Yamaha Aerox R 50: Třikrát sláva dvoutaktům! | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Yamaha Aerox R 50: Třikrát sláva dvoutaktům!

Yamaha Aerox R 50

Fotogalerie

6 fotografií

Zvuk vytočené pily a vůni spáleného oleje dnes zažijete čím dál méně. Ještě že jsou tady aspoň malé skútry. Vyzkoušeli jsme Yamahu Aerox 50 R, možná nejlepší z nich.

(více v čísle 27/13)

Aerox se vyrábí už od roku 1997. Kdo ho zná, nebude komentovat sebevědomou cenu a na uječený skútr nepatřičně sportovní vzhled (v minulosti se dělaly třeba edice GP). Letos dorazil inovovaný model s ještě ostřejší kapotáží, sportovním rámem a kotoučovými brzdami o průměru 190 mm na obou kolech. Zdálo by se, že pořizovací částka 64 990 Kč bude důvodem, proč aerox na českých silnicích často nepotkáte. Vždyť má konkurenci i doma – třeba stopětadvacítku Yamaha BW's, kterou dokonce koupíte o pět tisíc levněji. Navíc ji můžete od ledna rovněž řídit s doklady na osobní auto. Jenže všechno je jinak – každý rok se prodá kolem padesáti kusů aeroxu. Češi neváhají připlácet ani další tisíce za závodní repliku. 

Yamaha Aerox R 50
Autor: Svět motorů

Proč tedy vydat tolik za padesátku se „zastaralým smradlavým“ dvoutaktem, kam musíte dolévat olej? Protože aerox je mezi padesátkovými skútry zkrátka na špičce. Opovažte se ho srovnávat s dýchavičnými čínskými napodobeninami! Aerox totiž nejenže dobře vypadá, ale hlavně perfektně jezdí. Prozradíme vám, že by vodou chlazená dvoutaktní padesátka sice měla vyvinout jen 45 km/h pro držitele oprávnění AM, ale otevřená dokáže pelášit na rovince s bezmála metrákovým jezdcem i sedmdesátkou. Znalci vědí, že když motůrek nakitují válcem 70 cm3, poletí bezpečně devadesátkou. Je pak na nich, jestli sáhnou po lepších válečcích variátoru, laděném výfuku a tak dále. Ale princip je v tom, že u Yamahy Aerox to má smysl kvůli poctivému základu, který navýšení výkonu snese. Když přijde zatáčka, obě kotoučové brzdy opravdu pracují, jak jste zvyklí z motorek. Nejsou jen pro parádu jako u mnohé konkurence. A pneumatiky? Na těch se u skútrů často šetří. Zvlášť u malých, vždyť kdo by závodil, že? Jenže zkuste si pořádně naklopit stroj na kolejích nebo bílé zebře a klidně byste si připlatili za pořádné obutí místo vyškrabávání štěrku z kolene. Aerox nabídne pneumatiky Michelin o šířce 130 mm vpředu a 140 mm vzadu.

Pokud se vybije baterka, můžete motor nastartovat nohou. To už větší stopětadvacítky často nemívají
Autor: Svět motorů

Největší chvála ale směřuje k motoru. Kam se na něj brblavé čtyřtakty hrabou. Každému, kdo vyrůstal na simsonu, jawě nebo dvoudobé stopětadvacítce s přívěrou ve výfuku, prostě přijde uječená pila daleko víc sexy. Panáka oleje M2T na to…

Pro letošek se změnil design palubního počítače
Autor: Svět motorů

Technické údaje

Motor Dvoudobý jednoválec
Chlazení kapalinou
Vrtání a zdvih (mm) 40,0 x 39,2 mm
Zdvihový objem (cm3) 49,3
Výkon (kW/ot.min) 2,43/6750
Točivý moment (N.m) 3,53/6500
Převodovka variátor
Přední/zadní brzda kotoučová/kotoučová
Rozvor kol (mm) 1275
Výška sedla (mm) 815
Pohotovostní hmotnost (kg) 97
Objem nádrže (l) 7
Cena (Kč) 64 990 Kč

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
27 / 2013 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851