Peugeot 308 1.6 THP: Zůstal jen název
Novinka francouzské automobilky Peugeot si ponechala označení 308, ale proti předchůdci jde o úplně jiný vůz.
(více v čísle 45/13)Už žádné pokusy s vyvýšenou karoserií, řekli si představitelé Peugeotu a na nové platformě koncernu PSA postavili klasický hatchback nižší střední třídy. Nový model 308 nese označení jako předchozí generace a navazuje na dlouhou řadu kompaktních vozů začínajících číslicí 3, a tak nás přístup Peugeotu ani nepřekvapil – všechna ostatní čísla od jedné do devíti už byla použita. Poprvé jsme se potkali letos na frankfurtském autosalonu, kde nás vůz příliš neoslovil. Následně jsme měli možnost si ho krátce vyzkoušet při evropské prezentaci, kde naopak ukázal, jaký potenciál v sobě skrývá. Nyní na nás čeká důkladnější test a porovnání s konkurencí. K tomu jsme vybrali verzi s přeplňovaným zážehovým čtyřválcem 1.6 THP o výkonu 92 kW.
Dojem
Vlastní cestou
Když jít cestou změn, tak kompletně. Co bylo kdysi, zůstalo v propadlišti dějin. Výraz nového Peugeotu 308 nemá s předchůdcem vůbec nic společného.
Nyní před námi stojí vůz s klasickými proporcemi a jednoduchým designem. Ten navazuje na poslední modely značky, jakými byly typy 508 nebo 208. Stylově čisté linie narušuje jen pár detailů a rozhodně nejvýraznější je přední část s nasávacím otvorem v masce i nárazníku. Testované provedení Allure je přitom zepředu jiné než základní verze. Má totiž světla pouze z LED diod, a proto se i diody pro denní svícení přestěhovaly z nárazníku pod společný kryt hlavních refl ektorů. Bez mučení se přiznáváme, že s designem jsme měli po prvním shledání trochu problémy, ale po několikadenním soužití si říkáme, že nevypadá tak zle. Hlavně jednoduché boční křivky jsou hezké. A myslíme si, že se francouzští designéři trochu zhlédli v golfu. Hodně záleží také na výběru barvy. Tmavé metalízy nebo černá novince 308 moc nesluší, v červené vypadá parádně.
Uvnitř je ale jasné, že sedíte v moderním peugeotu – tedy alespoň těm, kteří měli možnost řídit menší „dvěstěosmičku“. Hlavní dominantou palubní desky je totiž přístrojový štít vysunutý až nad volant. Podle představitelů značky tam má mít řidič všechny potřebné údaje v zorném poli. Něco na tom je, ale má to i mouchy. U modelu 208 jsme na něj přes věnec prostě neviděli. V případě 308 je to výrazně lepší, ale když jsme zaujali pro nás ideální pozici k řízení, zakrýval volant část displeje palubního počítače – zrovna kde se ukazuje aktuální spotřeba, kterou často sledujeme. I když nám věnec volantu brání ve výhledu na přístroje, musíme pochválit jeho tvarování, protože se výborně drží.
Další specialitou je dotyková 9,7palcová obrazovka na středovém panelu, která je pro motorizaci 1.6 THP ve standardní výbavě. Jejím prostřednictvím se ovládá klimatizace, audiosoustava, nastavení vozu a případně navigace – za ni si ale vždy musíte připlatit. Designově jde o nádherný prvek, protože je potom vnitřek neuvěřitelně čistý – žádná změť displejů ani zbytečných knoflíků. Z praktického hlediska už takové nadšení nesdílíme. Změnit za jízdy teplotu nebo pracovat s rádiem není zrovna jednoduché.
Cena a výbava
Peugeot v letošním roce slavil velké prodejní úspěchy s dosluhující generací modelu 308, na kterou nasadil velmi příznivé ceny. Mezi hatchbacky nižší střední třídy šlo o jednu z nejvýhodnějších nabídek. Ani se proto nelze divit, že testovaná novinka výrazně podražila a Peugeot si od ní slibuje stejné úspěchy. První cena začíná na velmi nadějných 320 000 Kč za zážehový tříválec 1.2 VTi s výbavou Access. Nejlevnější vznětové provedení 1.6 HDI/68 kW už stojí 392 000 Kč. Peugeot ale počítá, že nejžádanější verzí bude prostřední provedení Active, které je určeno pro kompletní nabídku motorizací. Ne že by snad standardní výbava prvního stupně byla chudá, ale u verze Active už zákazník dostane dvouzónovou automatickou klimatizaci, litá kola nebo 9,7palcovou dotykovou obrazovku, prostřednictvím které se ovládají všechny systémy ve voze. A tu by Peugeot rád viděl ve všech svých vozech. Uzpůsobil tomu tedy i ceník a pro motorizaci 1.6 HDI/68kW je verze Active jen o 13 500 Kč dražší než základní Access. Je tedy jasné, že vznětových Peugeotů 308 v provedení Access příliš neuvidíme. U testované motorizace 1.6 THP/92 kW šel francouzský výrobce ještě dál. Dostanete ji totiž až od druhého stupně výbavy, a to za 405 500 Kč. I proto se může zdát rozdíl proti nejlevnějšímu kompaktnímu hatchbacku s benzinovou šestnáctistovkou tak obrovský. Musíme tedy konstatovat, že nová „třistaosmička“ nepatří mezi nejlevnější zboží. Uvidíme, zda naváže na prodejní úspěchy předchůdce.
Prostor a pohodlí
Malý základ, malý vnitřek
Žádný zvednutý podivný tvar, ale hatchback s klasickými proporcemi – nový Peugeot 308 je jiný i z pohledu prostornosti. Proti předchůdci je o 23 mm kratší, o 17 mm užší a dokonce o 62 mm nižší. Celkovou délkou 4253 mm dokonce překonává i tradičního „mrňouse“ Volkswagen Golf. Jak tedy může být uvnitř dostatek místa?
Zrovna přebytek prostoru v kabině opravdu není – tedy alespoň při porovnání s ostatními kompaktními hatchbacky. Většina z nich nabízí o nějaký ten centimetr v každém směru víc. Na předních místech se to zase až tak neprojevuje. Lokty o sebe řidič se spolujezdcem neopírají, rozměrná sedadla jsou dostatečně pohodlná a dobře také drží tělo. Ale vzadu možná bude řada motoristů zklamána. Rozvor náprav 2620 mm totiž také atakuje spodní hranici segmentu, a tak ani nepřekvapí, že 174 cm vysokému figurantovi vzadu zůstalo na kolena jen 10 cm, což je hranice únosnosti. Kdyby totiž uvnitř cestovala čtveřice dospělých osob s výškou kolem 190 cm, asi už by si kolena zadní cestující neměli kam dát. Nehledě na to, že by se vzadu zřejmě hlavou dotýkali stropu. Testovací vůz byl totiž vybaven střešním oknem a lemování kolem obložení střechy končilo přímo nad hlavami zadních pasažérů, takže nám zbyly jen čtyři centimetry. Rovněž šířka kabiny vzadu není nijak závratná. Pohodlně se tam usadí jen dva cestující, nebo do úchytů Isofix ukotvíte dvě dětské sedačky. Další drobnost jsme objevili při nastupování. Sedí se celkem nízko a boční prahy jsou zase docela široké, navíc vysoko, takže o jednoduchý manévr zrovna nejde.
Počítání litrů
S tvrzením představitelů francouzské značky, že s velikostí kufru 470 litrů je nový Peugeot 308 mezi kompaktními hatchbacky nepřekonatelný, bohužel nemůžeme souhlasit. Ukázalo se totiž, že jde o údaj objemu tekutiny. A my do kufru přece nakládáme spíše neskladné věci. Proto vznikla metoda VDA, která bere v úvahu, kolik se do zavazadelníku vejde malých krychliček. A hle, najednou má jen 420 litrů. Ale i tak jde v segmentu o nadprůměrnou hodnotu, i když má dokonce o 22 litrů méně než předchozí generace. Ocenili jsme jeho pravidelný tvar, takže je velmi dobře využitelný. Podběhy dovnitř zasahují minimálně a rozteč mezi nimi jsme změřili na 107 cm. A takovou hodnotu jsme u jiného kompaktního hatchbacku neobjevili. Pod podlahou se navíc schovává dojezdová rezerva – spousta konkurentů již nyní uvádí objem kufru bez ní, protože ji nedodávají ve standardní výbavě.
Páté dveře se vyklápějí dostatečně vysoko a nakládací hrana je v přijatelné výšce. O něco menší je vstupní otvor – tedy hlavně výška, takže krabici s nejmenší stranou 70 cm do vozu nedostanete. Trošku nás překvapilo, že bez zadního deklu se až po strop vejde jen o 34 litrů nákladu víc. Ale když jsme se podívali dozadu, hned jsme to pochopili. Svažující se střecha je jen několik centimetrů nad víkem. Takže pokud chcete zvětšit přepravní kapacitu, musíte sklopit zadní opěradla. Na podlaze sice vznikne schod, ale naložíte až 1228 litrů nákladu. Zajímavým detailem je 12V zásuvka nad levým zadním podběhem. Je využitelná pro druhou řadu, kde si do ní mohou třeba děti zapojit herní zařízení, ale využijete ji třeba i pro chladicí box v kufru.
Motor
Benzinová radost Francouzská novinka se začala prodávat s pěticí motorů. Nejlevnější zážehový tříválec naši pozornost moc nepřitahoval, a tak jsme pro první test sáhli po osvědčeném přeplňovaném čtyřválci 1.6 THP, který se prodává za stejné peníze jako slabší diesel 1.6 HDI/ 68 kW. Přestože byl agregát v našem případě lehce přiškrcený na výkon 92 kW, točivý moment 200 N.m dostupný již při 1400 otáčkách by měl vozu dodávat dostatečnou sílu. Takže teoreticky by se s ním mělo jezdit příjemněji než s dieselem.
Naše zkušenosti to jen dokazují. Kultivovanost, utlumení vibrací i hluku jsou na nejvyšší úrovni a po nastartování není vůbec znát, že pod kapotou něco pracuje. Ani po rozjetí se pohoda z kabiny nevytrácí a vlastně ji nerozhodí ani vytočení motoru do vysokých otáček. Agregát stále zůstává klidný a tichý. Navíc není potřeba čtyřválec příliš vytáčet. Zabírá téměř od volnoběhu a jeho síla plynule narůstá. Charakteristikou se hodně blíží dieselům, ale na rozdíl od nich jsme nezaznamenali pomalý nástup síly. Platí tedy, že ať jedete v jakémkoliv režimu a při různých otáčkách, stačí sešlápnout plynový pedál a peugeot vyrazí kupředu. Někdy samozřejmě méně ochotně, snaha o akceleraci je však u něj patrná. Pro běžného motoristu bychom řekli dostačující, ale víme, že v pružném zrychlení existují výrazně lepší vozy s přeplňovanými motory do objemu 1,6 litru. Zrychlení z 60 na 100 km/h nebo z 80 na 120 km/h je sice konstantní a plynulé, ale vzhledem k dlouhým převodům šestistupňového manuálu o něco pomalejší, než jsme čekali. I proto jsme museli udělit známku 2,50. Na druhou stranu při rychlosti 130 km/h se na šestku agregát převaluje na 2500 otáčkách. Je to velmi příjemná cestovní hladina – uvnitř ticho a motor po přidání zabere. Navíc je potom peugeot i úsporný, palubní počítač nám ukazoval hodnoty mezi 5,5 až 6,0 l/100 km. Na 200 km dlouhé testovací trati s převahou dálnic nám vyšel průměr 5,9 l/100 km, tedy jen o nepatrný kousek vyšší, než uvádí výrobce. Také na okreskách si šestka při 1700 otáčkách s přehledem poradí s rychlostí 90 km/h, jen v obci je potřeba použít pětku.
A je možná dobře, že není nutné tolik řadit. Dráhy převodovky jsou trochu delší, a přestože jí nemůžeme upřít přesnost, občas se ozve nepříjemné cvaknutí.
Jízda
Pohodlný dostavník
Jenže když se Peugeot 308 rozjede, jsou všechny nedostatky zapomenuty. Alespoň my rádi řídíme a každé auto, které nás pěkně sveze, oceníme. Jiní řidiči mohou preferovat prostornost, design, výbavu nebo cokoliv jiného, ale pro nás jsou jízdní vlastnosti velmi důležité. Už při prvním kontaktu, kdy jsme jezdili vozem na 18palcových kolech, překvapilo komfortní překonávání výmolů a hrbolů. Nyní jsme měli obuty 16palcové pneumatiky 205/55 R16. A co se stalo? Rozbitý úsek dálnice D11 jako by neexistoval a my jsme se ptali, proč opravovat povrch. Od kol do interiéru pronikala jen tlumená ducnutí. Žádné rázy ani rány do karoserie, které jsme u předchozí generace od náprav často slýchávali. Po kvalitním asfaltu se vůz jenom nadnáší – už dlouho jsme neřídili takhle dobře jezdící kompaktní hatchback. Jak ale bude fungovat na okresní silnici plné zatáček? Že pod námi utíká nějaká cesta, ani nelze zaznamenat, a do zatáček se vrhá celkem ochotně. Vůz se sice trochu naklání, díky pevné konstrukci karoserie a podvozku však v zatáčce zaklekne a nehne se. Až při drsnějším zacházení mezi kužely se ukáže lehká nedotáčivost. Podvozek nerozhodí ani série výmolů – když jedeme hodně rychle, zadní část na nich nepatrně odskočí. Na stabilitě a jistotě je znát, že se kvalitní tlumiče snaží o co nejlepší kontakt kol s povrchem silnice. Řízení jde docela lehce a řidič dostává spoustu informací o tom, co se s vozem děje. U brzd jsme udělili známku 1,50, protože jejich dávkování není příliš citlivé. O účinnosti se nebudeme bavit. Testovaný kus už měl zimní obutí, které za teplého počasí příliš nefungovalo.
Závěr
Peugeot se vydal na neprobádanou cestu. Zavrhl předchozí koncepce a vytvořil klasický kompaktní hatchback se zajímavým designem interiéru – někomu se nemusí líbit, ale alespoň vyvolává vášnivé diskuse. Na druhou stranu je evidentní, že za úsporou hmotnosti stojí také zmenšení celého vozu. To se negativně projevilo v prostornosti kabiny a tady vidíme největší slabinu nové „třistaosmičky“. Zážehový čtyřválec 1.6 THP totiž funguje příjemně a jízdní vlastnosti patří k nejlepším v segmentu.
Další podrobné informace naleznete v tištěném vydání SM.,č. 46. Objednat jej můžete přímo z těchto stránek.