Škoda Rapid Spaceback: V novém rybníce | SvetMotoru.cz
Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

13. 9. 2013

Škoda Rapid Spaceback: V novém rybníce

Škoda Rapid Spaceback

Fotogalerie

17 fotografií

Ještě před světovou premiérou jsme měli exkluzivní možnost se blíže seznámit se škodováckou novinkou Rapidem Spaceback.

Mladoboleslavská automobilka poprvé oficiálně zamířila do prestižního segmentu hatchbacků nižší střední třídy, protože octavia se prodávala jen se splývavou zádí nebo jako kombi. Nepůjde však proti značkám koncernu Volkswagen, ale zaměří se na zbylou konkurenci. Proto není novinka postavena na stejné platformě jako například VW Golf nebo Seat Leon, ale vychází z rapidu – celým jménem tedy Škoda Rapid Spaceback. A my jsme měli možnost se s touto novinkou seznámit blíže, spolu s několika dalšími významnými evropskými novináři – tedy ještě před jejím frankfurtským odhalením.

Praktické vlastnosti zachovány

První fotky jsme zveřejnili v čísle 30, ale Škoda jich vypustila málo a také na informace byla více než skoupá. Jenže nyní jsme se dozvěděli mnohem víc. Základ novinky tvoří liftback rapid. Škodovka zkrátila jeho záď o 179 mm, takže nový spaceback je dlouhý 4304 mm, čímž se pohybuje někde uprostřed segmentu, ale šířkou 1706 mm na průměr nižší střední třídy značně ztrácí. Uvnitř tento defi cit určitě poznáte, jinak jsme ale byli s prostorem spokojení. Pochvalovali jsme si hlavně místo na zadních sedadlech – rozvor 2602 mm zůstal zachován i u Spacebacku. Novince prospěla také rovnější střecha, která se příznivě odrazila na místě nad hlavou. Proti původnímu rapidu s pozvolna klesající střechou získal v tomto směru spaceback pár centimetrů k dobru. Vyšší jsou i dveře, takže se dozadu lépe nastupuje. A za zadními sedadly zůstalo i přes zkrácení karoserie místo pro kufr o objemu 415 litrů – počítáno bez rezervy. A to je velmi příznivá hodnota, převyšující řadu konkurentů v segmentu. Praktičnost tak škodovka neztratila. Sklopením opěradel lze kufr navíc zvětšit na 1380 litrů. Novinku v řadě Rapid představuje dvojitá podlaha.

Novinka s označením Spaceback se nám líbí určitě víc než liftback
Novinka s označením Spaceback se nám líbí určitě víc než liftback
Autor: Svět motorů

Doladění výrazu

Ale nejen praktické vlastnosti nás na spacebacku zaujaly. Také styl, s jakým se designéři popasovali s úpravou karoserie, je více než zdařilý. Jednoduchý rukopis vyzařuje i z poslední novinky Škody, vždyť přední část je až po prostřední sloupky stejná s původním rapidem. Potom je ale všechno jinak, což je vidět hlavně zboku. Střecha se láme až nad zadními koly a prosklení tuto linii následuje. Pro škodovku netradiční novinku představuje velké okno v zadním sloupku, který je proto velmi úzký. A výsledek? Jednolitá prosklená plocha odlehčuje výraz celého vozu, vytváří dojem prostornosti a světlosti, krátký zadní převis zase dodává dostatek dynamiky, který u staticky představených aut podpořila i nová 17palcová litá kola. Zezadu jde o typickou škodovku posledních let s trojúhelníkovým prolisem u značky a zadními světly seskupenými do písmene C. Ale jen u běžné verze. Škodovka totiž představila i provedení se zadním sklem protaženým až k lemu nad značkou, které bude k dispozici jen s prosklenou střechou a černým spoilerem v paketu Style Plus. Na konzervativní firmu je to doslova „úlet“, kterým značka jasně dává najevo, že chce oslovit mladší zákazníky. Na živo je tahle verze hodně atraktivní. Novinku představuje možnost osazení světel xenonovými výbojkami a časem bychom se mohli dočkat i LED diod pro denní svícení.

Zadním partiím nechybí typické rysy posledních škodovek. Zlom kolem značky a svítilny ve tvaru písmene C.
Zadním partiím nechybí typické rysy posledních škodovek. Zlom kolem značky a svítilny ve tvaru písmene C.
Autor: Svět motorů

Ale změny proběhly také v interiéru. Tříramenný volant převzatý z octavie působí sportovněji a v případě multimediálního ovládání má nyní tlačítka na obou stranách – jsou přehlednější a lépe se s nimi manipuluje. Na palubní desce může být dekorační lišta v několika provedeních a tento dekor je poté i na volantu. Z dvoubarevného interiéru se stříbrnou lištou jsme měli mnohem hodnotnější pocit, než tomu bylo kdysi u rapidu. A stačilo tak málo! Spaceback může mít také nové potahové látky a konečně i elektrické ovládání zadních oken z místa řidiče. Výše popsané změny se týkají i liftbacku.

Pro lepší jízdu

Z technického hlediska je spaceback jakousi evolucí původního rapidu. Konstruktéři se do něj snažili zakomponovat nové elektromechanické řízení E-EPS a zcela nově nastavili podvozek. Jízdní vlastnosti jsme zkoušeli jižně od Mnichova, ale jen s doprovodem zástupců Škody Auto. Na limitní situace, kde by se projevil rozdíl v zadním převisu a jiném rozložení hmotnosti obou karosářských verzí tak nedošlo. Zjistili jsme ale, že podvozek je i na 16palcových kolech mnohem komfortnější, než co si pamatujeme z rapidu. Řízení je citlivé a vůz okamžitě reaguje na natočení volantu, který se lehce vrací do nulové polohy – tedy do přímého směru. Podle prvního krátkého svezení udělal v tomto směru spaceback výrazný pokrok. Zejména benzinové verze jezdí pěkně. Paleta motorů přitom kopíruje agregáty, které můžete dostat v liftbacku rapid.

Škoda Rapid Spaceback
Škoda Rapid Spaceback
Autor: Svět motorů

My jsme ale vyzkoušeli i jednu žhavou novinku – slabší turbodiesel 1.6 TDI s výkonem 66 kW a také se sedmistupňovým automatem DSG. Nejtěžší konfi gurace s provozní hmotností 1280 kg už není tolik hravá. Zatížení na přední nápravu je výraznější a řízení už není tak svěží. Ale jinak si tato motorizace s vozem poradila naprosto s přehledem. Zrychlení je dostačující a kdo nechce automat, bude mít možnost zvolit pětistupňovou manuální převodovku. Od této verze bude odvozeno i nejúspornější provedení GreenLine, které bude mít díky aerodynamickým úpravám, systému stop-start, 15palcovým pneumatikám s nízkým valivým odporem a speciálním poklicím spotřebu jen 3,8 l nafty na 100 km.

Slušně nakročeno

Během prvního krátkého setkání na nás nová Škoda Rapid Spaceback udělala slušný dojem. Působí kompaktně a vyváženě, jednoduché křivky mají zaděláno na nesmrtelnost, potěšila nás velikost kabiny, která díky osvěžujícím prvkům vypadá mnohem hodnotněji, i objem kufru a příjemné byly i komfortní jízdní vlastnosti. Ceny nového Rapidu Spaceback by měla Škoda oznámit v září na frankfurtském autosalonu. První vozy by si zákazníci měli přebrat začátkem října. Podle předpokladů mladoboleslavské automobilky bude na českém trhu podíl kratší verze padesátiprocentní.

Novinka verze spaceback – dvojitá podlaha.
Novinka verze spaceback – dvojitá podlaha.
Autor: Svět motorů

 

Tři otázky pro šéfdesignéra Škody Auto Jozefa Kabaně
Jozef Kabaň

Co bylo složitější, vytvořit úplně nový rapid, nebo z něj udělat spaceback? Pracovali jste na obou verzích současně?

Rapid pro nás znamenal obrovskou výzvu, protože jsme vedli dlouhé filozofické debaty nad tím, jaké požadavky má tento model plnit. Neměl žádného předchůdce, a proto jsme si v jeho případě kladli otázku, zda má smysl. Takže složitější byl určitě první rapid, i když něco předělávat nebo napojovat je také komplikované, protože už máte základ daný. Ale na druhou stranu, Rapid je tak čistě navržený, že to napojení bylo skoro bezproblémové. Pro nás bylo rozhodující, o kolik se má karoserie zkrátit.

Nová fabie by měla být větší a prostornější. Nebude to pro spaceback příliš blízký soupeř? Nebudou si navzájem konkurovat?

Kdepak. Každé z těchto aut má svoji roli. Rapid má být konzervativnější a na první pohled říká, že je solidní a odvede pořádný kus práce. Má oslovit zákazníky vyznávající dlouhotrvající hodnoty. Nová fabie by měla více provokovat, u ní jsme dostali mnohem volnější ruce. My už ji máme hotovou a mohu vás ubezpečit, že její odvážností budete překvapeni.

Přišli jste se zajímavým prvkem, oknem v zadním sloupku. Žádný jiný model kromě kombíků ho nemá, ani neměl. Co vás k tomu vedlo?

Pro okna v zadním sloupku jsme se rozhodli ze dvou důvodů. Tím prvním je zvětšení prosklené plochy, což zvenku odlehčuje výraz vozu a říká zákazníkovi, že nabízí vzdušný interiér. Při délce zadního převisu by plný sloupek nevypadal hezky. A druhým důvodem je bezpečnost, protože díky tomuto okénku je z vozu lepší výhled.

 

Tři otázky pro vedoucího vývoje podvozku a agregátu Škody Auto Martina Hrdličku

Martin Hrdlička
Jaké výhody má nové elektromechanické řízení?

Díky relativně nízkému zatížení přední nápravy rapidu jsme si mohli dovolit dát posilovač s elektromotorem a šnekovou převodovkou přímo na sloupek řízení. Řízení je jednodušší a lehčí. Podle zatížení předních kol používáme dvě velikosti elektromotoru, takže úspora hmotnosti je až 3 kila. Nové řízení umožňuje řadu dalších fíglů, které předchozí elektrohydraulické neumělo. Díky takzvané aktivní nule se volant vrací do středové polohy, takže na dálnici výborně drží přímý směr. Softwarově u něj lze navíc nastavit vyhlazení rázů kol do řízení, čímž se zvyšuje komfort jízdy.

Museli jste kvůli novému řízení na konstrukci vozu něco měnit?

Automobil je citlivá věc, takže když se sáhlo na řízení, museli jsme přepracovat i některé další komponenty. Abychom vytvořili místo kolem sloupku řízení, kam jsme umístili elektromotor, museli jsme předělat pedálovou skupinu. A to samozřejmě tak, abychom splnili nárazové testy. Také jsme museli upravit nastavení elektronické stabilizace, protože nové řízení dává do řídicí jednotky odlišné signály.

Spaceback je kratší, a tak má určitě jiné rozložení hmotnosti. Uzpůsobili jste tomu například nastavení tlumičů?

U odpružení jsme chtěli hlavně zvýšit komfort jízdy, protože po uvedení rapidu jsme měli signály, že je to jedna z oblastí, na které je potřeba zapracovat. Vnitřní ventilové skupiny tlumičů jsou nyní zcela nové a spaceback by měl být na drobných nerovnostech daleko kulatější, zaoblenější. Měl by nabízet víc komfortu.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
36 / 2013Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851