Tuning a legislativa: Tunit mozkem | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

22. 8. 2013
Josef Holek

Tuning a legislativa: Tunit mozkem

Tuning a legislativa

Fotogalerie

9 fotografií

Auta s tuningovými úpravami se léta setkávají s příznivci i zarytými odpůrci. Jak se vyhnout potížím?

(více v čísle 33/13)

Doby, kdy se čeští tuneři stylizovali do hrdinů filmové série Rychle a zběsile, jsou pryč. Zmizely zbastlené obludy různých vesnických nadšenců, kteří pokoutně upravili třicet let starou rodinnou škodověnku a obráželi srazy, na kterých mohli předvést leda vykuchaný výfuk.

Současná tuningová scéna už naštěstí nesází na obří nárazníky, bachraté prahy ani rozměrná křídla, nyní jsou v trendu decentní úpravy exteriéru, zatmavená skla, snížené podvozky či kvalitní hudební zástavby.

Nekompromisní policie

Není třeba chodit okolo horké kaše, policisté měli, mají a budou mít na vytuněné vozy vždycky pifku. Ačkoliv se jim auta často líbí, tolerantní nebývají. „Postupují podle zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích,“ připomíná Jana Tomková, mluvčí policie Plzeňského kraje.

Při kontrolách se tedy zaměřují i na to, je-li vůz opatřen schválenými doplňky. Jestli ne, jízdu může policista zakázat. Děje se tak až v okamžiku, kdy z auta visí výfuk, trčí spoilery nebo jsou boční skla zatemněná až příliš. „Nejhorším prohřeškem je montáž dílů vyrobených podomácku, což nemusí znamenat, že jsou vyrobeny na koleně, ale nemají příslušný atest,“ zmiňuje jeden z nejčastějších problémů Jiří Rejmon, předseda Profesní komory STK.

Atest musí být na viditelném místě dílu.

Když záruka odejde

Do jistých trablů se můžete dostat i s automobilem v záruce.

V okamžiku, kdy ladíte za pomoci dílů neschváleným výrobcem, na ni okamžitě ztrácíte nárok. Ještě větší boudu na sebe ušijete když je vůz zakoupen na leasing. Proč? Tuníte bez souhlasu leasingovky,respektive majitele vozu – a ten si konec garance rozhodně nepřeje. Naše rada zní: Na zánovní vůz nebo auto v majetku leasingové společnosti si nechte dodělat takzvaný tovární tuning. Tedy sportovní úpravu, kterou nabízí samotná automobilka.

Velikost ráfků: Musí být schválené

V případě pneumatik zákon jasně říká, že musí být pro každý typ vozidla použity tak, aby jejich konstrukce, provedení, rozměry a huštění odpovídaly podmínkám provozu. Policii tak může při kontrole zajímat největší povolená hmotnost automobilu a rychlost. Rychlostní kategorie pneumatik totiž musí být shodná nebo vyšší. „Pokud dochází ke změnám v rozměrech pneumatik, musí být zapsány v technickém průkazu,“ doplňuje Jiří Rejmon, předseda Profesní komory STK.

Kola se pod vytažené blatníky vejdou jen velice těsně. Pneumatiky musí být pro každý typ vozidla použity tak, aby jejich konstrukce, provedení, rozměry a huštění odpovídaly podmínkám provozu. Pokud máte změnu zapsanou v techničáku, nebudete mít problém s policií ani STK.
Autor: Svět motorů

Světelný park: Neblikat!

Zapomeňte na stroboskopy nebo různá neonová podbarvení. Přestože už se od těchto úprav upouští, najdou se mezi českými tunery jedinci, kteří blikajícímu světelnému arzenálu nadále holdují. Pozor si dejte na různé barvy nebo mračítka – zákon jasně říká, jakou svítivost má přední světlomet mít. Reflektory mohou například blikat jen sanitkám, podvozek nesmí svítit nikomu. Modře a oranžově blikající světla jsou už také jinou kapitolou. O homologaci nemluvě.

Tuningová světla nebývají často homologovaná pro provoz na pozemních komunikacích. Přesto jsou mezi tuzemskými tunery velice oblíbená nejen kvůli vzhledu, ale i andělským kroužkům. Po čase však plastové kryty „zmléční“.
Autor: Svět motorů

Spoilery: Za krásu se platí 

Mohou být. Spolu s ráfky dotvářejí celkový dojem z vozu. V současnosti jsou trendem jen decentní úpravy – malá lízátka pod předním nárazníkem, úzká mračítka, užší nástavce prahů nebo odtrhová hrana na zádi. Jako vždy ale platí, že díly musí mít schválený atest. Ten si může policie při kontrole vyžádat. To samé jistě udělá i pracovník STK. 

Takový nárazník nebude k chodcům ohleduplný. Obludnosti tohoto typu jsou už ale naštěstí minulostí.
Autor: Svět motorů

Výfuk: Za drnčení pokuta 

Zákon považuje za závadu netěsnost, neúplnost nebo zjevný zásah mající vliv na vnější hluk vozu. Hřmotný zvuk tak může být spíše na škodu. 

Tuning a legislativa
Autor: Svět motorů

Registrační značky: Funkční osvětlení musí být 

Na espézetky jsou policisté obzvláště hákliví. Nezajímají je jen známky z STK a emisí, ale i funkční osvětlení a celková čitelnost. Zapomenout byste tak měli na různá zamračení nebo příliš silné žárovky. Důležité také je, aby značka dobře držela. 

Fólie na sklech: Musí komunikovat 

Zatmavení oken ničemu nevadí, pakliže je zachována patřičná propustnost skel. Závadné je zatemnění čelního skla na propustnost nižší než 75 %, v případě bočních předních oken 70 %. Zadní boční skla lze mít absolutně tmavá. Zásadu dobré viditelnosti můžeme demonstrovat na příkladu chodce přecházejícího přes silnici. „Řidič musí mít co nejlepší výhled z vozidla, aby mohl chodce včas zpozorovat a umožnit mu bezpečný přechod. Chodec musí mít navíc možnost očního kontaktu s řidičem, aby mohl rozpoznat, zda je registrován. Oba účastníci tak musí mít zachovanou možnost neverbální komunikace,“ říká Dagmar Jiroušková z tachovské policie. 

Policie využívá k měření propustnosti skel moderní techniku. Detektorem jsou vybavena všechna oddělení dopravní policie.
Autor: Svět motorů

ROZHOVOR S TUNEREM: Kupujte kvalitu!

Dvaadvacetiletý Jan Chodl ze západočeské Plané několik let pečuje o Volkswagen Bora 1.9 TDI. A tuning dělá podle pravidel. 

Honzovu boru pohání osvědčený vznětový čtyřválec 1.9 TDI vyladěný zhruba na 120 kW
Autor: Svět motorů
Co vše už jste na voze upravil? 

Je zde jiná audio zástavba a interiér mám celkově předělaný na vzhled Golfu R32. 

A exteriér? 

Prošel několika úpravami od výměny kol a částí nárazníku přes prahy a světla až po zatmavení oken. Boru jsem předělal na americkou verzi. Bylo potřeba vyměnit zadní světla, prahy, přední a zadní podnárazníky. Dodal jsem také originální xenony. Samozřejmě proběhla výměna kol, nyní mám osmnáctky. 

Jak reagují policisté, když vás zastaví? 

Hlavním bodem zájmu jsou zatmavená okna. Ta moje porušují propustnost o pět procent. Platil jsem dvousetkorunovou pokutu a bylo mi sděleno, že příště bude sankce vyšší. Jinak všechny ostatní doplňky mají atest, na který jsou doklady. 

Jak procházíte na STK? 

Je to oříšek. Každá STK má na tuning jiný pohled, proto je někde projít jednodušší, jinde obtížnější. Mám stanici, kde projdu. Na voze jsou sice dodělávané xenony, ale přesně podle vyhlášky. U nás je to asi nejhorší s ráfky. Za ty se vyhazuje. Většina výrobců dává ke kolům takzvaný typový list, takže není problém zajet na STK a nechat si ověřit, zda kola na autě můžou být a jestli nejsou nebezpečná. Problém není ani se sníženým podvozkem. Má atest a je schválený pro provoz. 

Myslíte při tuningu na bezpečnost? 

Pokaždé. Většinou z finančních důvodů nejde vyměnit vše najednou. Já jsem začal právě od dílů podvozku a brzd. 

Na co by měli dávat tuneři pozor? 

V dnešní době se dá koupit všechno, a hlavně každý se snaží prodat všechno. Na kvalitu se příliš nehledí. Jde o peníze. Ze začátku by měli určitě investovat do technického stavu vozu místo vzhledu. 

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
33 / 2013 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851