Škoda Octavia RS 2.0 TDI: RS vs. nafta
První test benzinové Octavie RS byl hodně rychlý. Naváže na dynamické svezení i vznětové provedení?
(více v čísle 42/13)Vyznavači sportovní jízdy budou mít jistě plná ústa toho, že RS s naftou není vlastně žádným eresem a že jedinou správnou volbou je zážehový přeplňovaný dvoulitr TSI.
Takové názory bychom utnuli hned v zárodku jednoduchým argumentem – Octavii RS za sportovní vůz považovat nelze, označení cestovně-rychlý sedí tomuto modelu daleko víc. A když se hodně cestuje, hledí se na spotřebu. Tady se začíná odvíjet příběh dvoulitru TDI jako vhodnější alternativy Octavie RS.
Za pět a půl
Dynamika vznětového RS je samozřejmě citelně umírněnější. Zatímco benzin jede až zběsile, naftě stačí slušný nadprůměr. S výkonem 135 kW a točivým momentem 380 N.m těžko bude někdo tvrdit, že takový mazec v životě nezažil. Na první tři převodové stupně je zátah ještě velmi záživný a mohutný jako v dobách, kdy za sebou TDI nechávalo kouř jak diesel-elektrická lokomotiva. Dál se však už 380 N.m rozmělní mezi delší převody. Na dálnici se zařazenou šestkou od předjíždějících se kamionů nefrknete tak hbitě, jak byste podle prvních tří převodů soudili.
Reakci na plyn by měl přiostřit sportovní režim příplatkového systému Performance Mode Selection. V praxi je však přechod mezi normálním a sportovním naladěním minimální, výraznější změnu představuje až eko mód, který projev motoru citelně přidusí. Celkově zatím marně hledáme význam tohoto příplatkového prvku. Pokud by byl spojen s přenastavením aktivních tlumičů jako u Golfu GTI, jistě by Performance Mode Selection svou existenci obhájil. Takto doporučujeme 4200 Kč ušetřit. Kromě uspořených peněz se vám dostane ještě jedné radosti – bez měniče jízdních režimů nehrozí, že by vznětový dvoulitr zvyšoval a měnil hlas prostřednictvím zařízení Performance Sound Generator. Podobně kýčovité dobarvení zvuku motoru bychom přešli s blahosklonným úsměvem u aktuálního Clia RS, že se ale k takovému divadélku sníží jinak konzervativní Škodovka…
Za výrazně sníženou spotřebu paliva v porovnání s benzinovým RS však vznětový dvoulitr popotahovat nebudeme. Svižná jízda v rámci limitů znamenala průměry kolem pěti a půl litrů, pod šesti jsme se drželi většinu času i na dálnici. TDI samozřejmě umí vyrobit osmilitrové průměry, k nim se však propracujete až po pořádné zátěži.
Jak je těžká nafta
Že by se pod vlivem vznětového motoru stala z Octavie RS nedotáčivá potvora? Těžkosti s naftovou jednotkou mít nebudete, rozdíl proti benzinové verzi je minimální, pokud vůbec nějaký. Přední náprava platformy MQB se evidentně povedla, a ani těžší vznětová motorizace výborné držení stopy neovlivní.
Za speciální pochvalu znovu stojí naprosto perfektní řízení. A rozhodně nejde jen o kouzlo proměnného převodu, kde v ostrých zatáčkách nemusíte zdlouhavě ručkovat po volantu. Vzorově je naladěný také samotný elektrický posilovač, který by ostatním systémům mohl stát modelem. Řízení můžeme označit za jednu z nejsilnějších zbraní nové Octavie RS.
A v případě testovaného vznětového liftbacku také jízdní komfort. Možná trochu překvapivě, když jsme v čísle 37 u benzinového kombíku nadšením zrovna nehýřili. V domácích podmínkách se však jednoznačně potvrdila naše dřívější zkušenost z rumunských silnic, kde se ohleduplněji choval právě liftback. Těžší vznětová jednotka jako by jenom přispěla k plavnějšímu projevu. Po kombíkové čtyřkolce s dvoulitrem TDI jednoznačně nejkomfortnější zkušenost s trojkovou octavií. A to na osmnáctipalcových kolech, prosím!
Stále se však utvrzujeme v názoru, že přibrzďování vnitřního předního kola alias elektronický „diferenciál“ je často kontroverzním pomocníkem. V pomalých zatáčkách bychom jeho spolupráci ještě s přimhouřeným okem označili za přínosnou, do táhlého a rychlého oblouku se však „diferenciál“ už nehodí. Držíte auto pod plynem na mezi adheze, a najednou vám někdo začne přibrzďovat vnitřní přední kolo. Jako byste omylem zavadili brzdový pedál. Dost nepřirozené.
Stojí za zvážení!
O nové Octavii RS byste neměli přemýšlet jenom jako o vrcholu modelové řady. Jak už jsme napsali u benzinového kombíku, er-eso je zajímavé rovněž cenou. Liftback 2.0 TDI/110 kW Elegance totiž přijde na 589 900 Kč, Octavia RS se silnějším dvoulitrem a ještě lepší výbavou přitom stojí 629 900 Kč. Vzhledem daleko jistějším jízdním vlastnostem komfortu (víceprvková náprava) a zmíněné výkonnější motorizaci jde o minimální odstup.