Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI EcoFuel: Důvod k zamyšlení | SvetMotoru.cz
Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI EcoFuel: Důvod k zamyšlení

Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI EcoFuel

Fotogalerie

16 fotografií

Provoz na levný zemní plyn CNG dává v případě Volkswagenu Passat zdá se
smysl: přestavba z výroby, žádná prostorová omezení a méně než poloviční náklady…

(více v čísle 36/13)

Motory upravené pro spalování CNG Volkswagen EcoFuel. Pryč kdy se plynu přizpůsobovaly staré atmosférické jednotky – aktuální generace sází na dvojitě přeplňovaný čtyřválec 1.4 kombinující kompresor a turbodmychadlo.

Ani sebelepší dodatečná přestavba se nevyrovná když si CNG vyberete a máte tak zajištěnou řadu výhod: hnací řetězec vyvinutý speciálně pro provoz na CNG, nádrže na plyn zabudované pod podlahu tak, že neomezují zavazadlový prostor, palubní počítač zohledňující obě paliva a v neposlední řadě plnou záruku bez jakýchkoli diskuzí. 

CNG navenek prozrazuje jen nálepka na okně, nekouká ani plnicí ventil nádrží na 21 kg CNG, který se vměstnal pod jedno víčko vedle hrdla benzinové nádrže. Ta má objem zmenšený na 31 litrů a počítá se s ní jako s rezervou pro dojezd k plničce CNG – to je totiž primárním palivem. Řidič nemá možnost do systému zasahovat, vůz si vše řídí sám – startuje na benzin, pak přepne na CNG, a když plyn dojde, přehodí nepozorovaně výhybku zase na natural. 

K jízdě na benzin ostatně není valný důvod. Zatímco na CNG jsme ujeli kilometr za pěkných 1,37 Kč (spotřeba 5,5 kg/100 km, průměrná cena 24,92 Kč/kg CNG), při provozu na benzin žádal motor devět litrů, což při ceně naturalu 36,61 Kč za litr znamená 3,29 Kč/km. S plynem jsme tak jezdili o dvě koruny na kilometr levněji. Investice do verze CNG, která je proti běžnému 1.4 TSI o 56 000 Kč dražší, by se tak vrátila už po 30 000 km. 

Podobnou úvahu jsme udělali i ve srovnání s dieselem 2.0 TDI, který vyjde ve stejné výbavě o 34 000 Kč po 45 000 km je pořád příznivá. 

Po stránce komfortu není plynovému passatu co vytknout. Tovární instalace pohonu uživatele ani v nejmenším neomezuje, chválíme začlenění CNG i do palubních přístrojů. Místo teploměru chladicí kapaliny najdeme ukazatel stavu CNG v nádrži, palubní počítač hlásí dojezd na plyn a benzin zvlášť, ale i celkový akční radius. Displej po natankování a naplnění hlásil 760 km, ve skutečnosti jsme ujeli 680 km, z toho 325 na CNG. 

Mezi negativa plynového pohonu můžeme počítat línější projev. Zatímco po městě má odpich, v dálničních stoupáních nebo při předjíždění je horší pružnost zřetelná. Nejde o nic dramatického, rozdíl proti ryze benzinovému motoru 1.4 TSI je ale znát. V této souvislosti se sluší připomenout, že passat používá ještě starší generaci agregátů než trio golf/leon/octavia, jejichž té-es- -íčka jedou ještě lépe a úsporněji. 

Současná situace zkrátka nahrává plynovým autům do karet. Ceny benzinu a nafty rostou, zatímco CNG je podle nařízení Evropské unie daňově zvýhodňováno coby alternativní palivo. Nezbývá než pro Passat EcoFuel zvednout palec nahoru, protože pozitiva převažují. Síť stanic je zatím stále řídká, ale začíná se blýskat na lepší časy a benzinová rezerva je u passatu dostatečná.

Technické údaje

MOTOR A PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ

Zážehový čtyřválec přeplňovaný kombinací kompresoru a turbodmychadla. Zdvihový objem 1390 cm3. Rozvod DOHC, 4 ventily na válec. Výkon 110 kW
při 5500 ot./min, točivý moment 220 N.m při 1500-4500 ot./min. Pohon předních kol. Sedmistupňová samočinná dvouspojková převodovka. Nejvyšší
rychlost 214 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h 9,8 s. Emise CO2 119 g/km. Spotřeba CNG město/mimo město 5,8/3,5 kg/100 km.
Kombinovaná spotřeba CNG 4,3 kg/100 km
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Rozvor náprav 2712 mm. Délka x šířka x výška 4769 x 1820 x 1470 mm. Provozní/užitečná hmotnost 1619/596 kg. Objem nádrží na CNG 21 kg, benzinová nádrž 31 l. Litá kola s pneumatikami 235/45 R17.
Objem kufru 485 l
ZÁRUKY A CENY
Celková záruka 2 roky, 3 roky na lak, 12 let na neprorezavění karoserie. Cena testovaného provedení 985 101 Kč (výbava Highline 868 900 Kč + rozsáhlý akční paket Business XXL Plus za 80 000 Kč zahrnující například bi-xenonové světlomety, automatickou klimatizaci, tempomat, bezklíčkové odemykání a startování, parkovací kameru…, metalíza 16 500 Kč, ztmavená okna 9600 Kč, prodloužená záruka 4 roky/80 000 km 12 700 Kč).
Základní cena 818 900 Kč
KONKURENTI
Opel Zafira Classic 1.6T/110 kW 479 900 Kč*
Opel Zafira Tourer 1.4T/103 kW LPG 500 900 Kč*
Mercedes-Benz B 200 NGT/115 kW 707 850 Kč
Mercedes-Benz E 200 NGT/115 kW 1 160 390 Kč
VW Touran 1.4 TSI EcoFuel/110 kW 549 900 Kč
* Akční cena
HODNOCENÍ
+ Nízká spotřeba CNG
+ Tovární přestavba na CNG neomezuje užitnou hodnotu
+ Prostorný interiér i kufr
+ Cestovní komfort
- Horší pružnost motoru na CNG
- Vyšší spotřeba na benzin
- Cukání převodovky DSG při pomalých manévrech

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
36 / 2013Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851