Honda CR-V 1.6 i-DTEC: Poslání a realita
Ke snížení spotřeby nasadila Honda CR-V pohon předních kol s malým turbodieselem 1,6 litru. Pojede za čtyři a půl?
(více v čísle 44/13)Loni uvedená Honda CR-V si zatím ve všech našich testech vedla skvěle. Bodovala prostorem, komfortním pérováním, tichou a útulnou kabinou i rozměrnými sedadly. Teď vychází vstříc poptávce po úspornějších a levnějších verzích s pohonem 4x2 a přidává rekordně malý motor.
Díky němu nemá moc přímých konkurentů. Ford Kuga a Volkswagen Tiguan začínají s naftou na výkonu 103 kW, a tak jediné SUV stejné velikosti a podobného výkonu najdeme u Toyoty. Proto nepřekvapí, že se ve srovnatelné výbavě nijak divoce neliší ani ceny. Rozdíl je v tom, že RAV4 pohání podladěný dvoulitr. Odhlédneme- li od designu, který každý hodnotí po svém, dojdeme k dvěma otázkám: jak CR-V s šestnáctistovkou funguje a jestli proti RAV4 nabídne nějakou zásadní výhodu.
První hádanku jsme už z větší části rozlouskli při prvních jízdách (SM 30/2013). Připomeňme, že s 300 N.m točivého momentu a šestikvaltem se honda nemá za co stydět. Zejména proto, že ji naučili cennému umění plynulého rozběhu z nízkých otáček, které většina nových malých dieselů nezvládá. Na dálnici motor točí přiměřených 2500 ot./min a neruší hlukem. Ozvat se ale umí pod plným plynem a zvukově není příjemnější než jiné diesely. Ke každodenní použitelnosti ani snadnosti ovládání nemáme připomínky.
Zato pohádkové hodnoty tabulkové spotřeby nás provokují k důkladné prověrce. Po třech dnech městského provozu počítač ukazuje 6,5 litru, při přejezdu Vysočiny po dálnici 6,2 l. Příjemné, ale nikoli oslnivé. A také ne nedosažitelné s dvoulitrem u konkurence. Líným couráním se silničkami Polabské nížiny sice dokážeme na displeji vykouzlit i číslo 4,0, to už má ale s rodinným využitím auta společného stejně málo jako měřicí metodika.
Odvrácenou stranu ukazuje prudké brzdění, pneumatiky Michelin Latitude Sport to na náš vkus vzdávají trochu brzy. Záhadu vysvětluje pohled na stránky výrobce: v disciplíně valivého odporu naše gumy patří do třídy C, což je ze sedmi úrovní třetí nejúspornější. Nízká spotřeba je tedy částečně zaplacena horší přilnavostí. S tvrdými bočnicemi michelinek navíc CR-V ztratilo kočičí hebkost při přejíždění hrbolů, kterou jsme měli tak rádi.
V zatáčkách si ale běžný řidič SUV přilnavosti pneumatik všimne jen těžko. Šestnáctistovka s novou převodovkou je o 47 kg lehčí než větší agregát 2,2 litru a lehká příď poslouchá povely volantu bez řečí. Rozletu na technické trati daleko spíš zabrání menší a užší sedadla, která střízlík dostal kvůli úspoře hmotnosti.
I takhle je CR-V skvělé auto. Při své hmotnosti a aerodynamice nedokáže nabídnout tak zásadní snížení spotřeby, jak naznačují tovární údaje. Vynechání pohonu všech kol ale paliva ušetří dost, a kdo netráví zimu na horách, má o čem přemýšlet.