Volkswagen Golf 2.0 TDI 4Motion Highline: Sport na čtyři
Křížovkáři už tuší, o co se jedná. Jak ale funguje Volkswagen Golf s pohonem všech kol?
(více v čísle 39/13)Pohon všech kol v golfu? Tuhle možnost nabízí Volkswagen už od roku 1986. Do aktuální, sedmé generace dorazila s mírným zpožděním po předokolkách. A my už jsme ji stihli vyzkoušet.
Sáhli jsme rovnou po silnějším z dvojice motorů – dvoulitrovém TDI s výkonem 110 kilowattů. V nabídce je také šestnáctistovka se 77 kW. U Volkswagenu by nám za testovací vůz bez příplatků naúčtovali 596 900 Kč – tedy o šedesát tisíc víc než v případě předokolky.
Za volantem by přitom řidiče ani nenapadlo, že jede v autě s pohonem všech kol. Někdo by si mohl všimnout o třicet litrů menšího zavazadelníku, do nádrže se naopak vejde o pět litrů nafty víc. Jinak ale o pohonu 4Motion nebudete ani vědět. Zadek se při prokluzu předních kol připojuje bleskově, a hlavně naprosto neznatelně. Žádné cuknutí, ale přirozený záběr všech kol. Řídicí jednotka navíc umí sepnout mezinápravovou spojku Haldex páté generace s předstihem, pokud jí signály od ESP naznačí riziko smyku – třeba při dynamickém průjezdu zatáčkou. Díky pohonu všech kol je stabilita golfu v takové situaci až absurdní.
Přestože je nový 4Motion lehčí než předchůdce, zůstává o 95 kg těžší než verze s pohonem přední nápravy. Ale nebojte se, spotřeba se drží mezi pěti a šesti litry. Ani dynamika se zásadně nezměnila – spíš ležérní, ale dostatečná. Čtyřkolka bojuje proti vyšší hmotnosti zkrácenými převody. Snad jen motor o sobě dává vědět o trochu víc, než jsme si zvykli u tichoučkých TSI.
A vyplatí se tedy připlácet za pohon všech kol? Jak už jsme napsali mockrát: pokud jej nepotřebujete, nepřiplácejte. Když ale bydlíte třeba na horách a hodil by se vám kompakt s dieselem a pohonem všech kol, právě tady budete na správné adrese. Konkurentů je jako šafránu, navíc za výrazně vyšší ceny.