Mercedes-Benz A 45 AMG 4Matic: To tu ještě nebylo! | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Mercedes-Benz A 45 AMG 4Matic: To tu ještě nebylo!

Mercedes-Benz A 45 AMG 4Matic

Fotogalerie

18 fotografií

Aby někdo vydoloval z dvoulitrového čtyřválce 360 koní, to svět neviděl. A aby Mercedes vyrobil ikonický hot hatch, jakbysmet!

(více v čísle 35/13)

Nemá cenu spekulovat o tom, jestli je existence A 45 AMG opodstatněná, nebo nakolik můžeme jeho základní cenovku 1 228 484 Kč považovat za přemrštěnou. Mercedes A 45 AMG je fantastické auto! Když už jsme ránu po zániku Clia R. S. považovali za nezhojitelnou, přispěchala Kia s nečekaně účinným utišujícím prostředkem – pro_cee´d GT (viz minulé číslo). Famózní A 45 AMG jizvu definitivně zahladilo. A ještě nás podrbalo pod bradou.

 

Křídlo musí být!
Podle fotografií byste mohli bodykit sady Edition 1 označit minimálně za lehký kýč. Vlastně bychom dokázali souhlasit. Podobné tuningové nástavce většinou působí násilně a nevkusně. U A 45 AMG ale máme pocit, že to přesně takto musí být. Že to ne zcela decentní křídlo není jenom jako, ale že by se bez něj aerodynamika jednoduše neobešla. Obešla. Stejně jako asi každý bychom se i my vlastně celkem obešli bez celé té zpestřující a zostřující sady Edition 1. Vždyť přijde na těžko stravitelných sto devadesát tisíc! A áčko může bez zadního křídla, předního spoileru, speciálních sedaček od Recara, AMG volantu, devatenáctipalcových kol a matných pruhů na karoserii… Ano, A 45 AMG asi může bez všech těchto edičních specialitek být. Ale opravdu to někdo chce? Jste si opravdu stoprocentně jistí, že se auto s výkonem 265 kW bez zadního křídla nevznese? My bychom za to ruku do ohně nedali. Sadu Edition 1 na áčku pro jistotu necháme! Jeden nikdy neví…

 

Opravdu dva litry?

 

Výkon 265 kW je u dvoulitrového čtyřválce absurdní, AMG však nepláclo do vody. Původní přeplňovaný dvoulitr totiž vybavilo prakticky vším, co je aktuálně u AMG na skladě. Tak třeba stěny válců jsou potažené materiálem Nanoslide, nechybí ani kované písty nebo kliková hřídel. A navrch gigadmychadlo twin-scroll s plnícím tlakem 1,8 baru. Začínáte věřit, že A 45 AMG dává opravdu 265 kW?

 

Už když se probouzejí, stojí to za to. Na tomto místě musíme apelovat na všechny budoucí majitele A 45 AMG. Rozhodně si přikupte výfuk AMG Performance za 15 246 Kč! Jedná se o podobnou nezbytnost jako zadní křídlo. Máme silné podezření, že bez prskání, funění a pouštění vší té hrůzy by se A 45 AMG snad ani nerozjelo.

 

Náš kousek naštěstí běsnícím výfukem vybaven byl, takže jsme přesunutím stylového voliče do polohy D a uvolněním brzdového pedálu uvedli vozidlo v pohyb. No, a po sešlápnutí plynu to začalo!

 

Respektive, chvilku potom. Už z technických údajů vnímavý čtenář vyvodí, že obrovské dmychadlo potřebuje trochu času na rozdýchání – nejvyšší točivý moment 450 N.m totiž Mercedes vypsal až u 2250 otáček. Což bychom v poměrech dnešních zážehových turbomotorů mohli nazvat již pásmem minimálně středním. Dvoulitr od AMG opravdu musíte popohnat, aby své do jisté fáze jen tušené schopnosti obnažil.

 

Jakmile ukáže spodničku, jde další odhalování potenciálu doslova tryskem. Akcelerace je v tu chvíli nezřízená, až strašlivá. Během jednoho mžiku se rafička otáčkoměru dotkne šestky, ve výfuku to práskne a dvouspojková převodovka zařadí vyšší stupeň. Změna proběhne rychle. V automatickém i manuálním režimu. V tom druhém musíte ťuknout do pádla včas.

 

Pokud správný moment propásnete, vytočený motor se v pásmu kolem omezovače zdrží déle, než by se řidiči hodilo. V hledání ideálního bodu pomůže mercedes sám, když se na displeji uprostřed rychloměru objeví výzva k přeřazení.

 

Na jisté komplikace můžete narazit i při podřazení, zvláště ze čtyřky na trojku. Rozestup mezi těmito převodovými stupni je totiž dost velký, takže elektronika vás ze čtyřky na trojku často nepustí. Matoucí jsou zejména hodnoty kolem čtyř tisíc, kdy se řidič kolikrát nechá zlákat a zkusí si podřadit. A ono jaksi ne.

 

Častější výskyt kolem šestky na otáčkoměru se logicky promítne do spotřeby kolem patnácti litrů i výš, když však řidič projeví jen trochu snahy, dvoulitr od AMG prokáže překvapivě úsporné sklony. Naprosto standardní jízdní styl znamená spotřebu od osmi do devíti litrů.

 

Nečekaně použitelné

 

Po zkušenosti z A 250 s AMG paketem jsme se A 45 AMG báli používat kdekoliv mimo absolutně hladký asfalt. Naprosto chybný předpoklad! Že je áčko od AMG na dokonalém podkladu nebetyčně neutrální, a tak strašně dlouho vzdoruje jakémukoliv náznaku ztráty adheze, s tím by jeden docela i počítal. Vždyť A 45 AMG dostalo pohon všech čtyř kol s elektrohydraulicky ovládanou lamelovou spojkou.

 

V oblouku navíc pomáhá tzv. Curve Dynamic Assist, který přibrzďuje vnitřní zadní kolo. Ano, zadní! Pro nás rozhodně lepší řešení než podobná aplikace vepředu.

 

Takže nesmírnou přilnavost na uhlazeném povrchu lze předpokládat. Mercedes A 45 AMG však perfektně drží i tam, kde by vlastně ani neměl. Tedy na rozbitém podloží. Najedete do oblouku, který uprostřed skrývá různá zvlnění, nerovnosti, rozpadlou krajnici… A podvědomě se chystáte na podvozkové úskoky, cukání stabilizace a jiné nepřístojnosti, připomínající A 250 testované na konci minulého roku. Se zaťatými zuby svíráte volant a Mercedes A 45 AMG nedělá vůbec nic. Jednoduše se drží stopy, ať už cestou na díru natrefí, nebo ne. Jakoby u AMG od začátku mysleli na českého řidiče.

 

A vlastně i na jeho záda. Mercedes A 45 AMG je samozřejmě velmi tvrdý, ale ne vyloženě nepřátelsky. Celkově enormně tuhé auto není na nerovnostech nervózní jako třeba Mégane R. S. s cupovým podvozkem, tlumiče neposílají do karoserie tupé rány, následky díry se cestou k dorazům někam ztratí a auto jenom tak nenápadně nadskočí. Ve výsledku pak můžete jet tryskem i na mimořádně poničené městské dlažbě, aniž byste měli pocit, že áčku škodíte. Naopak. To se dokonale sžije i s tímto povrchem – profil silnice sice kopíruje, ale neposkakuje. Řidiče jen dokonale informuje o tom, na jaké silnici se pohybuje a kde která kostka chybí. Tlumiče však kola drží a od povrchu je nepustí. Blaho!

 

Bezkonkurenční

 

Vlastně doslova. Jedničkové emko už na stránkách českého BMW nenajdete, Audi zatím dokáže nabídnout jen model S3. Na opravdu konkurenční RS3 zatím nedošlo.

 

Jak jsme řekli na začátku, cenu a smysl Mercedesu A 45 AMG odmítáme řešit. My jsme nesmírně rádi, že takové auto vůbec vzniklo!

 

Technické údaje

MOTOR A PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ
Přeplňovaný zážehový čtyřválec. Rozvod DOHC, 4 ventily na válec. Pohon všech kol. Sedmistupňová automatická převodovka. Zdvihový objem 1991 cm3. Výkon 265 kW při 6000 ot./min, točivý moment 450 N.m při 2250-5000 ot./min. Nejvyšší rychlost 250 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h 4,6 s. Spotřeba město/mimo město 8,8/5,8 l/100 km. Emise CO2 161 g/km
Kombinovaná spotřeba 6,9 l/100 km
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Rozvor náprav 2699 mm. Délka x šířka x výška 4359 x 1780 x 1417 mm. Provozní/užitečná hmotnost 1630/495 kg. Objem palivové nádrže 56 l. Pneu a kola 235/35 R19. Objem kufru 341 l/1157 l
ZÁRUKY A CENY
Celková záruka 2 roky, 30 let na neprorezivění karoserie. Cena testovaného provedení 1 605 213 Kč (sada Edition 1: 186 916 Kč, červené pásy 9148 Kč, výfuk AMG Performance 15 246 Kč, ambientní osvětlení 8843 Kč, aktivní parkovací asistent 20 582 Kč, dvouzónová klimatizace 15 551 Kč, navigace 83 853 Kč, …).
Základní cena 1 228 464 Kč
KONKURENTI
Audi S3 Sportback 2.0 TFSI/221 kW 1 067 900 Kč
TESTOVALI JSME
A 180 CDI SM 08/13
A 250 SM 42/12
HODNOCENÍ
+ Neskutečná dynamika
+ Perfektně naladěný podvozek
+ Efektní vzhled
+ Přijatelná spotřeba
- V některých režimech pomalejší převodovka

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
35 / 2013 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851