Startovací kabely: Zrádci v nouzi | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

29. 10. 2013

Startovací kabely: Zrádci v nouzi

Startovací kabely by měly být pomocníky v nouzi. Bohužel ty prodávané na českém trhu ve většině případů jen prodlouží bezradné mrznutí kolem vozu.

Startovací kabely by měly být pomocníky v nouzi. Bohužel ty prodávané na českém trhu ve většině případů jen prodlouží bezradné mrznutí kolem vozu.

(více v čísle 43/13)

Pokud energie v autobaterii z nějakého důvodu nestačila, přistupovali starší motoristé většinou k roztlačení automobilu. Zaručeně účinné to však bylo jen u opravdu starých aut s dynamem – z novějších pak ještě u trabantu.

Od šedesátých let masivně nastupují alternátory, které aby začaly vyrábět proud, potřebují buzení. Pokud tak není v baterce ani volt, nezačnou vyrábět proud a jiskra na svíčce nepřeskočí, byť byste auto tlačili třeba přes celé město.

Roztlačování odzvonilo…

Výrobci dnešních aut roztlačování většinou zakazují. Správné napětí totiž potřebuje nejen sám startér, ale i řídicí elektronika a výkonné elementy.

Takže byť třeba v autobaterii pár voltů zbylo, tak napětí roztáčejícího se alternátoru nestačí na to, aby se řídicí jednotka probudila z kómatu a zavelela přidat palivo.

U motorů s rozvody poháněnými řemenem hrozí při acyklickém chodu roztáčeného motoru přeskočení, což znamená setkání ventilů s písty – a to je jedna z nejvážnějších závad, která vaše auto může postihnout.

… navíc je nebezpečné

Ani novější motory s řetězy, ale napínanými tlakem oleje, nejsou při roztlačování či roztahování bezpečné. Příklad? Škoda 1.2 HTP. V neposlední řadě býval zmiňován negativní vliv roztlačování na katalyzátor.

A ještě dodejme, že ovládání tlačeného či taženého vozu nebývá bezpečné. Řidiči nepomůže posilovač brzd ani řízení, a hlavně dokud motor neběží, není čím rozmrazovat skla, na nichž rychle namrzá váš dech.

Pokud si nad těmito řádky na něco vzpomínáte, a vzpomínky to nejsou příjemné, tak čtěte dále.

Povolené kabely

Start s pomocí akumulátoru jiného vozidla má totiž několik výhod:

- Schvalují jej výrobci automobilů. Postup dokonce popisují v návodech k obsluze, jež byste měli mít ve voze.

- Je komfortní a bez fyzické námahy.

- Je bezpečný. Od první chvíle jedete s normálně fungujícím automobilem.

- Nezávisí na fyzických dovednostech a šikovnosti pomáhajících i samotného řidiče.

Na TDI většinou nestačí

Startovací kabely jsou zdánlivě velice jednoduchá věc. Dva barevně odlišené vodiče s koncovkami typu krokodýl, které vytvoří dobře elektricky vodivé spojení mezi vozidly.

Když ale došlo na lámání chleba v našem testu, tři ze dvanácti kabelů nenastartovaly ani benzinovou šestnáctistovku! Na dieselové devatenáctistovce už jich pohořela (někdy do slova a do písmene) většina – úspěšné zde byly jen dva.

A pořádný startér dieselového třílitru už dokázaly roztočit jen jediné kabely, zakoupené v autoservisu Ford.

Vida tu tragédii…

… vzpomněli jsme si na slova mechaniků asistenčních služeb, že jediné slušné kabely jsou ty, které si sám vyrobíš. A pustili se do toho také! Poté jsme vlastní výrobek prověřili stejným způsobem a s hrdostí hlásíme, že po originálním příslušenství od Fordu byly naše kabely druhé, které nastartovaly i třílitrovou toyotu.

Návod k použití startovacích kabelů, reportáž z testu, návod, jak si vyrobit kabely sám a velký spotřebitelský test najdete ve Světě motorů č. 43. Objednávat ho můžete přímo z těchto stránek.

 

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
43 / 2013 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851