25 let Škody Favorit: Revolucionář milionářem
Loni se motoristická i nemotoristická média věnovala čtvrtstoletí Škody Favorit. Jenže šlo pouze o výročí výstavní premiéry budoucího vozu Škoda 781. Pětadvacáté narozeniny totiž slaví až nyní!
(více v čísle 42/13)Skutečné pětadvacáté jubileum první novodobé škodovky revoluční koncepce „vše vpředu“ si připomínáme právě v těchto dnech. Krátce po zahájení sériové produkce začátkem srpna 1988 se totiž vydala na cestu k prvním natěšeným zákazníkům. A štreka to byla opravdu dlouhá – vždyť „slavnostní“ zahájení prodeje soukromým osobám (tehdy se totiž ofi - ciálně začaly přijímat záznamy) proběhlo až v sobotu 18. února 1989!
I přes takto přísně omezený start kariéry to nakonec favorit včetně odvozeného kombi Forman a užitkových verzí dotáhl až na 1,06 milionu vyprodukovaných kusů – vždyť už po roce výroby měl na kontě i přes tehdejší bídné podmínky sto tisíc aut! Produkce úplně posledních kousků (kombi Forman) ofi - ciálně skončila až v roce 1995, kdy model plně nahradila felicia. Jenže ta byla v podstatě jen radikální modernizací favoritu… A mimochodem to dotáhla ještě dál – téměř na 1,42 milionu vozů!
Zajímavé byly i cenové skoky favoritu: zatímco v roce 1988 startovala verze 136 L na částce 84 600 Kčs, brzy překročila stotisícovou hranici a na jaře 1994 už jste za základní specifikaci Favorit LX zaplatili 196 700 Kč. Šlo tedy o více než dvojnásobek původní sumy! O 35 cm delší kombi Forman LX přitom bylo na konci kariéry k mání za značných 239 400 Kč. Přitom některé uvažované karoserie se ani přes slibnou budoucnost vůbec nedočkaly sériové produkce.