Na sněžných skútrech v Laponsku: Podávejte chlazené
Čeští motorkáři vyhlížejí sezonu 2013, svět sněžných skútrů je ale napřed. Novinky Ski-Doo a Lynx modelového roku 2014 jsme exkluzivně vyzkoušeli ve Švédsku poblíž polárního kruhu.
(více v čísle 13/13)Slunce se do toho začíná opírat, na obloze ani mráček, pod nohama vrže sníh utužený nočním mrazem kolem minus dvaceti. Ve švédském Kabdalisu bude krásný den. Tohle multifunkční zimní středisko nabízí sjezdovky, běžkařské trasy a hlavně překrásné tratě pro sněžné skútry. Dlouhé a široké okruhy upravené rolbou, nekonečné pláně plné boulí pro freeridové dovádění i stovky kilometrů dlouhé trasy přes lesy a zamrzlá jezera vedoucí do okolních měst. Vše perfektně značené, bez omezujících zákonů a nařízení, remcajících starostů či turistů. Tady jsou skútry zkrátka doma. Pro místní jde o důležitější prostředek než auto – města a vesničky jsou v nekonečném Laponsku rozesety v pořádných rozestupech, jet za kamarádem sto kilometrů na kafe je tu běžné. Nejrychlejší a nejzábavnější cesta? Přece na skútru, napřímo přes les.
Na vlastních skútřících zde jezdí už malé děti, místní novináři jsou třemi stopami odkojeni. „Z kterého skútr magazínu jste?“ vítají nás s úsměvem a přijde jim ujeté, že žádný takový v Česku nemáme.
Po práci zábava
Kdo je u nás vděčný za pár zasněžených kilometrů, odkud ho ekoaktivisté nevyženou holí, připadal by si v oblasti polárního kruhu jako v Jiříkově vidění. Nás v této romantické krajině čeká den za řídítky novinek kanadského koncernu BRP. Jeho zakladatel skútr kdysi vymyslel a značky Ski-Doo a Lynx dnes představují světovou špičku.
Z pestrého portfolia nás zajímaly hlavně stroje sportovní a pracovní. O ty je totiž v Česku největší zájem. Pohodlné cesťáky jsou samozřejmě fajn, kam ale chcete u nás cestovat? Našinec užije skútr buď jako pracovní nástroj, nebo zimní náhradu motorky. Takový Ski-Doo MX Z s osmistovkou o výkonu 163 koní umí člověka pěkně vytahat za ruce. Plně nastavitelný sportovní podvozek, brzdy Brembo, krátké šasi pro co nejlepší obratnost – naprostá euforie. Ale pozor – chce tvrdou ruku a porci zkušeností, na turistické kochání se nehodí. V měkkém sněhu ho zahrabete raz dva – věřte nám, ve dvou lidech jsme ho vykopávali skoro hodinu…
Sněhem na čtyři takty
Pokud nemusíte mít nejostřejší chilli, ale stačí vám příjemně štiplavá paprička, Renegade Backcountry je přesně pro vás. Stejných 163 koní jako u MX Z, ale méně ultimativní podvozek a univerzálnější využití. To je stroj, který nás ve Švédsku hodně bavil. Jak vidíte na fotkách, o zábavu s ním nouze není. Doma je jak na upravené cestě, tak v hlubokém prašanu, kde s ním jdou dělat hotové psí kusy.
Žhavou novinkou pro sezonu 2013/2014 je zbrusu nový čtyřtaktní tříválec Rotax 900 ACE, který bude možné objednávat nejen pro renegade, ale celou řadu dalších typů. Jde o velmi příjemný motor střední výkonové třídy nabízející 90 koní.
Je lehký, úsporný, tichý a jako první motor ve sněžném skútru sází na elektronicky ovládaný plyn.
Mezi další technické vychytávky patří přepínání mezi třemi režimy motoru (Sport/Standard/Eco) a takzvaný učební klíč, pomocí kterého můžete třeba začátečníkovi omezit v několika stupních výkon motoru. Hodně vymazlená záležitost.
Slunce se do toho začíná opírat, na obloze ani mráček, pod nohama vrže sníh utužený nočním mrazem kolem minus dvaceti. Ve švédském Kabdalisu bude krásný den. Tohle multifunkční zimní středisko nabízí sjezdovky, běžkařské trasy a hlavně překrásné tratě pro sněžné skútry. Dlouhé a široké okruhy upravené rolbou, nekonečné pláně plné boulí pro freeridové dovádění i stovky kilometrů dlouhé trasy přes lesy a zamrzlá jezera vedoucí do okolních měst. Vše perfektně značené, bez omezujících zákonů a nařízení, remcajících starostů či turistů. Tady jsou skútry zkrátka doma. Pro místní jde o důležitější prostředek než auto – města a vesničky jsou v nekonečném Laponsku rozesety v pořádných rozestupech, jet za kamarádem sto kilometrů na kafe je tu běžné. Nejrychlejší a nejzábavnější cesta? Přece na skútru, napřímo přes les.
Na vlastních skútřících zde jezdí už malé děti, místní novináři jsou třemi stopami odkojeni. „Z kterého skútr magazínu jste?“ vítají nás s úsměvem a přijde jim ujeté, že žádný takový v Česku nemáme.
Po práci zábava
Kdo je u nás vděčný za pár zasněžených kilometrů, odkud ho ekoaktivisté nevyženou holí, připadal by si v oblasti polárního kruhu jako v Jiříkově vidění. Nás v této romantické krajině čeká den za řídítky novinek kanadského koncernu BRP. Jeho zakladatel skútr kdysi vymyslel a značky Ski-Doo a Lynx dnes představují světovou špičku.
Z pestrého portfolia nás zajímaly hlavně stroje sportovní a pracovní. O ty je totiž v Česku největší zájem. Pohodlné cesťáky jsou samozřejmě fajn, kam ale chcete u nás cestovat? Našinec užije skútr buď jako pracovní nástroj, nebo zimní náhradu motorky. Takový Ski-Doo MX Z s osmistovkou o výkonu 163 koní umí člověka pěkně vytahat za ruce. Plně nastavitelný sportovní podvozek, brzdy Brembo, krátké šasi pro co nejlepší obratnost – naprostá euforie. Ale pozor – chce tvrdou ruku a porci zkušeností, na turistické kochání se nehodí. V měkkém sněhu ho zahrabete raz dva – věřte nám, ve dvou lidech jsme ho vykopávali skoro hodinu…
Sněhem na čtyři takty
Pokud nemusíte mít nejostřejší chilli, ale stačí vám příjemně štiplavá paprička, Renegade Backcountry je přesně pro vás. Stejných 163 koní jako u MX Z, ale méně ultimativní podvozek a univerzálnější využití. To je stroj, který nás ve Švédsku hodně bavil. Jak vidíte na fotkách, o zábavu s ním nouze není. Doma je jak na upravené cestě, tak v hlubokém prašanu, kde s ním jdou dělat hotové psí kusy.
Žhavou novinkou pro sezonu 2013/2014 je zbrusu nový čtyřtaktní tříválec Rotax 900 ACE, který bude možné objednávat nejen pro renegade, ale celou řadu dalších typů. Jde o velmi příjemný motor střední výkonové třídy nabízející 90 koní.
Je lehký, úsporný, tichý a jako první motor ve sněžném skútru sází na elektronicky ovládaný plyn.
Mezi další technické vychytávky patří přepínání mezi třemi režimy motoru (Sport/Standard/Eco) a takzvaný učební klíč, pomocí kterého můžete třeba začátečníkovi omezit v několika stupních výkon motoru. Hodně vymazlená záležitost.