Jak se k nám vozí Ameriky: To pravé americké | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

25. 7. 2013

Jak se k nám vozí Ameriky: To pravé americké

Jak se k nám vozí Ameriky

Fotogalerie

10 fotografií

Cesta k opravdové Americe může být lehčí, než byste si mysleli. A levnější!

(více v čísle 51/12)

Stojíme u průmyslové haly kousek od Hradce Králové. Nenápadná bílá budova vypadá stejně jako vedlejší prodejna se stavebninami. Za dveřmi se ale skrývají zajímavější věci než cihly a cement. Vstupujeme do světa amerických aut šedesátých a sedmdesátých let!

Jak nový

Jestli jste nikdy neměli co do činění s americkým vozem kategorie full-size, půjdete do kolen už ze samotných rozměrů těchto korábů. Délka kolem 5,7 metru, na šířku dva, hmotnost nejmíň dvě tuny… Skoro to vypadá, že když se Amerika potká se soudobým pětihvězdičkovým modelem podle Euro NCAP, musí ho naprosto nekompromisně rozdupat. „Asi by to tak úplně nedopadlo,“ myslí si Jan Hvězda ze společnosti Ameriky-HK. „Tahle auta mají rám a ten se po větší ráně zlomí. I s řidičem uvnitř,“ překvapuje.

Dobře, za vzor bezpečnosti Ameriky dávat nebudeme, při pohledu na nádherný Ford LTD je nám to ale úplně jedno. Obrovské kupé z roku 1972 vypadá neskutečně zachovale, jako by nedávno prošlo kompletní renovací. „Právě že ne! Ford se zachoval v naprosto původním stavu, jenom levý přední nárazník je přestříkaný,“ upřesňuje dovozce. „LTD je navíc po prvním majiteli! Ten se o auto vzorně staral. Myslím, že stálo dokonce v klimatizované garáži.“

Může být. Každý detail, chromovaná lišta, čalounění v interiéru, všechno připomíná spíš zánovní auto než veteránského čtyřicátníka. Zkrátka pečlivý majitel. „Původní stav se u podobných veteránů cení nejvíc,“ vysvětluje nám Jan Hvězda, když se rozvalujeme na zadním gauči Fordu LTD. Bílý interiér je krásně sladěný se světlou karoserií, na čalounění jsme nenašli jediný flíček, kaz ani oděrku.

Krásné auto. Jestli jste na osmiválec 6,5 litru dostali chuť, nemusíte si nutně brát hypotéku na barák. Na Ford LTD z roku 1972 stačí nějakých 280 000 Kč.

Na jih!

Nejlíp ale bude, když s probouzením vidlicového osmiválce počkáte až na jaro. Tuzemská prosolená zima samozřejmě choulostivým karoseriím s minimální antikorozní ochranou obrovsky nesvědčí.

Ze stejného důvodu se Jan Hvězda zaměřuje v USA na jižní státy. „Díky teplejšímu podnebí máte větší šanci narazit na extrémně zachovalý kus,“ popisuje způsob lovu veteránů. „Ještě v Čechách projdu tak dvě tisícovky inzerátů, ze kterých vyberu osmdesát potenciálně zajímavých. Osobně pak stačím prohlédnout tak dvacítku kusů, z nichž mým představám odpovídají třeba jenom dva tři,“ přidává zkušenosti.

Do Česka potom vozidlo připluje v kontejneru, doprava přijde zhruba na padesát tisíc na auto.

Podobné příběhy

A o které modely je u nás největší zájem? „Zákazníci se nejčastěji ptají na mustangy, corvetty, Dodge Charger a podobné legendy,“ vyjmenovává favority dovozce. „Pak ale zjistí, že se pohybují ve vyšších cenových relacích, než si původně představovali, a skončí u lidovějších modelů. V přepočtu nejčastěji do tří set tisíc,“ popisuje preference.

Že by si ale za tuhle cenu odvezli málo Ameriky, tak to zase žádný strach. Viz bílý Ford LTD za 280 000 Kč. Svého času to sice bylo auto pro masy, Amerika sedmdesátých let si však tento pojem vykládala po svém. Opravdu nehrozí, že byste s Fordem LTD na českých silnicích zapadli jako s lidovým vozem v socialistickém podání, Škodou 100…

Jenom ten benzin

Samotný provoz takové Ameriky šedesátých a sedmdesátých let by neměl být neřešitelným problémem. Až na místy zlobivou elektroinstalaci jde většinou o spolehlivá vozidla, náhradních dílů bývá také dostatek. „Hlavně mechanické součástky seženete úplně v pohodě, horší to může být s určitými částmi karoserie. Mezi nedostatkové zboží patří u některých typů třeba chromované nárazníky, lišty nebo znáčky,“ říká Hvězda.

Připravit se tak musíte vlastně jenom na americkou spotřebu. „Když se hodně snažíte, můžete se u klasických karburátorových osmiválců přiblížit k šestnácti litrům. Většinou si však řeknou o dvacet, ve městě pak pětadvacet litrů,“ počítá dovozce. To bejvávaly v Americe časy, kdy stál benzin pár centů!

 

Odmala

Americká auta fascinovala Jana Hvězdu už jako malého kluka. Nejdřív přišlo na řadu obligátní sbírání modýlků, v dospělosti už trochu větší vozidla. „První jsem si koupil ještě jako student, když jsem jezdil do Ameriky na výměnné pobyty,“ vzpomíná. Veterána z USA samozřejmě vlastní i teď. „Dopřál jsem si skutečnou klasiku, Ford Mustang,“ chlubí se.

A co přihlášení?

Na úřadech by vašemu americkému snu neměli házet klacky pod nohy. Když si necháte přivézt minimálně třicet let staré auto, vztahují se na něj pravidla pro veterány. Takže se nemusíte trápit s transformací americké specifikace na evropskou. U novějších Amerik je už jejich poevropštění pro přihlášení nezbytné.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
51 / 2012 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851