Modernizovaný Nissan Qashqai: Doba zrání
Nový Nissan Qashqai má za úkol navázat na úspěšného předchůdce. Naše první setkání proběhlo v Londýně.
(více v čísle 46/13)Polemizovat o tom, který model je v současnosti pro Nissan nejdůležitější, vůbec nemá cenu. Vždyť crossoveru Qashqai se od roku 2007 po celém světě prodalo více než dva miliony kusů. Druhá generace má jeho potenciál ještě více rozvinout. Karoserie je v porovnání s dosluhujícím modelem o 49 mm delší, o 20 širší a o 15 mm nižší. A když jsme se k ní postavili tváří v tvář, rozdíly v rozměrech byly znatelné. Koncepce a hlavní linie zůstaly zachovány, takže je vám hned jasné, že tohle musí být qashqai. Například plastové lemování blatníků navazující na prahové lišty je typickým znakem modelu, stejně jako malé okénko v zadním sloupku.
Jenže nový model je vyzrálejší. Šířka vozu, kterou ještě zvýrazňuje úzká maska chladiče a navazující světlomety, se odrazila na dospěláckém výrazu – design navazuje na letošní frankfurtský koncept X-Trail. Navíc když jsme se postavili vedle qashqaie, připadal nám stejně vysoký jako kompaktní hatchbacky. Posun od vysokého a úzkého auta připomínajícího spíš SUV k běžným kompaktům je zřetelný. Také uvnitř vládne spíše komfortní atmosféra s dostatkem designové invence než strohá nálada plnící hlavně praktickou funkci. Proto jsme se v autě cítili velmi příjemně. Na předních sedadlech jsme měli dost místa, kokpit je přehledný a volant se dá nastavit ve velkém rozmezí. Sedadla nám připadala pohodlná, ale vzadu by mohla mít delší sedáky.
Prostorově jsme byli s kabinou spokojeni. V kufru zaujme dvojitá podlaha, která zajišťuje rovnou ložnou plochu po sklopení zadních opěradel, ale její část lze uchytit kolmo, čímž rozdělí kufr i svisle. Nový Nissan Qashqai je prvním modelem postaveným na koncernové (spolu s Renaultem) platformě CMF. Přední nebo všechna kola budou pohánět pouze přeplňované čtyřválcové motory. Zážehová dvanáctistovka má výkon 85 kW, šestnáctistovka 110 kW. Vznětová nabídka zahrnuje patnáctistovku s 81 kW a spotřebou pouhých 3,8 l/100 km a agregát 1.6 dCi/96 kW, který bude mít s automatickou převodovkou Xtronic a pohonem všech kol spotřebu jen 4,6 l/100 km. Jízdní kvalitu by měly zaručovat dvoupístkové tlumiče nebo řízení s elektronickým posilovačem.
S druhou generací se do qashqaie dostane celá řada moderních technologií – světlomety z LED diod, automatický parkovací systém, čtveřice kamer monitorujících okolí vozu, automatické nouzové brzdění, systém rozpoznání únavy řidiče během jízdy, čtení dopravních značek, upozornění na vybočení z jízdního pruhu, sledování mrtvého úhlu nebo samočinné přepínání dálkových světel. Těšit se můžeme i na multimediální systém s aplikacemi pro chytré telefony.