Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

19. 9. 2013
Martin Machala

Škoda Octavia Combi RS: Rozumně rychle

Škoda Octavia Combi RS

Nová Octavia RS má být v prvé řadě tou vrchovatou měrou praktickou octavií a až potom autem s mírně sportovním nádechem. Potvrdíme tento předpoklad?

Er-esem třetí generace jsme se poprvé svezli v anglickém Goodwoodu, kde nám mix denní použitelnosti a adrenalinové příchutě přišel vyvážený.

Rozumně rychle 1 Budíky jsou jako vždy dokonale čitelné, 2 přístrojová deska se od ostatních trojkových octavií prakticky neliší. 3 Na tříramenném volantu najdeme logo RS. Nyní však nastala konfrontace s českými, daleko tvrdšími poměry. A tady se teprve ukáže, jaká tvář je pro novou Škodu Octavia RS nejcharakterističtější.

K prvnímu testu jsme vybrali provedení Combi s přeplňovaným zážehovým dvoulitrem a manuální převodovkou. Pro českého zákazníka prý jedna z nejatraktivnějších kombinací.

První kontakt

Pokud by byl někdo natolik povrchní a soudil Octavii RS jen podle designu, pravděpodobně by došel k názoru, že sportovní je tento model jen v náznaku. S ostatními trojkovými octaviemi je RS snadno zaměnitelné – ostřejší přední nárazník, vzadu dvě pořádné koncovky výfuku a podlouhlá odrazka na nárazníku, to by mohlo klidně odkazovat na pouhý sportovní paket.

V interiéru je zásah ještě méně patrný. Zde se provedení RS identifikuje prakticky jen prostřednictvím označení na volantu a řadičce. Nebýt výborných sedaček s výrazným logem, těžko by se bylo uvnitř čeho chytit.

RS to však je. A přesně takové, jaké Škodovka chce. Velmi decentní, až nenápadné. Hlavně nerušit původní vysoce účelné a praktické linie. Vždyť jsme si už řekli, že octavia má v prvé řadě zůstat octavií. S prostorným interiérem, kufrem o objemu 610 litrů, síťovým programem, cargo elementy apod.

Druhý kontakt

Možná je ale všechno trochu jinak. Možná Škodovka design RS mírnila hlavně kvůli tomu, aby byl kontrast mezi vzhledem a jízdními výkony o to působivější.

Pak totiž nastartujete motor, a když rovnou přepnete do sportovního módu, budete hodně překvapeni, co se to z výfuku line za zvuk. Z výfuku tedy ne, o dramatické ozvučení se stará tzv. Performance Sound Generator. To on zajistí, že ve vyšších otáčkách přeplňovaný dvoulitr zní jako… Vlastně těžko říct jako co. Zvuk je to každopádně velmi hutný, naprosto nepřeslechnutelný a upřímně řečeno lehce vyumělkovaný. Možná byste mohli prostřednictvím zesilovače udělat krátkodobý dojem na nějaké děvče. Po chvilce si však spíš začne stěžovat na bolest hlavy a bude se dožadovat vypnutí systému. My považujeme snahu o sportovní sound za přehnanou a ne zcela vkusnou.

On je totiž projev motoru dostatečně výrazný i bez zvukového doprovodu. Když se naplno projeví všech 350 N.m, je to sám o sobě docela silný zážitek. Dynamika a hlavně ochota zrychlovat skoro kdykoliv dá písmenům RS konečný a jednoznačný smysl. Jakmile v rychlostech kolem stovky šlápnete na plyn, přeplňovaný dvoulitr zatáhne bleskově, a hlavně opravdu velmi znatelně. Okamžitá reakce na plyn a všudypřítomné výrazně nadprůměrné pružné zrychlení dělají z Octavie RS objektivně velice rychlé auto. A ani nemusíte obtěžovat sebe a posádku uřvaným sportovním módem, i v normálním režimu se čtyřválec projevuje nadmíru vehementně.

Jízda s dvoulitrem TSI o výkonu 162 kW však dokáže být také úžasně pohodová a uživatelsky neskutečně přívětivá. Klidně už kolem padesátky můžete zařadit šestku a pak stačí šlapat na plynový pedál.

Při takové klidné jízdě pak celkem snadno donutíte spotřebu padnout k sedmi litrům. RS tempo průměr rychle dostává přes desítku.

Příliš těsný kontakt?

Na anglických cestách jsme byli s komfortem podvozku v zásadě spokojeni. V českých podmínkách nám však přišlo, že by poměr sportovní/komfortní měl více stranit pohodlí.

Reakce příplatkových osmnáctipalcových ráfků je totiž na nerovnostech docela znatelná. Chápeme, že na sportovnější verzi si bude každý druhý přát pořádná kola, ale v případě Octavie Combi RS doporučujeme zůstat u základních sedmnáctek. Větší rozměr už znamená kompromis, který základnímu poslání octavie jako praktického rodinného vozu úplně neodpovídá.

Svezení odpovídající písmenkům RS však naprosto sedí. Samozřejmě bychom mohli po večerech diskutovat o elektronickém „diferenciálu“ aneb přibrzďování vnitřního předního kola v zatáčkách. Při snaze o opravdu hraniční rychlý průjezd táhlejším obloukem se může stát, že vám brzdící přední kolo nepřijde tak úplně vhod. Devětadevadesát procent řidičů si ale ničeho podobného nevšimne a spíš bude zdůrazňovat úžasnou ochotu Octavie RS zatáčet. Třeba na kruhovém objezdu budete dlouho hledat rychlost, při které by se dalo mluvit o náznaku ztráty adheze. Přední kola drží až zázračně. V tu chvíli máte pocit, že nájezdovou rychlost můžete zvyšovat do omrzení.

Přirozeně nemůžete. Od octavie je však hezké, že limitní bod nepřichází naráz a nečekaně. Že by se už něco mohlo dít, naznačí nejdřív klasický zvukový projev od předních pneumatik. A pak, když si řidič nedá říct, zjeví se odněkud stabilizace. Její práce je však velice umírněná, řidiče nemá tendenci pranýřovat. Dobře nastavené ESC se nám velmi zamlouvalo už ve standardní octavii, ve sportovní je činnost stabilizace ještě více potlačená. Ale nebojte se, stále je tu! Jenom se musíte hodně snažit, abyste ESC probudili. Octavia RS vydrží hodně drsný styl, aniž by se stabilizace obtěžovala.

Na mokru je už dobré uvědomit si, kolik newtonmetrů může dvoulitr odeslat vstříc přední nápravě. Ano, je jich přesně 350. To se pak kola za snížené adheze hodně rychle protočí.

Opravdu proměnný převod?

Řazení vyřešíme rychle a jednoduše – velmi přesné, krátké dráhy, perfektní.

U řízení se však zastavíme. Musíme si totiž objasnit termín „proměnný převod řízení“. Co si pod tímto představit? Na rozdíl od podobně znějícího označení pro řízení v nejrůznějších modelech BMW používá Škodovka čistě mechanický systém. Na hřebenu řízení je převodka s nestejně poskládanými zuby – v krajních polohách tedy s volantem točíte méně než kolem středové osy. Výborná věc pro rychlou projížďku zatáčkovitého úseku. S volantem tak nemusíte zběsile ručkovat ze strany na stranu.

Takové charakteristice je přizpůsobeno i nastavení elektrického posilovače řízení, který je kolem středu méně aktivní. S větším natočením volantu však jeho pomoc roste, abyste se při parkování nemuseli dřít.

Mezi elektrickými posilovači se jednoznačně jedná o jeden z vůbec nejlépe nastavených systémů, tady má koncern VW tradičně velice silnou pozici. Řidiči se v Octavii RS opravdu dostává pocitu, že přední kola skutečně řídí. Hydraulické posilovače sice bývaly ještě bezprostřednější, novota v Octavii RS však minimálně obstojí.

Výborná cena!

Jedna věc je jistá stoprocentně – Škoda Octavia RS třetí generace se prodává za velmi zajímavé peníze! Testovaný kombík s dvoulitrovým zážehovým turbem a manuální převodovkou přijde na 654 900 Kč. Octavia Combi s motorem 1.8 TSI/132 kW sice stojí 546 900 Kč, to však mluvíme o verzi Ambition, která se výbavou s er-esem absolutně nemůže rovnat. Zdaleka nestíhá ani vyšší stupeň Elegance, a ten se už dotýká šesti set tisíc… A když se budete snažit výbavu dorovnávat, vyjde vám, že Octavia Combi RS je vlastně výhodnou nabídkou!

 

Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!

Předplatné

Objednejte si roční předplatné Světa motorů včetně speciálů a získáte ZAHARDNÍ GRIL AVENBERG!

Výhody předplatného:

  • Roční předplatné jen za cenu 1170 Kč
  • Ušetříte 186 Kč
  • Přístup do elektronického archivu časopisu
  • Časopis přímo do vaší schránky
Objednat
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851