Škoda Citigo 1.0 AP: R.U.R. | SvetMotoru.cz
Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

8. 8. 2013

Škoda Citigo 1.0 AP: R.U.R.

Škoda Citigo 1.0 AP

Fotogalerie

7 fotografií

Kdo řadí sám, může na robotizované převodovce v citigo hledat chyby. Pro ostatní je to ale zajímavá a hlavně fungující kombinace.

Mezi zdravými a technicky cítícími řidiči nemají robotizované převodovky dobré jméno. Pomalé popojíždění s nimi někdy bývá obtížné a řazení provázejí prodlevy s nečekaným ubráním plynu, kde vyděšená posádka letí hlavou na čelní sklo. U nejmenších automobilů je to ale častá a praktická volba, a to kvůli penězům – výrobce může nechat většinu převodového ústrojí shodnou s manuálem a upraví jen ovládací mechanismy.

V poslední době se na roboty snesla novinářská kritika hlavně ve spojení s francouzskými vozy jako Peugeot 308 a Citroën C4 Picasso. To má logický důvod: auta o dvě třídy větší než Škoda Citigo pracují s výkonnějšími motory, výkyvy při ubrání plynu jsou výraznější. A když při pomalém dojíždění k semaforu automat tvrdě podřadí na jedničku, obrovské odpory turbodieselového motoru auto skoro zastaví – což si ten za vámi vyloží jako zlomyslné zašlápnutí brzdy.

V malém a lehkém citigo takové věci nehrozí. Při manévrování na parkovišti je třeba nepřehánět to s plynem, ale po chvíli se dá na citlivou logiku ovládání přijít. V tomto režimu se škodovka chová kulturněji než třeba Renault Twingo. Podřazování na jedničku se sice koná i tady, ale odpory lehoučkého litrového tříválce jsou tak nepatrné, že to skoro necítíme.

Kritickým místem logicky zůstává okamžik, kdy chceme výrazněji zrychlit, zašlápneme pedál do podlahy, načež převodovka v zájmu podřazení na vteřinu plyn ubere. S tím se principiálně nedá nic dělat, ale škodovka kontruje šikovným ručním ovládáním. Volič totiž dovoluje jednorázovou změnu rychlosti, i když právě nejsme v manuálním módu. Při troše předvídavosti si tak můžeme manévr usnadnit včasným podřazením a pak zase nechat automat, ať si řadí sám.

V dané cenové kategorii představuje robotizovaná převodovka snadno přijatelný kompromis. Zvláštní pochvalu citigo zaslouží za to, že automat nabídne už od základní verze Active a ke slabší verzi motoru 44 kW (příplatek podle výbavy od 12 500 do 17 500 Kč). Kvůli komfortu samočinné převodovky tedy nemusíme platit za doplňky, které nepotřebujeme. A co je hlavní – i neřadící jezdci si mohou užívat skvěle zkonstruovaného auta. V této velikosti neexistuje nic pohodlnějšího, tiššího, kultivovanějšího ani harmoničtěji naladěného než citigo a jeho sourozenci.

 

Technické údaje

MOTOR A PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ
Zážehový tříválec DOHC, 4 ventily na válec. Zdvihový objem 999 cm³. Výkon 50 kW při 6200 ot./min, točivý moment 95 N.m při 3000-4300 ot./min. Pětistupňová robotizovaná převodovka. Nejvyšší rychlost 171 km/h. Zrychlení
z 0 na 100 km/h 13,9 s. Spotřeba město/mimo město 5,5/4,0 l/100 km. Emise CO² 105 g/km.
Kombinovaná spotřeba 4,5 l/100 km

ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Rozvor náprav 2420 mm. Délka x šířka x výška 3563 x 1641 x 1478 mm. Provozní/užitečná hmotnost 932/433 kg. Objem palivové nádrže 35 l. Pneu 165/70 R14.
Objem kufru 251 l
ZÁRUKY A CENY
Základní záruka 2 roky, 3 roky na lak, 12 let na neprorezavění karoserie. Cena testovaného provedení 300 453 Kč (Elegance Plus s malým koženým paketem, sun setem a parkovacím asistentem 10 100, sledování překážek před vozidlem City Safety Drive 4100 Kč, elektrické střešní okno 15 200 Kč, metalická barva 9100 Kč, tempomat 6100 Kč, mobilní navigace Move-Fun 6453 Kč).
Základní cena 249 400 Kč
KONKURENTI
Fiat Panda 0.9 TwinAir/62 kW Dualogic 283 450 Kč
Kia Picanto 1.25 CVVT/63 kW 4AT 259 980 Kč
Renault Twingo 1.2 16V/55 kW Quickshift 249 900 Kč*
Suzuki Splash 1.2 VVT/69 kW 4AT 294 900 Kč
Toyota Aygo 1.0 VVT-i/50 kW 5MM 229 900 Kč
* Pouze třídveřová karoserie
TESTOVALI JSME
Škoda Citigo 1.0/ 44 a 55 kW SM 40/11
Škoda Citigo 1.0/ 55 kW CNG SM 13/13
HODNOCENÍ
+ Kultivovaná jízda
+ Nízká hladina hluku
+ Skvělý komfort odpružení
+ Výkon a pružnost motoru
+ Nízká praktická spotřeba
+ Velká a pohodlná sedadla
+ Možnosti příplatkové výbavy
- Reakce převodovky při prudkém zrychlení
- Ovládání pravého el. okna jen vpravo

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
31 / 2013 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851