Mazda 3: Víc než polovina šesti | SvetMotoru.cz
Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

31. 7. 2013

Mazda 3: Víc než polovina šesti

Mazda 3

Fotogalerie

15 fotografií

Může si nižší střední třída dovolit všechny technické špeky, na které nás Mazda nalákala u dražších modelů? Může. A ještě k tomu přidá silné kouzlo osobnosti.

(více v čísle 29/13)

Komplexní technická inovace známá jako Skyactiv posunula Mazdu o pořádný krok dopředu. Její nová auta jsou mimořádně lehká, úsporná a zároveň řidičsky přitažlivá. Vrtalo nám hlavou, kolik z těchto kouzel bude muset levnější model nižší třídy oželet, aby ustál tlak na snižování nákladů. První seznámení s předsériovými trojkami, na něž nás Mazda pozvala do Frankfurtu, ale dávají na všechny obavy zapomenout.

Jako v pokojíčku

Už design dodává nové trojce dospělý a rozhodný ráz. V duchu myšlenky Kodo – Duše v pohybu – totiž ve všech směrech připomíná velkou řadu 6. Přesto vyzařuje osobitý charakter. Pozorný pohled odhalí velmi dlouhý rozvor a naopak miniaturní zadní převis. O to větší uznání zaslouží plynulost, s kterou je do sítě prolisů a křivek zakomponovaná žensky oblá záď hatchbacku.

Kromě něj se trojka bude prodávat jako sedan. Variantu kombi zástupci automobilky bohužel kategoricky vyloučili. Nový model je totiž globální, zatímco poptávka po rodinném náklaďáčku stojí za řeč jen v několika evropských zemích.

Milým překvapením je palubní deska. Elegantně vestavěný tablet vystupující ze středního dílu působí luxusněji než konfekční navigace montovaná do šestky. Proti ní může být navíc trojka vybavena head-up displejem, což je v nižší střední třídě unikát. Materiály i povrchové úpravy navozují velmi solidní dojem.

Chválíme také logické a přehledné uspořádání ovladačů, na pracovišti řidiče je příjemně uklizeno. Snad jen panel hlavních přístrojů mohl být větší, aby si s námi nemusel dopisovat tak drobným písmem.

Velká tak akorát

Vnitřní prostor odpovídá zvyklostem třídy. V loktech kabina nešetří šířkou, totéž však platí i pro středovou konzolu ohraničenou robustními plastovými lištami. Řidič si ovšem může spustit sedačku téměř sportovně nízko, což navíc zlepšuje poměry nad hlavou.

Na zadních sedadlech je teoreticky místa také dost. V souladu s dnešní módou klesající střechy a posláním rodinného auta je ale sedák uložený nízko, nepodepírá stehna a dospělé cestující nutí krčit nohy. Férově však připomeňme, že reprezentanti wolfsburské líhně v tomto ohledu nemají mazdě co vyčítat.

Kufr hatchbacku s objemem 350 litrů za první ligou mírně zaostává. Tady trojka platí přirozenou daň za dlouhý rozvor s koly v rozích a poctivou víceprvkovou nápravu. K souměrnosti tvaru, přístupnosti ani variabilitě ale nelze mít připomínky. Sklopná zadní opěradla a téměř rovnou podlahu nabízí i sedan, jehož základní objem dosahuje 419 litrů.

Jede. A jak!

Měkké bočnice předních opěradel vedou tělo spíš decentně, ne každému také bude vyhovovat výrazný předklon hlavové opěrky. Na takové věci ale zapomínáme okamžitě po rozjezdu. Ohromující bezprostřednost reakcí, kterou známe ze šestky, se v nezředěné míře opakuje i tady: od okamžité odezvy na plyn po řízení s nádherně ostrým středem a plynulým nárůstem odporu v rejdu. Požitek z jízdy umocňují dokonale vyrovnané pohyby karoserie, která se ani zbytečně nehoupe, ani se nenechá nakopávat rázy od zavěšení. Pérování zachovává i na osmnáctipalcových pneumatikách slušnou míru komfortu a vše korunuje téměř ďábelská přilnavost. Právě tady zúročuje trojka mechanickou příbuznost s většími modely, dlouhý rozvor a sofistikované zavěšení, které ji připravuje o těch třicet litrů kufru. Je až absurdní, s jakou pohotovostí se vrhá do úzkých zatáček, když před nápravou nese dieselový motor úctyhodného objemu 2,2 l.

Dobrá atmosféra stačí

Menší naftový agregát v nabídce nenajdeme. Mazda nehodlá brát útokem leasingové flotily a většina soukromých zájemců s vozem nižší třídy nenajede tolik, aby se jim investice do nafty vyplatila. Zážehovým motorům ale unikátní technika Skyactiv dává křídla i bez přeplňování, navíc oba – dvoulitr i zcela nová patnáctistovka – využívají dobrodiní šestikvaltu. Větší z nich je suverénním společníkem pro rodinné cestování všeho druhu a silnému dieselu vyklízí pole snad jen na německé dálnici. Při plynulé jízdě přitom spotřebuje jen málo přes šest litrů benzinu.

Patnáctistovka pochopitelně neumí zespodu zabrat tak bohatýrsky, na dálnici se vytáčí a je víc slyšet, roli jednoduchého základu ale plní perfektně. A to včetně spotřeby, která se v klidném příměstském provozu pohybuje kolem pěti a půl litru. Nízká hmotnost motoru samotného zároveň ulevuje podvozku, což dodává jízdě až starosvětsky plavný ráz.

Ruka v rukávě

Jen málokdy v nás první rande se zcela novým vozem zanechá tak jednoznačné pocity. Mazda 3 je elegantní, pohodlné, mimořádně obratné, technologicky vyspělé a přiměřeně praktické auto obdařené vzácnou esencí – silným charismatem. Žádná z objektivně průměrných vlastností interiéru by nás ve skutečnosti nepřiměla dát přednost golfu. Zato harmonii kultivované jízdy, špičkové dynamiky podvozku a řidičské vytříbenosti se nebojíme porovnávat s prémiovým a náležitě drahým Audi A3.

A jak to bude s cenami trojky? Zatím známe jen tu startovní: za pětidveřovou patnáctistovku s rádiem, manuální klimatizací a šesti airbagy zaplatíme 349 900 Kč. Sedan bude stát stejně jako hatchback, nenajdeme ho ovšem v nejzákladnější výbavě. První vozy se u prodejců objeví v říjnu.

Motory a rozměry
Motory a rozměry
Autor: Svět motorů

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
29 / 2013 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851