Životnost Fordu Transit: Deset let jsme zkrátili na půl roku
Ford Transit patří k nejúspěšnějším dodávkám světa. Na vlastní kůži jsme absolvovali den testování jeho životnosti.
Testovací areál v belgickém Lommelu můžeme chápat jako takové jesličky a školku, kterými musí povinně projít všechny nové fordy směřující na evropský trh. Čerstvě vylíhnutá mláďata se tu učí pod rukama tří stovek testovacích řidičů správnému chování, vytrvalosti a oddanosti svému pánovi.
Uprostřed lesů, kde by člověk nečekal živáčka, se rozprostírá obrovský areál, kde je namotáno neuvěřitelných 80 km silnic všech povrchů, na které můžete po světě narazit. Kromě nových aut jako celku se tu samozřejmě pracuje i na evoluci jednotlivých komponentů, jako jsou třeba elektronické systémy.
Ford nás pozval do zákulisí, aby se pochlubil, jak testuje užitkové mod
ely na trvanlivost a odolnost. Tato skupina testů je jedním z hlavních vývojových pilířů, konkrétně posledním. Ještě před vytrvalostními prověrkami se zkouší dynamické vlastnosti a parametr NVH, vyjadřující míru vibrací a hluku.Lommel Proving Ground (LPG)
• Testují se tu všechny evropské a některé globální modely • Zahájení provozu 3. ledna 1966 • V areálu najdeme 80 km silnic s nejrůznějším povrchem • 370 zaměstnanců, z toho 300 řidičů • V roce 2012 zde najely testovací vozy deset milionů kilometrů • Testuje se nonstop
Dostáváme vlastní Transit Custom, testovacího řidiče a vyrážíme na polygon zjistit, jak to vypadá, když Ford simuluje desetiletý provoz v nejnáročnějších podmínkách. Díky nonstop provozu třiceti prototypů dokáže automobilka smrsknout těch deset let do šestiměsíčního testování, celková ujetá vzdálenost zkoušených dodávek představuje ekvivalent pěti milionů kilometrů reálného provozu. Popsaný cyklus má zaručit, že v běžném životě bude nový Transit Custom bezproblémově sloužit po celou dekádu a ujede 240 000 km v nejhorších myslitelných podmínkách na naší
planetě.Slyšíme brutální kvílení pneumatik, místo sporťáku se ale z ostré zatáčky vynoří valníkový transit s přívěsným vozíkem. A takhle to tady chodí den co den, noc co noc...