Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI EcoFuel: Důvod k zamyšlení
Provoz na levný zemní plyn CNG dává v případě Volkswagenu Passat zdá se
smysl: přestavba z výroby, žádná prostorová omezení a méně než poloviční náklady…
Motory upravené pro spalování CNG Volkswagen EcoFuel. Pryč kdy se plynu přizpůsobovaly staré atmosférické jednotky – aktuální generace sází na dvojitě přeplňovaný čtyřválec 1.4 kombinující kompresor a turbodmychadlo.
Ani sebelepší dodatečná přestavba se nevyrovná když si CNG vyberete a máte tak zajištěnou řadu výhod: hnací řetězec vyvinutý speciálně pro provoz na CNG, nádrže na plyn zabudované pod podlahu tak, že neomezují zavazadlový prostor, palubní počítač zohledňující obě paliva a v neposlední řadě plnou záruku bez jakýchkoli diskuzí.
CNG navenek prozrazuje jen nálepka na okně, nekouká ani plnicí ventil nádrží na 21 kg CNG, který se vměstnal pod jedno víčko vedle hrdla benzinové nádrže. Ta má objem zmenšený na 31 litrů a počítá se s ní jako s rezervou pro dojezd k plničce CNG – to je totiž primárním palivem. Řidič nemá možnost do systému zasahovat, vůz si vše řídí sám – startuje na benzin, pak přepne na CNG, a když plyn dojde, přehodí nepozorovaně výhybku zase na natural.
K jízdě na benzin ostatně není valný důvod. Zatímco na CNG jsme ujeli kilometr za pěkných 1,37 Kč (spotřeba 5,5 kg/100 km, průměrná cena 24,92 Kč/kg CNG), při provozu na benzin žádal motor devět litrů, což při ceně naturalu 36,61 Kč za litr znamená 3,29 Kč/km. S plynem jsme tak jezdili o dvě koruny na kilometr levněji. Investice do verze CNG, která je proti běžnému 1.4 TSI o 56 000 Kč dražší, by se tak vrátila už po 30 000 km.
Podobnou úvahu jsme udělali i ve srovnání s dieselem 2.0 TDI, který vyjde ve stejné výbavě o 34 000 Kč po 45 000 km je pořád příznivá.
Po stránce komfortu není plynovému passatu co vytknout. Tovární instalace pohonu uživatele ani v nejmenším neomezuje, chválíme začlenění CNG i do palubních přístrojů. Místo teploměru chladicí kapaliny najdeme ukazatel stavu CNG v nádrži, palubní počítač hlásí dojezd na plyn a benzin zvlášť, ale i celkový akční radius. Displej po natankování a naplnění hlásil 760 km, ve skutečnosti jsme ujeli 680 km, z toho 325 na CNG.
Mezi negativa plynového pohonu můžeme počítat línější projev. Zatímco po městě má odpich, v dálničních stoupáních nebo při předjíždění je horší pružnost zřetelná. Nejde o nic dramatického, rozdíl proti ryze benzinovému motoru 1.4 TSI je ale znát. V této souvislosti se sluší připomenout, že passat používá ještě starší generaci agregátů než trio golf/leon/octavia, jejichž té-es- -íčka jedou ještě lépe a úsporněji.
Současná situace zkrátka nahrává plynovým autům do karet. Ceny benzinu a nafty rostou, zatímco CNG je podle nařízení Evropské unie daňově zvýhodňováno coby alternativní palivo. Nezbývá než pro Passat EcoFuel zvednout palec nahoru, protože pozitiva převažují. Síť stanic je zatím stále řídká, ale začíná se blýskat na lepší časy a benzinová rezerva je u passatu dostatečná.
Technické údaje
MOTOR A PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ