Škoda Rapid Spaceback: Backspace. Znovu a lépe | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

7. 10. 2013

Škoda Rapid Spaceback: Backspace. Znovu a lépe

Škoda Rapid Spaceback

Fotogalerie

12 fotografií

Asi není náhodou, že nová škodovka se jmenuje podobně jako tlačítko na klávesnici, kterým se dá něco smazat a opravit. Spaceback funguje vážně líp.

(více v čísle 40/13)

Při prvním seznámení loni na jaře ve Vídni jsme Škodě Rapid zatleskali. Zaujala nás vrcholnou praktičností vyjádřenou mimořádně příznivým poměrem ceny a prostoru měřeného v litrech. Podrobné testy na domácí půdě ale odhalily, že i dobré nápady mají slabá místa. Nespokojenost s komfortem odpružení a duněním karoserie na krátkých nerovnostech měla přímého viníka v nejzákladnějším konstrukčním návrhu: stabilita zajištěná tvrdým pérováním volala po tuhé karoserii, ale právě liftback s dlouhými pátými dveřmi jí poskytoval nejméně. Proto nemohl rázy od podvozku zadržet a masíroval jimi posádku.

Z tohoto bludného kruhu obecně vedou ven jen dvě cesty: měkčí pérování nebo menší víko kufru. Jednu podobu známe z Číny, kde se delší verze rapidu prodává jako sedan. Druhá teď přijíždí k nám. Tvarem karoserie připomíná jakési polokombi ve stylu někdejší Mazdy 323 F a zavazadlům nechává o 135 litrů méně místa. V dadaistickém rozporu s tím ji pojmenovali anglickým novotvarem Spaceback, který odkazuje na prostor. Odtud slovní hříčka v titulku – v Boleslavi jako by zmáčkli tlačítko pro smazání přehnaných požadavků. Liftback s 550 litry je v této třídě zajímavou, ale přece jen okrajovou alternativou. Teprve s novou verzí rapid míří na střed obecného vkusu. Tomu odpovídá jak vzhled, tak kultura svezení, na které nás Škoda pozvala do romantického okolí Gardského jezera.

Správné míry

Syté barvy italského babího léta dávají vyniknout harmonickým tvarům zkrácené karoserie. Osmnáct centimetrů je pořádný rozdíl, vždyť stejná vzdálenost dělí octavii od superbu! Úzký půdorys rapidu zůstal, ale v daleko střízlivějším poměru k délce. Nově nalezená rovnováha proporcí dodává spacebacku mnohem civilnější a elegantnější výraz, původní liftback vedle něj působí neotesaně a užitkově. Nemůžeme se zbavit dojmu, že takhle měl rapid vypadat hned od začátku a delší verze mohla klidně zůstat v Číně. O sto procent lepší dojem určitě vyváží i zmenšení kufru na 415 litrů. To je stále velkorysá hodnota, odpovídající například Seatu Ibiza ST nebo o třídu většímu Chevroletu Cruze. A jak už jsme si všimli při prohlídce předsériového vozu v čísle 36, rovná střecha nechává cestujícím podstatně víc prostoru nad hlavou.

Drobné retuše sluší i interiéru. Zejména hliníkový dekor na světlé palubní desce vypadá přitažlivě, je ovšem součástí výbavy Elegance.

Pohlazení v lichém rytmu

Středem našeho zájmu je samozřejmě kýžené zlepšení jízdních vlastností. Užitečné zatížení zůstává na stejných 460 kg, dramaticky kratší záď ale zamíchá kartami. Jak tedy podvozkáři Škody nové kolo hry ustojí?

Jako první vybíráme variantu se základním tříválcem. Navzdory nevelkému cenovému rozdílu proti 1.2 TSI totiž jeho jednoduchou mechaniku považujeme za ideál skromné české rodiny, která si chce vůz nechat co nejdéle. Pravda, výkonu pro zrychlování se tu příliš nedostává, ale při konstantním tempu nám to tolik nevadí. V horských silničkách nad jezerem se motor nijak citelně nezadýchává a na dálnici ustupuje do pozadí i jeho jadrný zvuk. Co nás ovšem těší nejvíc, jsou vyrovnané pohyby karoserie, plynulé přejezdy zpomalovacích prahů i klidné reakce na menších i větších hrbolech. Milým překvapením je také pomalá jízda po dlažbě, po dunivém bubnování není ani stopy. Tohle je opravdu jiný pocit, než na jaký jsme dosud byli u rapidu zvyklí. Zanedbané cesty italského venkova napovídají, že i doma se spaceback bude cítit líp. Draze vybavený předváděcí kus přitom obouvá šestnáctipalcové pneumatiky, zatímco typický kupující zvolí kola o číslo i dvě menší.

Tvrdší, stále však lepší

Přesednutí do nejžádanějšího 1.2 TSI uhlazený dojem víceméně zachovává, rozdíl nám už ale nepřipadá tak velký. S těžším agregátem se část uvolněného pohupování vytrácí. Celkově tišší jízda navíc nechá zaznít povrzávání z různých koutů karoserie. Plynulý pohyb bez rázů po městské dlažbě ale jasně ukazuje, že spaceback je dospělejším a kulturnějším společníkem než jeho starší bratr.

Těžká dieselová šestnáctistovka se sice vzhledem k ceně nestane šlágrem českých rodin, na jejím utaženém podvozku je ale zlepšená tuhost karoserie cítit nejvíc. Právě diesel působil v dlouhé verzi rapidu nejbezradněji a za stabilitu při rychlé jízdě platil ztrátou téměř veškeré poddajnosti. Spaceback se s naftou vyrovnává důstojněji a obratnost spojuje s komfortem u malých aut obvyklým.

Všem testovaným vozům pomáhaly také vynikající pneumatiky Dunlop Sport Maxx s měkkými bočnicemi. Zástupci Škody nás ujistili, že tyto pláště patří k těm, na nichž se rapid běžně dodává.

Změna pouze technická

Pozornost vyvolává také změna posilovače řízení, která přichází po pouhém roce výroby rapidu. Jde však jen o průběžné výrobní opatření – starší elektrohydraulické řízení zděděné po fabii je už na ústupu. Novější řešení snižuje hmotnost vozidla, odpadá totiž hydraulická náplň a vedení, u staršího vozu také nebude hrozit riziko netěsností ani úniků oleje. Řidič změnu téměř nepocítí, nové řízení nám jen přišlo trochu volnější kolem středu. Při ostrých manévrech má posilovač tendenci nestíhat a tuhnout, to ale není zvláštnost rapidu. Na rozdíl od octavie zde s elektrickým řízením nejsou spojené žádné asistenční funkce.

Méně je více

O co méně očekávanou novinkou Rapid Sportback je, o to příjemnější dojem v nás zanechává. Myšlenku nenáročného prostorného vozu plní elegantněji a kultivovaněji než delší liftback. Výrobce tuto přidanou hodnotu přiznává, když navzdory menšímu kufru nabízí spaceback dráž. Ceny začínají na 292 200 Kč za verzi 1.2 MPI Active. Zvýhodněné výbavy Fresh a Style jsou podmíněny leasingem. Míry vnitřního prostoru jsou pro rodinný vůz zcela dostatečné. Proti příbuzné Fabii Combi přitom zkrácený rapid nabízí nejen víc místa na zadních sedadlech, ale i bohatší příplatkovou výbavu a širší možnosti vzhledového odlišení.

 

 

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
40 / 2013 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851