Škoda Citigo 1.0 AP: R.U.R.
Kdo řadí sám, může na robotizované převodovce v citigo hledat chyby. Pro ostatní je to ale zajímavá a hlavně fungující kombinace.
Mezi zdravými a technicky cítícími řidiči nemají robotizované převodovky dobré jméno. Pomalé popojíždění s nimi někdy bývá obtížné a řazení provázejí prodlevy s nečekaným ubráním plynu, kde vyděšená posádka letí hlavou na čelní sklo. U nejmenších automobilů je to ale častá a praktická volba, a to kvůli penězům – výrobce může nechat většinu převodového ústrojí shodnou s manuálem a upraví jen ovládací mechanismy.
V poslední době se na roboty snesla novinářská kritika hlavně ve spojení s francouzskými vozy jako Peugeot 308 a Citroën C4 Picasso. To má logický důvod: auta o dvě třídy větší než Škoda Citigo pracují s výkonnějšími motory, výkyvy při ubrání plynu jsou výraznější. A když při pomalém dojíždění k semaforu automat tvrdě podřadí na jedničku, obrovské odpory turbodieselového motoru auto skoro zastaví – což si ten za vámi vyloží jako zlomyslné zašlápnutí brzdy.
V malém a lehkém citigo takové věci nehrozí. Při manévrování na parkovišti je třeba nepřehánět to s plynem, ale po chvíli se dá na citlivou logiku ovládání přijít. V tomto režimu se škodovka chová kulturněji než třeba Renault Twingo. Podřazování na jedničku se sice koná i tady, ale odpory lehoučkého litrového tříválce jsou tak nepatrné, že to skoro necítíme.
Kritickým místem logicky zůstává okamžik, kdy chceme výrazněji zrychlit, zašlápneme pedál do podlahy, načež převodovka v zájmu podřazení na vteřinu plyn ubere. S tím se principiálně nedá nic dělat, ale škodovka kontruje šikovným ručním ovládáním. Volič totiž dovoluje jednorázovou změnu rychlosti, i když právě nejsme v manuálním módu. Při troše předvídavosti si tak můžeme manévr usnadnit včasným podřazením a pak zase nechat automat, ať si řadí sám.
V dané cenové kategorii představuje robotizovaná převodovka snadno přijatelný kompromis. Zvláštní pochvalu citigo zaslouží za to, že automat nabídne už od základní verze Active a ke slabší verzi motoru 44 kW (příplatek podle výbavy od 12 500 do 17 500 Kč). Kvůli komfortu samočinné převodovky tedy nemusíme platit za doplňky, které nepotřebujeme. A co je hlavní – i neřadící jezdci si mohou užívat skvěle zkonstruovaného auta. V této velikosti neexistuje nic pohodlnějšího, tiššího, kultivovanějšího ani harmoničtěji naladěného než citigo a jeho sourozenci.
Technické údaje
MOTOR A PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ
Zážehový tříválec DOHC, 4 ventily na válec. Zdvihový objem 999 cm³. Výkon 50 kW při 6200 ot./min, točivý moment 95 N.m při 3000-4300 ot./min. Pětistupňová robotizovaná převodovka. Nejvyšší rychlost 171 km/h. Zrychlení
z 0 na 100 km/h 13,9 s. Spotřeba město/mimo město 5,5/4,0 l/100 km. Emise CO² 105 g/km.
Kombinovaná spotřeba 4,5 l/100 km
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Rozvor náprav 2420 mm. Délka x šířka x výška 3563 x 1641 x 1478 mm. Provozní/užitečná hmotnost 932/433 kg. Objem palivové nádrže 35 l. Pneu 165/70 R14.
Objem kufru 251 l
ZÁRUKY A CENY
Základní záruka 2 roky, 3 roky na lak, 12 let na neprorezavění karoserie. Cena testovaného provedení 300 453 Kč (Elegance Plus s malým koženým paketem, sun setem a parkovacím asistentem 10 100, sledování překážek před vozidlem City Safety Drive 4100 Kč, elektrické střešní okno 15 200 Kč, metalická barva 9100 Kč, tempomat 6100 Kč, mobilní navigace Move-Fun 6453 Kč).
Základní cena 249 400 Kč
KONKURENTI
Fiat Panda 0.9 TwinAir/62 kW Dualogic 283 450 Kč
Kia Picanto 1.25 CVVT/63 kW 4AT 259 980 Kč
Renault Twingo 1.2 16V/55 kW Quickshift 249 900 Kč*
Suzuki Splash 1.2 VVT/69 kW 4AT 294 900 Kč
Toyota Aygo 1.0 VVT-i/50 kW 5MM 229 900 Kč
* Pouze třídveřová karoserie
TESTOVALI JSME
Škoda Citigo 1.0/ 44 a 55 kW SM 40/11
Škoda Citigo 1.0/ 55 kW CNG SM 13/13
HODNOCENÍ
+ Kultivovaná jízda
+ Nízká hladina hluku
+ Skvělý komfort odpružení
+ Výkon a pružnost motoru
+ Nízká praktická spotřeba
+ Velká a pohodlná sedadla
+ Možnosti příplatkové výbavy
- Reakce převodovky při prudkém zrychlení
- Ovládání pravého el. okna jen vpravo