Škoda Octavia RS: Rychlost po česku | SvetMotoru.cz
Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Škoda Octavia RS: Rychlost po česku

Škoda Octavia RS

Fotogalerie

13 fotografií

Sportovní varianta RS přináší do modelové řady Octavia kromě emocí a rychlosti i řadu zajímavých technických řešení.

Nová Škoda Octavia RS se světu představila ve stylovém prostředí věhlasného Festivalu rychlosti v jihoanglickém Goodwoodu. V předvečer zahájení dostala hrstka vybraných médií možnost se s boleslavským rychlíkem setkat na nedalekém neméně slavném závodním okruhu. Po nezbytných oficialitách konečně sklouzla ze siluety kombíku plachta a vyklubalo se RS v plné parádě. Za doprovodu Fabií S2000 vtrhly na okruh obě karosářské verze a my si píšeme první postřeh: vypadá výborně.

Stejně jako u dvou předchozích generací najdeme na zádi decentní křídlo
Stejně jako u dvou předchozích generací najdeme na zádi decentní křídlo
Autor: Svět motorů

Nenápadná síla

Když si z deseti laků vyberete křiklavý, strhnete na sebe pozornost. Pokud dáte přednost konzervativní barvě, zůstanete v sympatické anonymitě. Jak už se stalo u rychlých škodovek zvykem, svůj potenciál do světa nekřičí, spíš jen skromně našeptávají. Kompletně nový je masívní přední nárazník s ostře řezanými prvky, dost výmluvně působí také dvě koncovky výfuku v rozích zadního difuzoru. Nasazení dvou výfukových větví vypadá dobře a pomáhá vytvářet potřebný protitlak motoru. Tenká linka červené odrazky přes celou šířku zadního nárazníku je věcí názoru, my bychom se bez ní spíš obešli. Trochu nám připomíná pokusy o domácí tuning.

Okruhový předkrm

První usednutí za volant, a hned v boxové uličce slavného okruhu – to nezní špatně. Na semaforu zatím svítí červená, takže okukujeme interiér. Všude vládne černé čalounění, a to včetně stropu. Sedí se trochu výš v příjemně tvarovaných anatomických sedadlech. Ale nebojte se, nejde o žádné skořepiny. Komfortní jsou víc než dost. V rukách svíráme silnější věnec volantu s bílým prošíváním, pod nohama máme kovem zdobené pedály a obložení dveří dostalo motiv na první pohled podobný struktuře karbonu. Toť vše, pro zbytek dojmů vás můžeme odkázat k testu civilní oktávky. Jak nám prozradil šéfdesignér Jozef Kabaň, cílem bylo nenarušit luxusní charakter interiéru zbytečnými efekty. Snad jsme čekali trochu víc, na druhou stranu filozofie boleslavských RS je jasná – rodinné vozy se sportovním nádechem. Žádné závoďáky. A tak je vlastně férové, že si oktávka nehraje na něco, čím není.

Škoda Octavia RS
Škoda Octavia RS
Autor: Svět motorů

Než nás zelený semafor vypustí na trať, stihneme si ještě všimnout, že sedláme naftovou verzi. A to spíš podle stupnice otáčkoměru, protože zvuk i vibrace jsou velmi kultivované.

Řazení manuálu je krátké a přesné, těžko hledat mouchy. S první zatáčkou přichází premiérová možnost okusit v mladoboleslavském voze řízení s variabilním převodem v závislosti na rejdu kol. Kolem středové polohy je strmější, aby k zatočení stačilo menší pootočení volantu a řidič nemusel v zatáčkách tolik přehmatávat. Funguje to výborně, kola reagují na naše povely přirozeně, posilovač je sportovně tužší, ale stále dost komfortní na každodenní používání.

Pokud si připlatíte 4200 Kč, dostanete Performance Mode Selection, tedy upravenou verzi systému přepínání jízdních režimů. Stejně jako u běžné octavie se nabízejí profily Eco, Normal, Sport a nastavitelný Individual. Podle volby řidiče se mění charakteristika motoru, řízení, tempomatu, standardně dodávaných bixenonů, klimatizace, případně automatické převodovky. A protože zvuk přeplňovaného čtyřválce není sám o sobě žádná sláva, musí se mu trochu pomoci. V případě octavie je touto berličkou nový prvek související právě s jízdními módy. Jde i o jakýsi rezonátor umístěný na stěně mezi motorem a posádkou. Vibrace napodobující sportovní ryk motoru, jsou úměrné otáčkám a jejich intenzita závisí na zvoleném profilu. Eco = ticho, Sport = větší hluk. Sluch zkušeného řidiče pozná, že nejde o projev motoru, sání ani výfuků, ale syntetickou náhražku, nicméně zvuk je to celkem nevtíravý. Účel plní – vytvoří na palubě „rychlejší“ atmosféru. Když už jsme u přepínačů – stabilizační systém má tři režimy: plně aktivní, stiskem tlačítka lze vypnout protiprokluz a jeho podržením nově nastavíte sportovní mód ESC. Reaguje později a dovolí dravější jízdu.

Využíváme toho třeba právě na okruhu. RS p

Škoda Octavia RS
Škoda Octavia RS
Autor: Svět motorů
ůsobí příjemně lehkým dojmem, agilně mění směr, sedí jako přišité a skutečné rozměry nedává při jízdě ani znát. V zatáčkách si pomáhá novou, citlivější verzí systému XDS, který simuluje samosvorný diferenciál přibrzďováním odlehčeného kola. Výsledkem je účinné potlačení nedotáčivosti, což pro nás momentálně znamená šťavnatější zážitek z technických pasáží rychlého okruhu. Sem se nové RS hodí už proto, že jde s maximálkou 248 km/h o nejrychlejší octavii všech dob.

Vlevo vpřed

Opouštíme závodní prostředí a jedeme octavii vyzkoušet do běžného provozu. Vlastně ne zcela běžného, protože pojedeme po levé polovině silnice. O 15 mm snížený podvozek nám přijde podstatně pohodlnější než v minulé generaci, zde samozřejmě máme čest s víceprvkovým zadním zavěšením. Na sportovní variantu je odpružení pohodlné, přitom nemáme problém s nakláněním v zatáčkách. Přenos hluku a rázů od zadních kol je ve srovnání s vlečenou nápravou základních modelů nesrovnatelně nižší, alespoň co nám anglické okresky prozradily.

Diesel se 135 kW a 380 N.m zaujme pružností a mocným zátahem, silnější se do žádné škodovky ještě nemontoval. Úplně v nás ale nevyvolal očekávané emoce, vidíme jej jako pragmatickou volbu řidiče hodlajícího jezdit rychle a úsporně.

Benzinový dvoulitr nás úderným projevem nadchl, mírného turboefektu se ale nevyvaroval. Nová je aplikace přímého a nepřímého vstřiku – předně kvůli emisím.
Benzinový dvoulitr nás úderným projevem nadchl, mírného turboefektu se ale nevyvaroval. Nová je aplikace přímého a nepřímého vstřiku – předně kvůli emisím.
Autor: Svět motorů

Konečně přesedáme do „benzinu“ s manuálem, což je RS, na které se těšíme nejvíc. Čísla 162 kW a 350 N.m jsou slibná. Podvozek se nám zdá být o chloupek tvrdší, zvuk je jadrnější a motor výbušnější. Teď přichází po přidání plynu ta správná reakce odpovídající písmenům RS. Auto táhne jako zběsilé, ve zdravé míře se to přenáší i do volantu, a hlavně zrychlení od čtyř tisíc otáček se nám dostává pod kůži. Lehkonohost octavie s benzinem v žilách ještě víc vyniká, což nás motivuje k rychlejším a dravějším průjezdům zatáček. Tento emoční náboj v našich očích staví benzinovou verzi do pozice týmové jedničky. Prodej Octavie RS už odstartoval a nastavenými cenami výrobce příjemně překvapil: 619 900 Kč za benzinovou verzi s manuálem není příliš, výbava je bohatá. Příplatek za kombi činí 35 000 Kč, za DSG 50 000 Kč. Na závěr zajímavá novinka – pokud bude poptávka, je Škoda připravena uvažovat o aplikaci pohonu všech kol.

Motory pro Octavii RS
Motory pro Octavii RS
Autor: Svět motorů

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
29 / 2013Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851