Historie: První hybrid na světě je z Čech! | SvetMotoru.cz
Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

21. 6. 2013

Historie: První hybrid na světě je z Čech!

Starosta Josef Sousedík provází presidenta Masaryka

Fotogalerie

3 fotografie

Vypadá to, že průkopníkem hybridního pohonu nebyly automobilky na konci 20. století, ale český průmyslník na Valašsku už před koncem 20. let.

V roce 1927 se ve vsetínské továrně Josefa Sousedíka začal rodit automobil, který kombinoval benzinový agregát a elektromotor. Model, z něhož se až na pár fotografií prakticky nic nedochovalo, vznikal v letech 1927 až 1929. Josef Sousedík se snažil vybalancovat výhody obou pohonů a eliminovat jejich negativa: u elektromobilu malý dojezd, v případě benzinového motoru vysokou spotřebu.

Starosta Josef Sousedík provází presidenta Masaryka
Starosta Josef Sousedík provází presidenta Masaryka
Autor: Svět motorů

 

Kdo byl Josef Sousedík

1894-1944 Významný český elektrotechnik a vynálezce s mnoha světovými patenty se vypracoval od oprav na kuchyňském stole v domě rodičů až k renomé světově uznávaného vynálezce, zvaného Edison z Moravy. V roce 1919 založil ve Vsetíně elektrotechnickou továrnu (dnes MEZ Vsetín). Masarykův blízký spolupracovník vedl od konce 20. let do vzniku Protektorátu vsetínskou radnici a zasloužil se o rozkvět města. Za 2. světové války založil a vedl odbojovou organizaci, jež měla v roce 1944 na 2000 členů. Po jejím rozbití koncem roku 1944 byl zatčen a při výslechu zastřelen. Po nástupu komunistů k moci bylo jeho jméno systematicky vymazáváno z paměti. Do dějin se zapsal nejen jako vynálezce a konstruktér patrně prvního hybridního auta, ale stál také u zrodu vlaku Slovenská strela.

O výkon vozidla se ze dvou třetin staral elektromotor poháněný klasickými olověnými bateriemi. Výsledná spotřeba se podle dochovaných pramenů měla pohybovat okolo čtyř litrů benzinu na 100 km, dojezd měl činit až 60 kilometrů, maximální rychlost vozu postaveného na podvozku Tatry 57 pak byla naměřena někde mezi 70 a 80 km za hodinu. Zvláštností byly nábojové elektromotory vlastní Sousedíkovy koncepce, pro každé kolo jeden, které při jízdě z kopce dobíjely baterie.

Doba mu nepřála

Revoluční pohon neměl na růžích ustláno. Propagace měla probíhat od počátku 30. let, ale napřed zasáhla hospodářská krize, a tak z předváděcí jízdy Vsetín–Praha–Louny a zpět sešlo. Zaprvé vláda, jež slíbila projekt podporovat, měla jiné starosti. Navíc se stáhly banky, které akci původně podporovaly. V době krize se totiž nechtěly pouštět do riskantních projektů. Další ranou byla okupace. Sousedík nechtěl podporovat válečné úsilí Třetí říše, a tak „s výsledky modelu nebyl stále spokojen a vylepšoval jej“. Po jeho vraždě v prosinci 1944 projekt osiřel a samotný model byl zničen při požáru před koncem války.

Dřevěný model benzino-elektrického automobilu z roku 1927 vyrobili studenti SOŠ  Josefa Sousedíka ze Vsetína jen na základě dobových fotografi í
Dřevěný model benzino-elektrického automobilu z roku 1927 vyrobili studenti SOŠ Josefa Sousedíka ze Vsetína jen na základě dobových fotografi í
Autor: Svět motorů

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
08 / 2013Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851