Citroën C4 Picasso 1.6 THP: Jízda první třídou | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

16. 8. 2013

Citroën C4 Picasso 1.6 THP: Jízda první třídou

Citroën C4 Picasso 1.6 THP

Fotogalerie

43 fotografií

Nový Citroën C4 Picasso je tady a konkurence by se měla bát. Spojuje totiž prostornost s tradiční francouzskou elegancí.

(více v čísle 32/13)

Velkoprostorové kompaktní vozy jsou pro Citroën velmi důležité. Předchozí generace Xsara Picasso a C4 Picasso patřily k nejprodávanějším modelům ve svém segmentu, a tak ani nepřekvapí, že i od letošní novinky očekává francouzská značka úspěšnou kariéru. Ta by měla být podpořena svěžím designem a novou modulární platformou PSA, na které je právě picasso jako první vůz koncernu postaveno.

DOJEM: Absolutní moderna

Francouzští kreativní designéři opět nezklamali. Nový Citroën C4 Picasso totiž na silnici rozhodně nepřehlédnete. Proporcemi karoserie sice připomíná předchozí generaci, stylem však atakuje snad i budoucí desetiletí. Opět jde o takové vajíčko, kterým si nás získala už Xsara Picasso, ale v duchu nejmodernějších trendů. Stačí se podívat na přední část, kde již hlavní roli nehrají světlomety, ale LED diody pro denní svícení, navazující na úzkou chromovanou masku. Až pod nimi jsou malé reflektory. Fádnější je zadní část, ale zachraňují to sdružená LED světla s 3D efektem.

Stylově vytříbený je také interiér. Nenásilné křivky na palubní desce vypadají jednoduše, přitom vytvářejí elegantní jednotný celek, plynule navazující na výplně předních dveří. Kompaktní proporce nenarušuje ani obří 12palcová obrazovka umístěná tradičně ve středu, fungující jako přístrojový štít. Na ní si můžete měnit barvy i nastavit, co chcete zobrazit. Trošku jsme nepochopili navigaci – aby se zobrazila na horní obrazovce, musí být spuštěna i na spodním displeji. Hlavní ale je, že se dají oba monitory dobře číst za všech situací. Citroën nás potěšil rovněž kvalitou zpracování i nejmenších detailů a použitými materiály. I díky nim jsme si připadali jako v luxusním sedanu nejvyšší třídy, a ne obyčejném kompaktním MPV.

Život s obrazovkami

Moderní informační technologie jsou v současnosti pro nové automobily naprostou nutností. Základním ovládacím prvkem celého vozu tak je sedmipalcový dotykový displej na středovém panelu. Nikde žádné tlačítko, což kvitujeme s povděkem. Nastavování ventilace, rádia, navigace, samočinného parkování či bezpečnostních systémů je poměrně jednoduché a intuitivní. Majitelé dotykových telefonů budou nadšeni. Snad jen na volantu je tlačítek až moc, ale jde o prvky, které je potřeba mít po ruce – ovládání rádia a telefonu či tempomat.

PROSTOR A POHODLÍ: Důležitý faktor Pro zájemce o velkoprostorové vozy je však nejdůležitější prostornost kabiny. Chtějí kompaktní auto, které ale uvnitř bude velké. Jaké tedy je nové picasso? Vždyť karoserie je proti předchůdci kratší, užší a nižší. Konstruktéři na využití vnitřního prostoru zapracovali a zmenšení karoserie není vůbec znát. Zejména šířkou patří ke špičce kompaktních MPV. Cestující vpředu mají dostatek prostoru, ideální pozici za volantem najde řidič velmi brzy a těší se také z dobrého výhledu z vozu díky bohatému prosklení. V druhé řadě najdete trojici samostatných sedadel a všechna mají stejné rozměry. Nepohodlím tak nebude trpět ani jeden z cestujících, a to i díky tomu, že se vedle sebe pohodlně vejdou.

Příjemně tvarovaná sedadla doplňuje dostatek prostoru. Šířku interiéru můžeme oznámkovat jedničkou, stejně tak místo pro kolena zadních cestujících – i v případě, že je zadní lavice posunuta úplně dopředu, má si 174 cm vysoký fi gurant nohy kam dát. Škoda jen, že prosklená střecha snižuje prostor na výšku. Za volantem jsme se cítili příjemně.
Autor: Svět motorů

A ještě jedna příjemná zpráva pro rodiny s třemi dětmi. Každé ze sedadel je vybaveno úchyty Isofix a trojici dětských sedaček dozadu v klidu naskládáte. V podélném směru je také vše v pořádku a pasažérům vzadu zbývá dost místa i na kolena – pomáhá tomu rovněž vykrojení zadní části předních sedadel a posunutí výklopných stolečků co nejvíce nahoru. Vyšší postavy by se mohly bát snad pouze výšky stropu, který v našem případě s prosklenou střechou byl už na hraně.

Tradičně pohodlná jsou sedadla, dokonce i vzadu. Přední mají sice kratší sedák, ale na oporu nohou to negativní vliv nemá. Výborné jsou tvarovatelné opěrky hlavy, které však naleznete ve standardu až v nejvyšší výbavě. A naprosto úžasná je vysunovatelná podložka nohou u sedadla spolujezdce.

Stejně tak nastavitelná komfortní opěrka nohou – to jsou vymoženosti!
Autor: Svět motorů

Přednost představuje řada odkládacích schránek. Kromě klasické před spolujezdcem je jedna ještě vpředu uprostřed pod palubní deskou, kde se schovávají i konektory pro připojení externích zařízení.

Pohádka o variabilitě

Samozřejmě že každého také zajímá velikost kufru. Picasso s testovanou motorizací již má ve standardu 90 116 537-630 litrů 55 [cm] posuvnou druhou řadu sedadel, takže základní objem 537 litrů lze posunutím jednotlivých křesel o 12 cm jednoduše zvětšit na 630 l. Výhodou je, že i když jsme je posunuli úplně dopředu, by byl kufr co největší, zbylo 174 cm vysokému figurantovi místo na kolena. Kufr se pyšní rovněž výbornou využitelností, jednotlivé stěny jsou rovné a navzájem kolmé. Pod podlahou najdete ve standardním uspořádání ještě další místo, v našem případě zde byla příplatková dojezdová rezerva.

Zvětšení přepravního prostoru na maximálních 1709 litrů je jednoduché. Stačí sklopit jednotlivá sedadla v druhé řadě, která se zasunou blíže směrem k podlaze, a vznikne i rovná ložná plocha. Bezvadné je také sklápění opěradla spolujezdce, poté můžete v picassu přepravovat až 260 cm dlouhé předměty.

Za maximální objem by zavazadelník musel ale dostat známku 2,25, protože v segmentu kompaktních MPV se najdou výrazně větší stěhováci.

Citroën C4 Picasso 1.6 THP
Autor: Svět motorů

Na přepravní kapacitu se však zaměří větší C4 Grand Picasso. My jsme mu ale i tak známku vylepšili o 0,25 bodu. Proč? Za nízkou nakládací hranu ve výšce 61 cm, velký vstupní otvor a variabilitu interiéru. Potěšilo nás i elektrické ovládání zadního víka, které je ve výbavě Intensive za příplatek 12 000 Kč, ale u specifikace Exclusive již ve standardu.

MOTOR A ZPŘEVODOVÁNÍ: Benzin na vzestupu Francouzskou novinku můžete mít se čtyřmi motory, ale všechny mají zdvihový objem 1,6 litru. Vznětový agregát se nabízí ve verzích s výkonem 68 nebo 85 kW, paleta zážehových začíná na atmosférickém čtyřválci disponujícím 88 kW. My jsme sáhli po nejsilnějším agregátu, tedy přeplňované zážehové šestnáctistovce s výkonem 115 kW. Přestože je nám jasné, že půjde v zorném poli zákazníků spíš o okrajovku, opět jsme se přesvědčili, že máme čest s jedním z nejlepších malých turbomotorů na trhu. Agregát dodává vozu dostatek síly už od rozjezdu. Vždyť také maximum točivého momentu 240 N.m přichází již při 1400 otáčkách. Plynulé zrychlování je příjemné a cítíme, jak agregát s přibývajícími otáčkami ještě sílí.

K charakteristice motoru se tedy hodí dlouze odstupňovaný šestistupňový manuál. Pro svižnější svezení by však převody mohly být kratší. Vždyť na šestku agregát točí jen 2550 otáček, což je na benzinový motor hodně málo – v tomto pásmu se pohybují i některé turbodiesely. Projevilo se to v naměřené pružnosti, která je na 115 kW spíš průměrná. Ale i tak můžete jet po městě na šestku, kde se motor převaluje na 1000 ot./min, a za cedulí jenom sešlápnout plynový pedál.

Na pohodovou jízdu je ale toto spojení ideální a také naměřenou spotřebu 6,9 l na 100 km považujeme za velmi příznivou. Vždyť picasso s 18palcovými koly má udávanou 6,1 l – hodnota 6,0 l v tabulce patří verzi s 16palcovými disky. Řazení je jinak na velmi slušné úrovni: přesné, s krátkými drahami, jen občas se ozve lehké zadrhnutí.

Citroën C4 Picasso 1.6 THP
Autor: Svět motorů

JÍZDA: Překvapení roku

Picasso stojí na nové koncernové platformě a předznamenává, jak by mohly jezdit další budoucí vozy Citroënu a Peugeotu. Podle nás se máme na co těšit. Po kvalitní dálnici jen pluje a díky výbornému odhlučnění jsme na palubě zažívali maximum cestovního komfortu. Podvozek přitom nerozhodily ani jednotlivé nerovnosti.

Citroën C4 Picasso 1.6 THP
Autor: Svět motorů

Uvnitř slyšíte pouze tlumené ducnutí a jede se dál. Situace se ale změnila, když jsme vyjeli na neopravenou betonovou část dálnice D11. Hrboly navazující na sebe nestačí podvozek tlumit a auto na nich začne lehce poskakovat. Tento nedostatek se ještě více projevil na rozbité klikaté okresce. Nerovnosti v zatáčce znamenají odskok zadní nápravy o několik centimetrů. Doufejme, že za to mohou jen široké pneumatiky na 18palcových kolech. Jinak nás mile překvapila agilita, s jakou se MPV vrhá do zatáček. To jsme si ověřili mezi kuželkami, kterými se nový citroën propletl bez většího zaváhání. Řízení jde lehce, což ocení zejména řidičky ve městě, kola na pohyb volantu reagují bez prodlevy a celkem dostatečně informují o tom, co se s vozem děje. Asi bychom ani nezaznamenali zásah ESP, ale ten byl v našem případě spojen s aktivními pásy, které nás okamžitě přitáhly k sedadlu. Bez tohoto bezpečnostního prvku bychom se obešli, protože stejně nás přitáhly i v případě, že jsme se rychle přiblížili k vozidlu jedoucímu před námi a systém vypočítal, že by mohlo dojít ke srážce. Cukání do pásů při vyjetí z pruhu bez blinkru se nám zase zamlouvalo. Nové picasso překvapilo výbornými brzdami. Testovací vůz byl obutý do širokých pneumatik, hlavně však je jediná motorizace 1.6 THP vybavena brzdami s předními ventilovanými disky o průměru 304 mm a vzadu 290 mm.

ZÁVĚR

Porovnávat nový Citroën C4 Picasso s předchůdcem ani nemá smysl. Kvalitativně totiž spadá do úplně jiné dimenze. Na avantgardní styl si možná někteří zákazníci budou muset zvyknout, ale na druhou stranu dostanou příjemného, bohatě vybaveného společníka, který se jim odvděčí komfortním cestováním. Ve spojení s agilní přeplňovanou šestnáctistovkou není co řešit, protože lepší benzinové kompaktní MPV na trhu v současnosti asi nekoupíte.

Citroën C4 Picasso 1.6 THP
Autor: Svět motorů

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
32 / 2013 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851