Fiat 500L Living: Bublina číslo 7 | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

30. 10. 2013

Fiat 500L Living: Bublina číslo 7

Fiat 500L Living 1.6 MultiJet Lounge

Fotogalerie

20 fotografií

Je s podivem, kam až se původní minipětistovka nezvětšovala. Jako 500L Living převeze až sedm pasažérů!

(více v čísle 43/13)

Testovaného kousku se sice obsaditelnost sedmi pasažéry netýká, na druhou stranu však Fiat 500L Living umí nabídnout objem kufru až 638 litrů! A to prosím s délkou 4,35 metru (o 20 cm víc než výchozí 500L)!

Fiat 500L Living 1.6 MultiJet Lounge
Autor: Jiří Káš

Stále ještě roztomilý?

Na maličkou pětistovku má tendenci dělat „ťuťu ňuňu“ i relativně psychicky zdravý jedinec a nadto muž. Roztomilost fi átka nezná mezí. Pokládat však za půvabnou a miloučkou verzi 500L Living tak úplně nelze. Alespoň tedy na první pohled. Auto je to jakési odulé, nafouklé, bublinovité a se zadkem vystupujícím Bublina číslo 7 z původního obrysu vozu s naléhavostí podobnou postavě Jennifer Lopez.

Nicméně mě si nakonec Fiat 500L Living získal. Možná právě pro svou prvotní ošklivost nebo boubelatý tvar, který časem začne člověku připadat zvláštně hezký. Vzpomněl jsem si na předfaceliftovanou multiplu. Šestimístný fiat tehdy vypadal tak škaredě, až byl pěkný.

Fiat 500L Living 1.6 MultiJet Lounge
Autor: Jiří Káš

Uvnitř je hodnocení snazší, interiér názory už sjednocuje. Nad vlastně docela jednoduchým tvarem přístrojové desky by neměl dlouze dumat nikdo, rozvržení je klasické. Italské hračičkářství se projevilo na nejrůznějších barevných kombinacích interiéru, přístrojovka může být v některých částech obšitá materiálem docela věrně napodobujícím kůži, na opěradlech jsme se zase bavili luštěním několika anglických výrazů. Snaha o netradiční ztvárnění však postihla i přístroje, kde bychom dali přednost spíš snaze o co nejjednoznačnější stupnice a výraznější rafičku než jen její naznačenou koncovku.

Tady by se nám líbilo méně designu. Hlavně stupnice rychloměru není jednoznačná, ručička je navíc červená jenom ve své horní části a také dovede účinně zakrýt číslo, na které ukazuje.
Autor: Jiří Káš

Uvnitř bubliny

Na mezinárodní jízdní prezentaci jsme si vyzkoušeli, že sedmimístný sice Fiat 500L být může, nicméně my bychom preferovali označení čtyřmístný. Ovšem v tom nejlepším slova smyslu! Čtveřice dospělých bude dlouho přemýšlet, proč takto prostorově disponovaný vůz částí svého názvu odkazuje na miniaturní pětistovku. Na předních sedačkách si budete díky skoro až panoramatickému prosklení připadat opravdu jak v bublině, velkoprostorový efekt navozuje italská novinka velmi přesvědčivě.

Přístrojová deska má v podstatě klasický a jednoduchý tvar
Autor: Jiří Káš

Daří se jí i vzadu, ovšem jen tehdy, kdy sedačky odsunete zcela vzad. Za sebe jsem si v pohodě sedl i já (s výškou 180 cm), a to jsem zvyklý jezdit na dlouhé nohy.

V centimetrech na šířku už identifikujeme základ pětistovkového livingu v malém autě. Tady se italský bublifuk blíží spíš bytostně úzkému roomsteru než nadprůměrně rozšířené merivě. Asi vám už došlo, že v úvodu zmíněných 638 litrů se bude vztahovat k poloze sedaček přiražených co nejblíže předním opěradlům. Až v tomto uspořádání se k výše uvedenému objemu dostanete. A na zadní místa ještě usadíte průměrně vysokého dospělého cestujícího.

Náš řidič Eda, vysoký lehce přes 170 cm, se za sebe posadil i se zadní sedačkou posunutou zcela dopředu. V opačném extrému si pak mohl sklopit stolek a v klidu si pročíst Svět motorů. Vzhledem k užšímu interiéru bychom však vedle něj posadili už jenom jednoho Edu.
Autor: Jiří Káš

I skutečně základní objem 560 litrů je však stále v podstatě monstrózní hodnota, ke které se na deset litrů přiblíží jenom roomster. A to se sedačkami posunutými maximálně dopředu.

Šlápněte na to!

Se vznětovou šestnáctistovkou MultiJet samozřejmě nebudete mít nikdy pocit, že 500L moc nejede. S výkonem 77 kW a točivým momentem 320 N.m by si stěžovala jenom hodně expresně zaměřená hlava rodiny. Občas je ale i tak dobré na plyn pořádně šlápnout. Oni totiž fi atu jeho chod v podstatě rozpůlili! Pokud budete standardně tlačit na pedál, nikdy se k plnému zápřahu neprošlápnete. Zhruba ve dvou třetinách leží mezipoloha, kterou je třeba překonat, abyste se dostali až na podlahu. Takto jednoznačně oddělený „overboost“ jsme nezažili.

Vznětová šestnáctistovka MultiJet je utlumená velice slušně, kdyby se ale dokázala více přiblížit udávané kombinaci 4,5 litru, byli bychom spokojenější. My se pod šest nedostali. Vysoká řadička udělá i z krátkých drah
Autor: Jiří Káš

Fiat evidentně chce, abychom jezdili opravdu za udávaných 4,5 litru. I když jsme ale pedál zatěžovali baletní nožkou, průměr se pod šest litrů nehodlal podívat. Pětistovka Living je holt auto vysoké, s velkými odpory.

Pozor si musíte dávat také na pásmo pod patnácti sty otáčkami, kde nežijí snad už ani lvi. Přísun maximálních newtonmetrů kolem osmnácti set se sice neprojevuje nenadálým zátahem, nižší otáčky však přední kola od točivého momentu v podstatě odstřihnou. A nebyla by to moderní pohonná stop-start systém. Už v několika fiatech jsme kritizovali jeho nastavení, kdy je nutné spojku snad protlačit skrz kobereček.

Lidskou použitelnost bohužel nepřinesl ani 500L Living 1.6 MultiJet, který každou nedůslednost nemilosrdně trestá. Nejlépe uprostřed křižovatky třeba skoro naskočí, pak mu ale dojde, že ten blbec řidič šlápl na pedál jenom jednou nohou, a na férovku si prostě znovu chcípne.

Polička vedle vstupu USB a AUX by měla logicky hostit hlavně chytrý telefon, ten se do ní však nevejde.
Autor: Jiří Káš

Tlačítko deaktivující stop-start systém bylo to první, které jsme v pětistovce zmáčkli. Systém se po dalším nastartování naštěstí znovu sám nespustil.

Je a není tvrdý

Od boubelaté „italky“ by pasažér čekal vláčnější jízdu, hezky se v zatáčce naklonit na jednu stranu, pak zase na druhou… Pětistovce se však pohupovat nechce. Nastavení podvozku je tužší a fi at spíš poskakuje, než by zavlnil.

Fiat 500L Living 1.6 MultiJet Lounge
Autor: Jiří Káš

Od zpomalovacího prahu tedy přirozeně očekáváte důraznější odezvu. Living však ani na sedmnáctipalcových litých kolech neumí dát vysloveně ostrou ránu, která by se podepsala na atmosféře uvnitř vozu. I opticky skoro až děsivá díra se cestou k cestujícím zmenší do formátu snesitelné nerovnosti. Vše díky tlumičům s progresivním útlumem.

Řízení je naprosto věrné tradici posledních elektrických posilovačů od Fiatu. Na zprostředkování zpětné vazby rezignuje prakticky úplně, soustředí se jen na svou posilovou funkci. A v režimu City se potom může vyloženě přetrhnout, aby řidič nemusel vyvinout snad ani náznak snahy. Mimořádně lehký mód jsem si při parkování oblíbil i já.

Foto nahoře ukazuje mezipodlážku v nejhornější možné poloze, dole je zcela vyjmutá. Do zavazadlového prostoru se pak vejde 560 až 638 litrů. Konkrétní hodnotu určuje poloha zadních dělených sedaček.
Autor: Jiří Káš

Řadicí páka vypadá nejdřív trochu strašidelně, její autobusové rozměry v dnešní době zaráží. Dráhy jsou však krátké – i když zhruba půlmetrová řadička je samozřejmě prodloužit dokáže, řazení usnadňují i docela přesné dráhy.

Vysoká řadička udělá i z krátkých drah nakonec dlouhé. Řazení je však přesné.
Autor: Jiří Káš

Akci ještě níž!

Fiat 500L Living je zvláštní auto. Na design si musíte zvykat a těžko říct, jestli si nakonec zvyknete, vyrostlé pozadí vypadá minimálně nezvykle. Zvláštní, ale vlastně dobré auto. Podélně velmi prostorné, s obrovským zavazadlovým prostorem a i přes tužší nastavení stále komfortním podvozkem. Užší interiér bychom vzhledem k nejbližší konkurenci jako velkou překážku neviděli, spíš by měl Fiat snížit cenu. Testovaná vznětová šestnáctistovka totiž s lepší výbavou Lounge stojí po slevě 476 900 Kč. Možná by stálo za to popřemýšlet ještě o akčnější ceně.

 

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
43 / 2013 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851