Startovací kabely: Zrádci v nouzi
Startovací kabely by měly být pomocníky v nouzi. Bohužel ty prodávané na českém trhu ve většině případů jen prodlouží bezradné mrznutí kolem vozu.
(více v čísle 43/13)Pokud energie v autobaterii z nějakého důvodu nestačila, přistupovali starší motoristé většinou k roztlačení automobilu. Zaručeně účinné to však bylo jen u opravdu starých aut s dynamem – z novějších pak ještě u trabantu.
Od šedesátých let masivně nastupují alternátory, které aby začaly vyrábět proud, potřebují buzení. Pokud tak není v baterce ani volt, nezačnou vyrábět proud a jiskra na svíčce nepřeskočí, byť byste auto tlačili třeba přes celé město.
Roztlačování odzvonilo…
Výrobci dnešních aut roztlačování většinou zakazují. Správné napětí totiž potřebuje nejen sám startér, ale i řídicí elektronika a výkonné elementy.
Takže byť třeba v autobaterii pár voltů zbylo, tak napětí roztáčejícího se alternátoru nestačí na to, aby se řídicí jednotka probudila z kómatu a zavelela přidat palivo.
U motorů s rozvody poháněnými řemenem hrozí při acyklickém chodu roztáčeného motoru přeskočení, což znamená setkání ventilů s písty – a to je jedna z nejvážnějších závad, která vaše auto může postihnout.
… navíc je nebezpečné
Ani novější motory s řetězy, ale napínanými tlakem oleje, nejsou při roztlačování či roztahování bezpečné. Příklad? Škoda 1.2 HTP. V neposlední řadě býval zmiňován negativní vliv roztlačování na katalyzátor.
A ještě dodejme, že ovládání tlačeného či taženého vozu nebývá bezpečné. Řidiči nepomůže posilovač brzd ani řízení, a hlavně dokud motor neběží, není čím rozmrazovat skla, na nichž rychle namrzá váš dech.
Pokud si nad těmito řádky na něco vzpomínáte, a vzpomínky to nejsou příjemné, tak čtěte dále.
Povolené kabely
Start s pomocí akumulátoru jiného vozidla má totiž několik výhod:
- Schvalují jej výrobci automobilů. Postup dokonce popisují v návodech k obsluze, jež byste měli mít ve voze.
- Je komfortní a bez fyzické námahy.
- Je bezpečný. Od první chvíle jedete s normálně fungujícím automobilem.
- Nezávisí na fyzických dovednostech a šikovnosti pomáhajících i samotného řidiče.
Na TDI většinou nestačí
Startovací kabely jsou zdánlivě velice jednoduchá věc. Dva barevně odlišené vodiče s koncovkami typu krokodýl, které vytvoří dobře elektricky vodivé spojení mezi vozidly.
Když ale došlo na lámání chleba v našem testu, tři ze dvanácti kabelů nenastartovaly ani benzinovou šestnáctistovku! Na dieselové devatenáctistovce už jich pohořela (někdy do slova a do písmene) většina – úspěšné zde byly jen dva.
A pořádný startér dieselového třílitru už dokázaly roztočit jen jediné kabely, zakoupené v autoservisu Ford.
Vida tu tragédii…
… vzpomněli jsme si na slova mechaniků asistenčních služeb, že jediné slušné kabely jsou ty, které si sám vyrobíš. A pustili se do toho také! Poté jsme vlastní výrobek prověřili stejným způsobem a s hrdostí hlásíme, že po originálním příslušenství od Fordu byly naše kabely druhé, které nastartovaly i třílitrovou toyotu.
Návod k použití startovacích kabelů, reportáž z testu, návod, jak si vyrobit kabely sám a velký spotřebitelský test najdete ve Světě motorů č. 43. Objednávat ho můžete přímo z těchto stránek.