Honda CB 1100 vs. CB 750 Four: Setkání po 44 letech | SvetMotoru.cz
Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Honda CB 1100 vs. CB 750 Four: Setkání po 44 letech

Honda CB 1100

Fotogalerie

16 fotografií

S modelem CB 1100 Honda vzpomíná na rok 1969, kdy prvním velkým čtyřdobým čtyřválcem CB 750 zahájila úspěšné tažení na světových trzích.

(více v čísle 28/13)

V šedesátých letech byla Honda již respektovaným výrobcem motocyklů. Šlo však zejména o malé a jednoduché stroje, které nacházely odbytiště na asijských trzích. Typ CB 750, v Tokiu představený roku 1968, v Evropě či Americe pak uvedený o rok později, byl jako první nejen funkčně fascinující, ale i vzhledově impozantní. Zrychlení z klidu na 100 km/h za 4,6 s bylo koncem šedesátých let omračující, stejně jako maximální rychlost 200 km/h. Zajímavé je, že moderní reinkarnace slavné „seven fi fty“ (česky „sedm-pade“) má o 404 kubíků větší motor, o 17 kW vyšší výkon, přesto nejede rychleji. Při 180 km/h (tachometrových 190) ji zarazí pro motocykly netypický omezovač rychlosti (ač ručička otáčkoměru na dlouhou pětku ještě do červeného pole nedolezla). Proč tam je? Možná proto, že Honda schválně neudělala žádný retrokýč, ale motorku, která fakt i jezdí velice podobně jako ta čtyřicet let stará. Například na nerovnostech rámem procházejí jemné vibrace jako připomínka z dob, kdy holt ocelové rámy nebyly neomezeně tuhé. Honda CB 750 svého času šokovala kontrastem pořízkovských rozměrů i hmotnosti vůči snadnému ovládání. Třeba dnešní Suzuki Bandit má v nízkých rychlostech mnohem těžší řízení než stará honda. Současná CB 1100 tuto vlastnost dovádí k úplné dokonalosti: městem se proplétá jako skútr, žádných 250 kg necítíte. Na poměry velkých čtyřválců se jen minimálně brání náklonům v nájezdech do zatáčky. Honda totiž odolala vábení kýče a nenadělila retrobiku 190 mm širokou zadní gumu. Se 140 mm je úplně stejně úzká jako na staré „seven-fi fty“. To by možná vadilo na závodním okruhu, ale při proplétání se úzkými českými silničkami jsou gumy s kulatějším profi lem a menším gyroskopickým momentem naopak ve výhodě.

 

Motor

 

Honda CB 750 Four
Honda CB 750 Four
Autor: Svět motorů
Honda CB 1100
Honda CB 1100
Autor: Svět motorů

 

Se 49 kilowatty byl vzduchem chlazený čtyřválec v CB 750 svého času rekordně výkonný a točivý. Motory s podobným specifi ckým výkonem (byly-li nějaké) tehdy trpěly hluchým spodním pásmem a neklidným volnoběhem. Honda dokázala momentovou charakteristiku vyhladit a spolupracuje už kolem dvou tisíc. Ve čtyřech se znovu nadechne a radostně sprintuje. Ke konci už spíš vadne – maximálních 9500 otáček sice dosáhne, ale nejvyšší výkon leží o 1500 níže. Nový model neskutečně věrně kopíruje přesně tuto charakteristiku, znásobenou větším objemem. S automobilovým klidem zabírá odspodu a vytočit se samozřejmě nechá, ale táhne jen tak přiměřeně. Jeho dotáčení k červenému poli (jež zde začíná o 1000 otáček dříve) dává pouze akustický smysl.

 

Brzdy

Honda CB 750 Four
Honda CB 750 Four
Autor: Svět motorů
Honda CB 1100
Honda CB 1100
Autor: Svět motorů

 

Přední kotoučová brzda byla v roce 1969 senzací – stroj CB 750 ji měl jako první sériově vyráběná motorka. Na dnešní poměry je pouze jeden, navíc jen 296milimetrový kotouč nedostatečný. CB 1100 se v tomto klasice zprotivila, když kotouče má dva – k tomu standardně osazené ABS. Zkrátka i sebevětší retro dnes musí brzdit zcela bezpečně.

 

Osvětlení

Honda CB 750 Four
Honda CB 750 Four
Autor: Svět motorů
Honda CB 1100
Honda CB 1100
Autor: Svět motorů

 

Zadní světlomet krabicovitého tvaru byl koncem šedesátých let vlastně nejmodernějším designovým prvkem na celé motorce. Současná vlna retro se však v designu světel vrací k ještě staršímu minimalismu a původní světlo vypadá dnes obludně. Proto i na starý stroj CB 750 mnozí montují různá jiná světla od bezpočtu dodavatelů.

 

Výfuky

Honda CB 750 Four
Honda CB 750 Four
Autor: Svět motorů
Honda CB 1100
Honda CB 1100
Autor: Svět motorů

 

Čtyři krásné samostatné píšťaly na starém CB 750 nejsou retro tuningem. Skutečně to tak bylo. A laciné řešení na současném CB 1100 je podle nás největší chybou. Zpětná zrcátka Proti tehdejším zvyklostem nabídla první velká honda velmi kvalitní zpětná zrcátka. Moderní reminiscence má úplně stejná a je v nich výborně vidět dozadu.

 

Ovladače

Honda CB 750 Four
Honda CB 750 Four
Autor: Svět motorů
Honda CB 1100
Honda CB 1100
Autor: Svět motorů

 

Sériová montáž elektrického startéru byla v roce 1969 senzací. Tlačítko jeho aktivace je po čtyřech desetiletích na stejném místě. Jen „chcípák“ na vypnutí motoru byl tehdy otočný, kdežto později se stalo pravidlem kolébkové řešení.

 

Zpětná zrcátka

 

Proti tehdejším zvyklostem nabídla první velká honda velmi kvalitní zpětná zrcátka. Moderní reminiscence má úplně stejná a je v nich výborně vidět dozadu.

Honda CB 750 Four
Honda CB 750 Four
Autor: Svět motorů
Honda CB 1100
Honda CB 1100
Autor: Svět motorů

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
28 / 2013Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851