Nové motory Volvo DrivE - E: Umění zachovat tvář
Tlak na snižování emisí CO2 postihuje všechny, a tak se i Volvo musí rozloučit s pětiválcovými motory. Osobitá řešení i svébytný charakter však zůstávají.
Dosavadní modulární řadu motorů vyrábělo Volvo neuvěřitelných dvaadvacet let. Tak dlouhá doba stojí za zmínku hlavě proto, že s dílčími modernizacemi se většina z nich udržela na světové špičce. Do poslední chvíle to rozhodně platilo o dieselech, které spojovaly vysokou kulturu chodu s nízkou spotřebou.
Politika velící snižovat tabulkové hodnoty CO2 však i inženýry z Göteborgu donutila hledat cesty, jak do emisních výkazů dostat čísla ještě nižší, než je reálná spotřeba. Příznivci Volva očekávají nové motory DrivE-E s napětím. Specifi cký projev víceválcových strojů k charakteru značky neoddělitelně patřil. Bude teď čtveřice pístů stačit?
První svezení v modelech S60,V60 a XC60 v okolí francouzské Riviéry nám dalo pozitivní odpověď, zejména pokud jde o obchodně důležitý diesel. Na obavy z nepříjemného basového hukotu, typického pro dlouhozdvihové čtyřválce, rychle zapomínáme. Rytmus dieselového klapotu se změnil, noblesně kovová barva zvuku ale zůstává stále stejná. Kromě nízkého kompresního poměru se na tom podílí jemně pracující vstřikování Denso s dosud nevídaným tlakem až 2500 barů. Rychlost přesného dávkování paliva nepolevuje ani ve vysokých otáčkách, což spolu s dvojitým přeplňováním dodává silné verzi D4 příkladnou pružnost.
Schopnosti motoru nekazí ani automat. Vůbec první osmirychlostní převodovka pro příčnou montáž nechává agregát klidně bublat na 1400 ot./min a podřazuje až na výraznější pobídnutí. Právě zbytečné vytáčení bylo tradiční bolestí starších automatů, které diesel obíraly o úspornost. Krátké rozestupy rychlostních stupňů přispívají k plynulosti tahu, zatímco dlouhá osmička drží otáčky neuvěřitelně nízko. Konkrétně při stokilometrové rychlosti to znamená 1500 ot./min. Filozofi i uhlazenosti dovádí Volvo do konce i v konstrukci převodovky. Móda dvou spojek pominula, místo dostal sametově zabírající hydrodynamický měnič.
Amputace válce až dvou postihla také zážehový pohon. Výkon 225 kW, na který dosud dosáhl šestiválec 2,8 l, dnes vyvine dvoulitrový motor kombinující turbodmychadlo s mechanickým kompresorem. Proto také zdědil označení T6. Dynamika agregátu zjevně naladěného pro nespěchající americké zákazníky nás už tolik nepřesvědčila, zejména ve spojení s poněkud monotónním zvukem. Pro typického uživatele, který se za jízdy stejně kochá krajinou a poslouchá Mahlerovy symfonie, to však nebude velké téma.
Nové pohonné jednotky je už možné objednávat do variant S60, V60 a XC60 s předním pohonem, čtyřkolky se ještě nějaký čas budou dodávat se starší generací agregátů. Jestli se novým čtyřválcům skutečně podaří výrazně snížit spotřebu, si troufneme říct až po testech na domácí půdě. Kultura chodu dieselu, pohotové reakce na plyn a hladký záběr nové automatické převodovky nás ale už při prvním setkání ujistily, že Volvo dokáže svoji klidnou filozofi i přesvědčivě přenést i do drsné současnosti