Na sněžných skútrech v Laponsku: Podávejte chlazené | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Na sněžných skútrech v Laponsku: Podávejte chlazené

Na sněžných skútrech v Laponsku

Fotogalerie

14 fotografií

Čeští motorkáři vyhlížejí sezonu 2013, svět sněžných skútrů je ale napřed. Novinky Ski-Doo a Lynx modelového roku 2014 jsme exkluzivně vyzkoušeli ve Švédsku poblíž polárního kruhu.

(více v čísle 13/13)

Slunce se do toho začíná opírat, na obloze ani mráček, pod nohama vrže sníh utužený nočním mrazem kolem minus dvaceti. Ve švédském Kabdalisu bude krásný den. Tohle multifunkční zimní středisko nabízí sjezdovky, běžkařské trasy a hlavně překrásné tratě pro sněžné skútry. Dlouhé a široké okruhy upravené rolbou, nekonečné pláně plné boulí pro freeridové dovádění i stovky kilometrů dlouhé trasy přes lesy a zamrzlá jezera vedoucí do okolních měst. Vše perfektně značené, bez omezujících zákonů a nařízení, remcajících starostů či turistů. Tady jsou skútry zkrátka doma. Pro místní jde o důležitější prostředek než auto – města a vesničky jsou v nekonečném Laponsku rozesety v pořádných rozestupech, jet za kamarádem sto kilometrů na kafe je tu běžné. Nejrychlejší a nejzábavnější cesta? Přece na skútru, napřímo přes les.

Na sněžných skútrech v Laponsku
Autor: Svět motorů

Na vlastních skútřících zde jezdí už malé děti, místní novináři jsou třemi stopami odkojeni. „Z kterého skútr magazínu jste?“ vítají nás s úsměvem a přijde jim ujeté, že žádný takový v Česku nemáme.

Po práci zábava

Kdo je u nás vděčný za pár zasněžených kilometrů, odkud ho ekoaktivisté nevyženou holí, připadal by si v oblasti polárního kruhu jako v Jiříkově vidění. Nás v této romantické krajině čeká den za řídítky novinek kanadského koncernu BRP. Jeho zakladatel skútr kdysi vymyslel a značky Ski-Doo a Lynx dnes představují světovou špičku.

Z pestrého portfolia nás zajímaly hlavně stroje sportovní a pracovní. O ty je totiž v Česku největší zájem. Pohodlné cesťáky jsou samozřejmě fajn, kam ale chcete u nás cestovat? Našinec užije skútr buď jako pracovní nástroj, nebo zimní náhradu motorky. Takový Ski-Doo MX Z s osmistovkou o výkonu 163 koní umí člověka pěkně vytahat za ruce. Plně nastavitelný sportovní podvozek, brzdy Brembo, krátké šasi pro co nejlepší obratnost – naprostá euforie. Ale pozor – chce tvrdou ruku a porci zkušeností, na turistické kochání se nehodí. V měkkém sněhu ho zahrabete raz dva – věřte nám, ve dvou lidech jsme ho vykopávali skoro hodinu…

Sněhem na čtyři takty

Pokud nemusíte mít nejostřejší chilli, ale stačí vám příjemně štiplavá paprička, Renegade Backcountry je přesně pro vás. Stejných 163 koní jako u MX Z, ale méně ultimativní podvozek a univerzálnější využití. To je stroj, který nás ve Švédsku hodně bavil. Jak vidíte na fotkách, o zábavu s ním nouze není. Doma je jak na upravené cestě, tak v hlubokém prašanu, kde s ním jdou dělat hotové psí kusy.

Po nepochopitelném náklonu následovalo přidání plynu, přenesení váhy doleva, narovnání skútru a oslavné postavení na „zadní“.
Autor: Svět motorů

Žhavou novinkou pro sezonu 2013/2014 je zbrusu nový čtyřtaktní tříválec Rotax 900 ACE, který bude možné objednávat nejen pro renegade, ale celou řadu dalších typů. Jde o velmi příjemný motor střední výkonové třídy nabízející 90 koní.

Je lehký, úsporný, tichý a jako první motor ve sněžném skútru sází na elektronicky ovládaný plyn.

Mezi další technické vychytávky patří přepínání mezi třemi režimy motoru (Sport/Standard/Eco) a takzvaný učební klíč, pomocí kterého můžete třeba začátečníkovi omezit v několika stupních výkon motoru. Hodně vymazlená záležitost.

 Slunce se do toho začíná opírat, na obloze ani mráček, pod nohama vrže sníh utužený nočním mrazem kolem minus dvaceti. Ve švédském Kabdalisu bude krásný den. Tohle multifunkční zimní středisko nabízí sjezdovky, běžkařské trasy a hlavně překrásné tratě pro sněžné skútry. Dlouhé a široké okruhy upravené rolbou, nekonečné pláně plné boulí pro freeridové dovádění i stovky kilometrů dlouhé trasy přes lesy a zamrzlá jezera vedoucí do okolních měst. Vše perfektně značené, bez omezujících zákonů a nařízení, remcajících starostů či turistů. Tady jsou skútry zkrátka doma. Pro místní jde o důležitější prostředek než auto – města a vesničky jsou v nekonečném Laponsku rozesety v pořádných rozestupech, jet za kamarádem sto kilometrů na kafe je tu běžné. Nejrychlejší a nejzábavnější cesta? Přece na skútru, napřímo přes les.

Na vlastních skútřících zde jezdí už malé děti, místní novináři jsou třemi stopami odkojeni. „Z kterého skútr magazínu jste?“ vítají nás s úsměvem a přijde jim ujeté, že žádný takový v Česku nemáme.

Po práci zábava

Kdo je u nás vděčný za pár zasněžených kilometrů, odkud ho ekoaktivisté nevyženou holí, připadal by si v oblasti polárního kruhu jako v Jiříkově vidění. Nás v této romantické krajině čeká den za řídítky novinek kanadského koncernu BRP. Jeho zakladatel skútr kdysi vymyslel a značky Ski-Doo a Lynx dnes představují světovou špičku.

Z pestrého portfolia nás zajímaly hlavně stroje sportovní a pracovní. O ty je totiž v Česku největší zájem. Pohodlné cesťáky jsou samozřejmě fajn, kam ale chcete u nás cestovat? Našinec užije skútr buď jako pracovní nástroj, nebo zimní náhradu motorky. Takový Ski-Doo MX Z s osmistovkou o výkonu 163 koní umí člověka pěkně vytahat za ruce. Plně nastavitelný sportovní podvozek, brzdy Brembo, krátké šasi pro co nejlepší obratnost – naprostá euforie. Ale pozor – chce tvrdou ruku a porci zkušeností, na turistické kochání se nehodí. V měkkém sněhu ho zahrabete raz dva – věřte nám, ve dvou lidech jsme ho vykopávali skoro hodinu…

Lynx Rave RE 800 R je příbuzný Ski-Doo MX Z, oba tvoří špičku mezi sportovními skútry. 163 koní nás rozpálilo, stejně jako vykopávání, když jsme se zahrabali v měkkém sněhu.
Autor: Svět motorů

Sněhem na čtyři takty

Pokud nemusíte mít nejostřejší chilli, ale stačí vám příjemně štiplavá paprička, Renegade Backcountry je přesně pro vás. Stejných 163 koní jako u MX Z, ale méně ultimativní podvozek a univerzálnější využití. To je stroj, který nás ve Švédsku hodně bavil. Jak vidíte na fotkách, o zábavu s ním nouze není. Doma je jak na upravené cestě, tak v hlubokém prašanu, kde s ním jdou dělat hotové psí kusy.

Žhavou novinkou pro sezonu 2013/2014 je zbrusu nový čtyřtaktní tříválec Rotax 900 ACE, který bude možné objednávat nejen pro renegade, ale celou řadu dalších typů. Jde o velmi příjemný motor střední výkonové třídy nabízející 90 koní.

Je lehký, úsporný, tichý a jako první motor ve sněžném skútru sází na elektronicky ovládaný plyn.

Mezi další technické vychytávky patří přepínání mezi třemi režimy motoru (Sport/Standard/Eco) a takzvaný učební klíč, pomocí kterého můžete třeba začátečníkovi omezit v několika stupních výkon motoru. Hodně vymazlená záležitost.

 

Na sněžných skútrech v Laponsku
Autor: Svět motorů

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
13 / 2013 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851