon předních kol. Sedmistupňová dvouspojková převodovka. Zdvihový objem 2143 cm3. Výkon 125 kW při 3400-4000 ot./min, točivý moment 350 N.m při 1400-3400 ot./min. Nejvyšší rychlost 230 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h 8,2 s. Spotřeba město/mimo město 5,3/3,6 l/100 km. Emise CO2 109 g/km.
Kombinovaná spotřeba 4,2 l/100 km
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Rozvor náprav 2699 mm. Délka x šířka x výška 4630 x 1777 x 1432 mm. Provozní/užitečná hmotnost 1600/480 kg. Objem palivové nádrže 50 l. Pneu a kola 225/40 R18.
Objem kufru 470 l
ZÁRUKY A CENY
Celková záruka 2 roky, 30 let na neprorezavění karoserie. Cena testovaného provedení 1 303 148 Kč (metalíza 16 128 Kč, sada Edition 1 za 126 000 Kč, sada asistentů pro jízdu v pruzích 18 900 Kč, aktivní parkovací asistent 17 010 Kč, tempomat Distronic plus 21 672 Kč, multimediální systém Comand 66 780 korun, bixenony 13 986 Kč…).
Základní cena 943 800 Kč
KONKURENTI
Audi A4 2.0 TDI/130 kW Multitronic 940 200 Kč
BMW 320d/120 kW aut. 957 150 Kč
Mercedes-Benz C 220 CDI/125 kW aut. 956 290 Kč
Volkswagen CC 2.0 TDI/130 kW DSG 878 900 Kč
HODNOCENÍ
+ Velmi působivý vzhled
+ Možnosti individualizace
+Úsporný a výkonný motor
+ Jistota podvozku na kvalitním povrchu
- Nekomfortní podvozek
- Reakce převodovky
- Méně místa na zadních sedačkách