Příběh Karla Nováka: Číslo 87 | SvetMotoru.cz
Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

23. 10. 2013
Josef Holek

Příběh Karla Nováka: Číslo 87

Karel Novák

U prodejen Mototechny lidé kvůli koupi favorita spali dny. Své o tom ví Karel Novák.

Na favoritu se mi líbilo snad úplně všechno. Těmito slovy začíná nad šálkem kávy vzpomínat dvaašedesátiletý Karel Novák z Náchoda na dobu, kdy se na českém trhu objevila Škoda Favorit. „Tehdy to byla naprostá exkluzivita. Měl motor vpředu a přední pohon,“ připomíná.

nes je Karel Novák majitelem přepravní fi rmy. Se škodovkami skončil počátkem devadesátých let. Dnes se vozí raději v kamionech.
nes je Karel Novák majitelem přepravní fi rmy. Se škodovkami skončil počátkem devadesátých let. Dnes se vozí raději v kamionech.
Autor: Josef Holek

Telefon do Boleslavi

Neváhal, vytočil telefonní číslo mladoboleslavské závodní prodejny a zažádal si o číslo v pořadníku. „Bylo to začátkem srpna. Vyfasoval jsem sedmaosmdesátku. Věděl jsem, že továrna produkuje tři až sedm aut denně, tak jsem si dopočítal, že se pro něj vypravím okolo dvacátého srpna.“ S tchánem si mezitím domluvil zápůjčku rodinné stopětadvacítky, vyřídil si dovolenou a vyrazil. „Přijel jsem v pátek večer a šel se nahlásit. Museli jsme se hlásit ráno a večer, abychom nevypadli z pořadníku. V sobotu jsme museli proceduru udělat jen jednou, tak jsem se vypravil domů vykoupat a od nedělního rána čekal deset dní. Spali jsme v autech a mýt se chodili do hospod,“ vypráví.

Demokracie za komunistů

Aby se při odebírání nepředbíhalo a neuplácelo, vznikaly mezi zákazníky samosprávy. To znamenalo, že nejdéle čekající pětice ručila za férové jednání. A aby věděla, kolik lidí si vůz odveze, měla přístup i do fabriky. „Když někdo ze samosprávy vůz dostal, předal žezlo dalšímu v pořadí. To byla demokracie za komunistů,“ popisuje pan Novák pečlivě dodržovaný systém. „Okolo fabriky tak stepovaly a pospávaly stovky nadšenců a celé dny žvanily.“

nes je Karel Novák majitelem přepravní fi rmy. Se škodovkami skončil počátkem devadesátých let. Dnes se vozí raději v kamionech.
nes je Karel Novák majitelem přepravní fi rmy. Se škodovkami skončil počátkem devadesátých let. Dnes se vozí raději v kamionech.
Autor: Josef Holek

Za favorit rapid

Karel Novák se po desetidenním městském „trempování“ dočkal a vyzvedl si 87. automobil, který byl do prodejny dodán. „Dostal jsem ho v barvě topolová zeleň a vyplatil za něj 84 627 korun,“ vypočítává. „Neměl výbavu, chtěl jsem si ho vylepšit alespoň střešním oknem. Koupil jsem šablonu a začal řezat díru. Když manželka uzřela rozstříhanou střechu, málem omdlela. Vše ale dopadlo dobře,“ přihazuje úsměvnou historku. V lednu 1989 ale šlo „fávo“ do světa. Trpělo děsivým dílenským zpracováním. „Raději jsem koupil rapid. Později jsem na škodovky zanevřel. Auto ale vydrželo do loňska,“ uzavírá.

Odfláknuté zpracování

Nepřehříval se jako stodvacítky, které měly motor vzadu a chladič vpředu, po dálnicích to dokázal rozkutálet na sto čtyřicet a výborně brzdil. Tím ale přednosti prvních favoritů končily. „Krytka spínače mlhovek nedržela, plasty podivně zapáchaly a drnčely, při zatopení se od nich mastilo přední sklo, koženka na zadní straně předních sedaček šla snadno utrhnout. Celá karoserie se kroutila, výplň na dveřích při ohřátí zvarhánkovatěla a spadla. Lak na zadních blatnících obvykle stekl, červená dělala pomeranč,“ vzpomíná Karel Novák.

Pevná pravidla

Ve frontě na auta fungovala jasná pravidla. Karel Novák vzpomíná, že kdo byl první v řadě, mohl si vybrat barvu. Pak si volil druhý. A když vybrali barvu, kterou chtěl i třetí, získal žolíka a automaticky se mohl posunout na první místo v dalším dni. Neměl však jistotu, že poté kýžený lak dostane. „Ve dnech se mohl šoupnout jen dvakrát. To znamenalo, že při posledním pokusu už musel vybírat z toho, co bylo, nebo se zařadit na úplný konec. Při množství lidí, kteří už stáli frontu, to bylo tak na pět měsíců,“ konstatuje pan Novák.
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851