Volkswagen Golf Variant: Varianta Variant
Volkswagen Golf VII zapouští v nižší střední třídě čím dál víc kořenů. Po sportovních verzích GTI a GTD přijíždí nové kombi Variant, které jsme vyzkoušeli v okolí Amsterodamu.
Minulá generace Volkswagenu Golf Variant jako by stála trochu stranou zájmu své matky. Šestému vydání zůstal až na pár retuší design pětky, výroba v Mexiku nevzbuzovala důvěru. Teď je ale všechno jinak. Líheň praktičtějšího derivátu aktuálního auta roku se přestěhovala do německého Cvikova a dostalo se jí patřičné péče designérů.
Tvar zádě nepřekvapí žádnými výstřelky, je ale dokonale účelový a promyšlený. Každá linka má svůj význam, všechny hrany spolu ladí, podle nás vzor elegance. Rozvor 2635 se proti hatchbacku nezměnil, délka ale narostla o 307 mm Foto Volkswagen a autor na celkových 4562 mm. Do oktávky golfu chybí deset centimetrů.
Kufr v centru dění
Většina z nás sáhne po kombíku kvůli přepravní kapacitě. V tomto ohledu si golf mezigeneračně polepšil o rovných 100 litrů. Do novinky naložíte 605 l, tedy jen o pět méně než do favorizované octavie. Jak už to tak chodí, do tohoto objemu výrobce počítá veškeré prohlubně, výklenky i prostor pro rezervu. To však nic nemění na tom, že základní zavazadlový prostor je skvěle přístupný, má dostatečnou šířku i délku, ale na výšku nic moc – tady se projevuje vliv variabilní podlahy, kterou importér zařadil do sériové výbavy. Nakolik kdo ocení prostor pod falešným dnem, je věcí názoru, nám přijde spíš omezující. Praktickým detailem je možnost uložit pod podlážku jak krycí roletu, tak dělicí síť. Pro remcaly, jako jsme my, nabízí golf možnost mezipodlahu a její rám vymontovat. Pak zase přijdete o výhodu rovného dna po sklopení zadních opěradel – ta se pokládají na pevné sedáky, vzniklá podlaha tak jde trochu do kopce. Ke sklopení sedaček stačí zatáhnout za páčku v kufru.
Tradicí Volkswagenu je pečlivé čalounění celého zavazadelníku, na tomto standardu se nic nemění.
Udává směr
Prostor pro posádku se ve srovnání s hatchbackem nezměnil. Místa máme dostatek ve všech směrech, vzadu počítejte s pohodlnou přepravou dvou dospělých, pro tři to tu moc není.
Přístrojová deska vyvolává designem i kvalitou velmi hodnotný dojem, ergonomie je až na pár detailů prvotřídní. Těmi myslíme třeba méně přehledné ovladače na volantu nebo některé funkce schované do menu dotykové obrazovky.
Zatím jsme měli možnost vyzkoušet pouze verze s víceprvkovým zadním zavěšením, pro motory slabší než 90 kW se montuje vlečená náprava. Golf nás i na sedmnáctipalcových kolech dostal špičkovou úrovní komfortu při přejezdu nerovností, ladně se pohupuje a chová se vskutku prémiově. Skoro se nám nechce věřit náskoku před hlučným a uskákaným podvozkem octavie, byť se škodovácký kombík chová lépe než liftback.
Řazení i řízení golfu jsou naladěny na příjemně pohodovou notu, mohutnější záď není v zatáčkách prakticky postřehnutelná.
Naprosto ideálně se nám jevil zážehový motor 1.4 TSI/90 kW, který na variant stačí – je solidně pružný, jezdí tiše a spotřebu lze udržet kolem šesti a půl litru.
Dvoulitrový diesel nadchne kultivovaností, silou i reálnou spotřebou pět litrů, vyšší ceny jej ale zřejmě odsunou za méně povedenou šestnáctistovku.