Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

13. 6. 2013

Životnost Fordu Transit: Deset let jsme zkrátili na půl roku

Jak se testuje odolnost Fordu Transit

Fotogalerie

12 fotografií

Ford Transit patří k nejúspěšnějším dodávkám světa. Na vlastní kůži jsme absolvovali den testování jeho životnosti.

Testovací areál v belgickém Lommelu můžeme chápat jako takové jesličky a školku, kterými musí povinně projít všechny nové fordy směřující na evropský trh. Čerstvě vylíhnutá mláďata se tu učí pod rukama tří stovek testovacích řidičů správnému chování, vytrvalosti a oddanosti svému pánovi.

Dlouho se nám příčilo poslat ford v rychlosti 70 km/h na obrubník pět centimetrů vysoký a ve stejném tempu z něj sjíždět. Levými koly, pravými, oběma naráz a pořád dokola. Bylo nám těch aut vážně líto, jsou to strašné rány. Za celý test to transit udělá 5100x a zkouší se i náraz do schodu vysokého 14 cm!
Dlouho se nám příčilo poslat ford v rychlosti 70 km/h na obrubník pět centimetrů vysoký a ve stejném tempu z něj sjíždět. Levými koly, pravými, oběma naráz a pořád dokola. Bylo nám těch aut vážně líto, jsou to strašné rány. Za celý test to transit udělá 5100x a zkouší se i náraz do schodu vysokého 14 cm!
Autor: Svět motorů

Uprostřed lesů, kde by člověk nečekal živáčka, se rozprostírá obrovský areál, kde je namotáno neuvěřitelných 80 km silnic všech povrchů, na které můžete po světě narazit. Kromě nových aut jako celku se tu samozřejmě pracuje i na evoluci jednotlivých komponentů, jako jsou třeba elektronické systémy.

Ford nás pozval do zákulisí, aby se pochlubil, jak testuje užitkové mod

Jak se testuje odolnost Fordu Transit
Jak se testuje odolnost Fordu Transit
Autor: Svět motorů
ely na trvanlivost a odolnost. Tato skupina testů je jedním z hlavních vývojových pilířů, konkrétně posledním. Ještě před vytrvalostními prověrkami se zkouší dynamické vlastnosti a parametr NVH, vyjadřující míru vibrací a hluku.

Lommel Proving Ground (LPG)

• Testují se tu všechny evropské a některé globální modely • Zahájení provozu 3. ledna 1966 • V areálu najdeme 80 km silnic s nejrůznějším povrchem • 370 zaměstnanců, z toho 300 řidičů • V roce 2012 zde najely testovací vozy deset milionů kilometrů • Testuje se nonstop

Dostáváme vlastní Transit Custom, testovacího řidiče a vyrážíme na polygon zjistit, jak to vypadá, když Ford simuluje desetiletý provoz v nejnáročnějších podmínkách. Díky nonstop provozu třiceti prototypů dokáže automobilka smrsknout těch deset let do šestiměsíčního testování, celková ujetá vzdálenost zkoušených dodávek představuje ekvivalent pěti milionů kilometrů reálného provozu. Popsaný cyklus má zaručit, že v běžném životě bude nový Transit Custom bezproblémově sloužit po celou dekádu a ujede 240 000 km v nejhorších myslitelných podmínkách na naší

Jak se testuje odolnost Fordu Transit
Jak se testuje odolnost Fordu Transit
Autor: Svět motorů
planetě.

Slyšíme brutální kvílení pneumatik, místo sporťáku se ale z ostré zatáčky vynoří valníkový transit s přívěsným vozíkem. A takhle to tady chodí den co den, noc co noc...

Ze života testovacího řidiče: Fiestou po zadních

Mark testuje trvanlivost fordů už třináct let. Práce ho baví, i když ne vše je na ní příjemné. „S přibývajícím věkem se ozývají záda. Každý den sedím v autě, a hlavně dělám věci, jaké normální řidič nikdy dělat nebude – alespoň ne tak často a rychle. Třeba drsné přejíždění obrubníků nebo záměrné vymetání hlubokých výmolů,“ prozrazuje. Šoférů jako Mark se na užitkových vozech střídají desítky. „Dvacet pět lidí ranní směna, stejný počet odpolední, dvacítka na noční. Další kolegové testují o víkendu. Kolik kdo z nás najezdí, nikdo nepočítá. Šlo by to ale dohledat podle jízdních výkazů,“ přemýšlí. Jisté je, že loni najela auta v areálu 10 milionů kilometrů. „Veškerá data se zaznamenávají do počítače, po směně vyplňujeme formuláře a hlásíme, co se nám líbilo, a co ne. Finální vozy jsou úplně jiné než první kusy, co z vývoje přijdou. O dost lepší. Řada připomínek už nejde zapracovat, a tak se dostanou ke slovu až v průběhu výroby,“ vysvětluje řidič. A co nehody? „Panují tu přísná pravidla a kázeň, takže jsem ještě neboural. Když tedy nepočítám úsměvnou historku s fiestou, která se mi při tahání těžkého přívěsu postavila na zadní,“ vzpomíná Mark.
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851