Příběh Karla Nováka: Číslo 87
U prodejen Mototechny lidé kvůli koupi favorita spali dny. Své o tom ví Karel Novák.
Na favoritu se mi líbilo snad úplně všechno. Těmito slovy začíná nad šálkem kávy vzpomínat dvaašedesátiletý Karel Novák z Náchoda na dobu, kdy se na českém trhu objevila Škoda Favorit. „Tehdy to byla naprostá exkluzivita. Měl motor vpředu a přední pohon,“ připomíná.
Telefon do Boleslavi
Neváhal, vytočil telefonní číslo mladoboleslavské závodní prodejny a zažádal si o číslo v pořadníku. „Bylo to začátkem srpna. Vyfasoval jsem sedmaosmdesátku. Věděl jsem, že továrna produkuje tři až sedm aut denně, tak jsem si dopočítal, že se pro něj vypravím okolo dvacátého srpna.“ S tchánem si mezitím domluvil zápůjčku rodinné stopětadvacítky, vyřídil si dovolenou a vyrazil. „Přijel jsem v pátek večer a šel se nahlásit. Museli jsme se hlásit ráno a večer, abychom nevypadli z pořadníku. V sobotu jsme museli proceduru udělat jen jednou, tak jsem se vypravil domů vykoupat a od nedělního rána čekal deset dní. Spali jsme v autech a mýt se chodili do hospod,“ vypráví.
Demokracie za komunistů
Aby se při odebírání nepředbíhalo a neuplácelo, vznikaly mezi zákazníky samosprávy. To znamenalo, že nejdéle čekající pětice ručila za férové jednání. A aby věděla, kolik lidí si vůz odveze, měla přístup i do fabriky. „Když někdo ze samosprávy vůz dostal, předal žezlo dalšímu v pořadí. To byla demokracie za komunistů,“ popisuje pan Novák pečlivě dodržovaný systém. „Okolo fabriky tak stepovaly a pospávaly stovky nadšenců a celé dny žvanily.“
Za favorit rapid
Karel Novák se po desetidenním městském „trempování“ dočkal a vyzvedl si 87. automobil, který byl do prodejny dodán. „Dostal jsem ho v barvě topolová zeleň a vyplatil za něj 84 627 korun,“ vypočítává. „Neměl výbavu, chtěl jsem si ho vylepšit alespoň střešním oknem. Koupil jsem šablonu a začal řezat díru. Když manželka uzřela rozstříhanou střechu, málem omdlela. Vše ale dopadlo dobře,“ přihazuje úsměvnou historku. V lednu 1989 ale šlo „fávo“ do světa. Trpělo děsivým dílenským zpracováním. „Raději jsem koupil rapid. Později jsem na škodovky zanevřel. Auto ale vydrželo do loňska,“ uzavírá.